Mediakulttuuri pedagogisena resurssina alle 3-vuotiaiden ryhmissä : Toiminnan teorian näkökulma
Eriksson, Jenna (2023)
Eriksson, Jenna
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173805
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkielmassa tarkastellaan mediakulttuurin ilmentymistä sekä sen käyttöä pedagogisena resurssina varhaiskasvatuksessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Pedagogiikkaa tässä tutkielmassa määritellään sosiokulttuurisesta näkökulmasta käsin, jossa oppiminen ja opettaminen nähdään sosiaalisena prosessina. Tarkastelun näkökulmana on eri toimintajärjestelmät Engeströmin (1987) toiminnan teoriaan pohjautuen. Toimintajärjestelmien rajapinnoille voidaan nähdä rakentuvan kolmas tila. Tässä tutkielmassa pyritään tunnistamaan mediakulttuurin roolia tämän kolmannen tilan rakentamisen mahdollistamisessa.
Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä toimivaa henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntämällä haastattelua ympäristön havainnoinnin ohella. Osallistujat esittelivät ryhmiensä tiloja samalla kun toteutettiin teemahaastattelu mediakulttuurin näkökulmasta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan mediakulttuuri ilmentyi useimmiten lapsen ja hänen perheensä kautta, esimerkiksi lapsen omien tavaroiden tai kiinnostuksenkohteiden suhteen. Mediakulttuuria hyödynnettiin useimmiten ohjauksellisiin tavoitteisiin, esimerkiksi toimintaan motivointiin. Myös yhteisölliset tavoitteet nousivat esiin mediakulttuurin hyödyntämisen suhteen ja mediakulttuuri näyttäytyi merkittävässä roolissa lapsen aloittaessa päiväkodissa. Kolmannen tilan suhteen merkittävimpiä tekijöitä sen synnyn mahdollistumiselle olivat opettajien asenteet ja kiinnostus mediaa ja mediakulttuuria kohtaan sekä työyhteisön säännöt. Mikäli työyhteisössä sallittiin lasten omien tavaroiden tuominen päiväkotiin, oli yhteistyön mahdollista olla laadukkaampaa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat mediakulttuurin olevan kiinteä osa pienen lapsen kokemusmaailmaa myös varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulokset kannustavat kasvattajia pohtimaan mediakulttuurin mahdollisuuksia pedagogisessa toiminnassa laajemmin kuin vain mediakasvatusta ja laitteiden käytön opettelua laajemmin.
Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä toimivaa henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntämällä haastattelua ympäristön havainnoinnin ohella. Osallistujat esittelivät ryhmiensä tiloja samalla kun toteutettiin teemahaastattelu mediakulttuurin näkökulmasta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan mediakulttuuri ilmentyi useimmiten lapsen ja hänen perheensä kautta, esimerkiksi lapsen omien tavaroiden tai kiinnostuksenkohteiden suhteen. Mediakulttuuria hyödynnettiin useimmiten ohjauksellisiin tavoitteisiin, esimerkiksi toimintaan motivointiin. Myös yhteisölliset tavoitteet nousivat esiin mediakulttuurin hyödyntämisen suhteen ja mediakulttuuri näyttäytyi merkittävässä roolissa lapsen aloittaessa päiväkodissa. Kolmannen tilan suhteen merkittävimpiä tekijöitä sen synnyn mahdollistumiselle olivat opettajien asenteet ja kiinnostus mediaa ja mediakulttuuria kohtaan sekä työyhteisön säännöt. Mikäli työyhteisössä sallittiin lasten omien tavaroiden tuominen päiväkotiin, oli yhteistyön mahdollista olla laadukkaampaa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat mediakulttuurin olevan kiinteä osa pienen lapsen kokemusmaailmaa myös varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulokset kannustavat kasvattajia pohtimaan mediakulttuurin mahdollisuuksia pedagogisessa toiminnassa laajemmin kuin vain mediakasvatusta ja laitteiden käytön opettelua laajemmin.