Digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden arviointi : Mittareita ja menetelmiä
Huikuri, Juha-Pekka (2023)
Huikuri, Juha-Pekka
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173820
Tiivistelmä
Internetin myötä myös markkinointi on siirtynyt digitaalisiin kanaviin. Digitaalisen markkinoinnin periaatteet pohjautuvat perinteiseen markkinointiin, mutta se on tuonut mukanaan myös uusia mahdollisuuksia. Digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä voi-daan nykyään seurata tarkasti ja se onkin nostettu yhdeksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä hyödyistä. Web-analytiikalla voidaan seurata asiakkaiden käyttäytymistä ja pyrkiä selvittämään asiakkaiden toiveita ja tarpeita.
Tässä tutkielmassa selvitetään digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden arvioinnin mit-tareita ja menetelmiä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineistona pääasiassa julkaisuhetkellä mahdollisimman tuoreita tieteellisiä artikkeleita ja konferenssijulkai-suja. Täydennän tuloksia omilla työelämän kokemuksillani.
Digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta on tutkittu useista näkökulmista. Täydellistä ja hyödyllisintä mittaria tai menetelmää ei voida määritellä, johtuen mittareiden valta-vasta lukumäärästä ja erilaisista liiketoiminnallisista tavoitteista. Tutkimuksessa nou-see esiin useita pitkän ja lyhyen aikavälin mittareita sekä taloudellisia ja ei-taloudellisia mittareita. Näillä kaikilla voidaan mitata digitaalista markkinointia eri näkökulmista.
Tehokkuutta voidaan analysoida ab-testauksella, ostopolun vaiheiden, taloudellisten tulosten ja konversion seurannalla. Tehokkuuden arvioimisen työkaluksi voidaan muo-dostaa tärkeimmistä mittareista suorituskykyindikaattorit, jotka antavat markkinoinnin tehokkudesta selkeän kokonaiskuvan.
Tässä tutkielmassa selvitetään digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden arvioinnin mit-tareita ja menetelmiä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineistona pääasiassa julkaisuhetkellä mahdollisimman tuoreita tieteellisiä artikkeleita ja konferenssijulkai-suja. Täydennän tuloksia omilla työelämän kokemuksillani.
Digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta on tutkittu useista näkökulmista. Täydellistä ja hyödyllisintä mittaria tai menetelmää ei voida määritellä, johtuen mittareiden valta-vasta lukumäärästä ja erilaisista liiketoiminnallisista tavoitteista. Tutkimuksessa nou-see esiin useita pitkän ja lyhyen aikavälin mittareita sekä taloudellisia ja ei-taloudellisia mittareita. Näillä kaikilla voidaan mitata digitaalista markkinointia eri näkökulmista.
Tehokkuutta voidaan analysoida ab-testauksella, ostopolun vaiheiden, taloudellisten tulosten ja konversion seurannalla. Tehokkuuden arvioimisen työkaluksi voidaan muo-dostaa tärkeimmistä mittareista suorituskykyindikaattorit, jotka antavat markkinoinnin tehokkudesta selkeän kokonaiskuvan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]