Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten osallistumisesta päätöksentekoon varhaiskasvatuksessa

Myllylä, Jaana (2023)

 
Avaa tiedosto
MyllylaJaana.pdf (397.1Kt)
Lataukset: 



Myllylä, Jaana
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304143759
Tiivistelmä
Lasten päätöksentekoon osallistuminen varhaiskasvatuksessa on jännitteinen ja monitulkintainen asia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä siitä, millaisissa tilanteissa ja millä tavalla lapset osallistuvat päätöksentekoon varhaiskasvatuksessa.
Tutkielman aineisto koostui 11 osallistujan kirjallisista vastauksista. Aineisto kerättiin Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat- ja Varhaiskasvatuksen henkilöstö -ryhmistä sähköisen Forms -lomakkeen avulla. Lomake sisälsi taustatietojen lisäksi viisi avointa kysymystä. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tuloksina syntyi kaksi pääluokkaa, jotka olivat lasten onnistuneen päätöksenteon käytänteet ja menetelmät sekä lasten päätöksentekoon osallistumiseen vaikuttavia reunaehtoja. Onnistuneen päätöksenteon viideksi yläluokaksi muodostuivat lasten kuuleminen ja muut tiedon hankinnan keinot, mahdollisuus mielipiteiden ilmaisuun, ideointi ja suunnittelu, konkreettiset keinot vaikuttaa ja osallistua päätöksentekotilanteessa sekä aikuisten tietoinen joustaminen ja vallan jakaminen. Päätöksentekoon osallistumisen reunaehtojen kolme yläluokkaa olivat asenteet ja ilmapiiri, yksilön näkeminen sekä henkilöstöön liittyvät seikat ja lasten päätöksenteon jännitteisyys.
Tutkielman johtopäätöksinä voidaan esittää, että lasten osallistuminen päätöksentekoon vaatii aikuisilta sensitiivisyyttä sekä kohdata ja huomioida lapsia että luoda lasten päätöksenteolle epäsuotuisista asenteista vapaa ja lämmin ilmapiiri demokratian alkeiden harjoitteluun ja toteuttamiseen. Kokonaisuutena voidaan esittää, että lapset osallistuvat päätöksentekoon omalla tavallaan ilmaisten mielipiteensä ja ideansa sekä aikuisten tukemana tekevät ryhmän yhteisiä päätöksiä ja saavat valtaa ja vastuuta päätösten toteuttamisessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste