"Tärkeintä on olla omaan suoritukseensa tyytyväinen" : Arvosanojen merkitys luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa
Rajala, Anni (2023)
Rajala, Anni
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304163769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304163769
Tiivistelmä
Yhteiskunta kannustaa yksilöä tehokkuuteen, menestykseen ja tuottavuuteen. Kilpailu opiskelupaikoista on kovaa ja yliopistoon siirtyessään yksilö on tottunut siihen, että opintomenestyksellä on merkitystä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaankin, kokevatko Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat hyvien arvosanojen saamisen opinnoissaan tärkeäksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miksi erilaisia arvosanoja tavoitellaan.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka jaettiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoille tarkoitetussa ryhmässä Telegram-viestintäpalvelussa. Kyselylomake koostui yhdestä monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä, joilla vastaajien käsityksiä arvosanojen tavoittelusta kartoitettiin. Aineisto kerättiin anonyymisti ja tutkimukseen osallistui yhteensä 28 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineisto luokiteltiin kuuteen eri kategoriaan. Analyysia ohjasi tutkimuskysymykseni: miten eri arvosanojen tavoittelua perustellaan?
Tutkimustulosten perusteella vastaajista 15 kokivat hyvien arvosanojen saamisen opinnoissaan merkittävänä ja 13 eivät kokeneet. Vastausten perusteella muodostuneita kategorioita olivat asiasisältöjen oppiminen, arvosanojen merkitys yksilön tulevaisuudelle, kasvaminen tiettyyn ajattelutapaan, ympäristön paine, henkilökohtainen tunnekokemus sekä opiskelijan jaksaminen.
Tulosten perusteella hyviä arvosanoja tärkeänä pitäneet kokivat hyvien arvosanojen osoittavan jollain lailla oppimista. Hyviä arvosanoja vähemmän arvottavat puolestaan eivät tätä yhteyttä nähneet tai pitivät sitä hyvin vähäisenä. Molemmissa ryhmissä uskottiin, ettei hyvillä arvosanoilla ole juurikaan vaikutusta työllistymiseen tulevaisuudessa. Hyviä arvosanoja tärkeänä pitävät kuitenkin kokivat, että arvosanat saattavat auttaa esimerkiksi jatko-opintoihin hakeutuessa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että hyviä arvosanoja tärkeänä pitävät olivat tottuneet tavoittelemaan niitä varhaisesta vaiheesta lähtien, usein ympäristön paineistamina. Hyviä arvosanoja vähemmän arvottavien joukossa puolestaan oli enemmän mainintoja arvosanoihin suhtautumisen muuttumisesta. Merkittävä syy hyvien arvosanojen tavoittelulle oli positiivisten tunnekokemusten kerryttäminen. Heikompien arvosanojen koettiin tässä ryhmässä tuottavan kokemuksia omasta riittämättömyydestä. Tämän havainnon valossa olikin mielenkiintoista havaita, että ainoastaan hyviä arvosanoja vähemmän tärkeänä pitäneet nostivat esiin opiskelijan jaksamisen näkökulman huomattuaan, että liiallinen täydellisyyden tavoittelu kuluttaa helposti loppuun.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka jaettiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoille tarkoitetussa ryhmässä Telegram-viestintäpalvelussa. Kyselylomake koostui yhdestä monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä, joilla vastaajien käsityksiä arvosanojen tavoittelusta kartoitettiin. Aineisto kerättiin anonyymisti ja tutkimukseen osallistui yhteensä 28 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineisto luokiteltiin kuuteen eri kategoriaan. Analyysia ohjasi tutkimuskysymykseni: miten eri arvosanojen tavoittelua perustellaan?
Tutkimustulosten perusteella vastaajista 15 kokivat hyvien arvosanojen saamisen opinnoissaan merkittävänä ja 13 eivät kokeneet. Vastausten perusteella muodostuneita kategorioita olivat asiasisältöjen oppiminen, arvosanojen merkitys yksilön tulevaisuudelle, kasvaminen tiettyyn ajattelutapaan, ympäristön paine, henkilökohtainen tunnekokemus sekä opiskelijan jaksaminen.
Tulosten perusteella hyviä arvosanoja tärkeänä pitäneet kokivat hyvien arvosanojen osoittavan jollain lailla oppimista. Hyviä arvosanoja vähemmän arvottavat puolestaan eivät tätä yhteyttä nähneet tai pitivät sitä hyvin vähäisenä. Molemmissa ryhmissä uskottiin, ettei hyvillä arvosanoilla ole juurikaan vaikutusta työllistymiseen tulevaisuudessa. Hyviä arvosanoja tärkeänä pitävät kuitenkin kokivat, että arvosanat saattavat auttaa esimerkiksi jatko-opintoihin hakeutuessa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että hyviä arvosanoja tärkeänä pitävät olivat tottuneet tavoittelemaan niitä varhaisesta vaiheesta lähtien, usein ympäristön paineistamina. Hyviä arvosanoja vähemmän arvottavien joukossa puolestaan oli enemmän mainintoja arvosanoihin suhtautumisen muuttumisesta. Merkittävä syy hyvien arvosanojen tavoittelulle oli positiivisten tunnekokemusten kerryttäminen. Heikompien arvosanojen koettiin tässä ryhmässä tuottavan kokemuksia omasta riittämättömyydestä. Tämän havainnon valossa olikin mielenkiintoista havaita, että ainoastaan hyviä arvosanoja vähemmän tärkeänä pitäneet nostivat esiin opiskelijan jaksamisen näkökulman huomattuaan, että liiallinen täydellisyyden tavoittelu kuluttaa helposti loppuun.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]