Esiopetusikäisten lasten käsityksiä internetistä
Sillanpää, Krista (2023)
Sillanpää, Krista
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173791
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten esiopetusikäiset lapset käsittävät internetin. Internet on teknisesti ja sosiaalisesti erittäin monimutkainen järjestelmä, joka on nyky-yhteiskunnassa kuin kaksiteräinen miekka; sillä ei ole ainoastaan todella positiivisia vaikutuksia, vaan se on myös aiheuttanut erilaisia suuria huolenaiheita. Tämän vuoksi monilukutaitoon liitettävät medialukutaito ja digitaalinen osaaminen ovat tärkeitä kansalaistaitoja tässä digitalisoituneessa nyky-yhteiskunnassa. Mediakasvatuksen rooli onkin siinä suhteessa suuri, sillä sen tarkoituksena on opettaa lapsia ymmärtämään internetin monimutkaisuutta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten esiopetusikäiset lapset käsittävät internetin sosiaalisena ja teknisenä ympäristönä? ja 2) Miten esiopetusikäiset lapset ymmärtävät internetiin liittyviä hyötyjä ja riskejä?
Tutkimus on laadullinen. Aineisto tutkimukseen kerättiin syksyllä 2022 kahdesta pirkanmaalaisesta esiopetusryhmästä ja kaikkineen haastateltavia oli 19 lasta. Haastattelut toteutettiin pienryhmähaastatteluin teemahaastattelumenetelmällä, jolloin lapset saivat vapauden vastata omin sanoin ja tuoda oman äänensä kuuluviin. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin avulla haastatteluista muodostui kolme teemaa: 1) laitteet ja käyttömuodot eli tekninen ympäristö, 2) hyödyt ja 3) riskit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset käyttävät internetiä runsaasti, ja kuinka esiopetusikäiset lapset ymmärtävät internetin teknisen ympäristön jo erittäin hyvin. Sosiaalisesta ympäristöstä taas heillä ei vielä ole paljoakaan tietoa. Lapset kokevat internetin myös erittäin hyödyllisenä välineenä niin kotiarjessa kuin esiopetuksessakin, mutta internetin riskeistä useimmat lapset eivät kuitenkaan ole kovin tietoisia. Tulokset olivat tärkeitä, sillä ne perustelevat mediakasvatuksen tärkeyttä niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessakin.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto tutkimukseen kerättiin syksyllä 2022 kahdesta pirkanmaalaisesta esiopetusryhmästä ja kaikkineen haastateltavia oli 19 lasta. Haastattelut toteutettiin pienryhmähaastatteluin teemahaastattelumenetelmällä, jolloin lapset saivat vapauden vastata omin sanoin ja tuoda oman äänensä kuuluviin. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin avulla haastatteluista muodostui kolme teemaa: 1) laitteet ja käyttömuodot eli tekninen ympäristö, 2) hyödyt ja 3) riskit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset käyttävät internetiä runsaasti, ja kuinka esiopetusikäiset lapset ymmärtävät internetin teknisen ympäristön jo erittäin hyvin. Sosiaalisesta ympäristöstä taas heillä ei vielä ole paljoakaan tietoa. Lapset kokevat internetin myös erittäin hyödyllisenä välineenä niin kotiarjessa kuin esiopetuksessakin, mutta internetin riskeistä useimmat lapset eivät kuitenkaan ole kovin tietoisia. Tulokset olivat tärkeitä, sillä ne perustelevat mediakasvatuksen tärkeyttä niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessakin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]