Sukupuolen yhteys lukio-opiskelijoiden käsityksiin omasta matemaattisesta osaamisestaan
Takku, Emma (2023)
Takku, Emma
2023
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304143731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304143731
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin, eroavatko lukio-opiskelijoiden käsitykset omasta matemaattisesta osaamisestaan sukupuolittain. Lisäksi tutkittiin, onko käsityksissä eroa pitkän ja lyhyen matematiikan opiskelijoiden välillä. Tutkimuksessa otetaan huomioon sukupuolen moninaisuus. Nykytiedon mukaan naisten ja miesten matemaattisessa osaamisessa ei ole eroa, mutta on havaittu, että pojat ja miehet luottavat omaan matemaattiseen osaamiseensa enemmän kuin tytöt ja naiset. Omaan matemaattiseen osaamiseen luottaminen voi auttaa suoriutumaan opinnoissa paremmin sekä kasvattaa kiinnostusta ja motivaatiota pyrkiä matemaattisille aloille. Aiheeseen liittyvä tärkeä käsite on matematiikkaitseluottamus, eli henkilökohtainen uskomus siitä, miten selviää matematiikkaan liittyvistä oppimistilanteista ja mitä tunteita matematiikan opiskeluun liittyy.
Tutkimusaihe on merkittävä, sillä matematiikka ja STEM-alat ovat hyvin miesvaltaisia esimerkiksi historian ongelmallisten, naisia syrjivien rakenteiden ja sukupuolistereotypioiden vuoksi. Naisia tulisi saada näille aloille, jotta kehitetyt ratkaisut vastaavat kaikkien tarpeisiin ja jotteivat naisten kyvyt ja potentiaali mene hukkaan. Matematiikan alan sukupuolijakaumaan liittyviin ongelmiin puuttumiseksi ja niiden ratkaisemiseksi ongelmat pitää ensin tiedostaa ja niiden syntyä tutkia.
Tämä tutkimus toteutettiin pienessä lukiossa Pirkanmaalla, matematiikan kokeen yhteydessä. Lukio-opiskelijat täyttivät sähköisen kyselylomakkeen, jossa kartoitettiin käsityksiä omasta matemaattisesta osaamisesta. Objektiivisempaa tietoa opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta saatiin tyypillisimpien lukiomatematiikan kurssiarvosanojen sekä kyselyn yhteydessä tehdyn kokeen arvosanojen avulla. Ainestoa analysoitiin sekä määrällisen että laadullisen analyysin keinoin, muun muassa ristiintaulukoimalla, sisällönanalyysillä ja sisällön jaottelulla. Tutkielman matemaattisessa osassa tutustutaan derivaatan teoriaan. Derivaatta oli aiheena kokeessa, jonka pitkän matematiikan opiskelijat tekivät tutkimuskyselyyn vastaamisen yhteydessä.
Otoksen perusteella oman matemaattisen osaamisen aliarviointi on lukiossa yleistä ja monilla lukio-opiskelijoilla matematiikkaitseluottamus on heikko todelliseen osaamistasoon nähden. Tutkimuksen otoksessa naisopiskelijoilla oman osaamisen aliarviointia esiintyi koko ryhmässä, osaamistasosta riippumatta, kun taas miesopiskelijoilla aliarviointi painottui parhaiten pärjääviin opiskelijoihin. Ulkoisen vahvistuksen, eli esimerkiksi opettajalta saadun palautteen vaikutus matemaattiseen osaamiseen liittyvien käsitysten muodostamisessa oli naisilla suuremmassa roolissa kuin miehillä. Oman matemaattisen osaamisen arvioinnissa ei ollut niinkään oppimääräkohtaisia eroja, vaan erot syntyivät omassa oppimäärässään parhaiten pärjäävien ja heikoiten pärjäävien välille, sillä parhaiten pärjäävät aliarvioivat omaa osaamistaan enemmän kuin heikosti pärjäävät.
Tutkimusaihe on merkittävä, sillä matematiikka ja STEM-alat ovat hyvin miesvaltaisia esimerkiksi historian ongelmallisten, naisia syrjivien rakenteiden ja sukupuolistereotypioiden vuoksi. Naisia tulisi saada näille aloille, jotta kehitetyt ratkaisut vastaavat kaikkien tarpeisiin ja jotteivat naisten kyvyt ja potentiaali mene hukkaan. Matematiikan alan sukupuolijakaumaan liittyviin ongelmiin puuttumiseksi ja niiden ratkaisemiseksi ongelmat pitää ensin tiedostaa ja niiden syntyä tutkia.
Tämä tutkimus toteutettiin pienessä lukiossa Pirkanmaalla, matematiikan kokeen yhteydessä. Lukio-opiskelijat täyttivät sähköisen kyselylomakkeen, jossa kartoitettiin käsityksiä omasta matemaattisesta osaamisesta. Objektiivisempaa tietoa opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta saatiin tyypillisimpien lukiomatematiikan kurssiarvosanojen sekä kyselyn yhteydessä tehdyn kokeen arvosanojen avulla. Ainestoa analysoitiin sekä määrällisen että laadullisen analyysin keinoin, muun muassa ristiintaulukoimalla, sisällönanalyysillä ja sisällön jaottelulla. Tutkielman matemaattisessa osassa tutustutaan derivaatan teoriaan. Derivaatta oli aiheena kokeessa, jonka pitkän matematiikan opiskelijat tekivät tutkimuskyselyyn vastaamisen yhteydessä.
Otoksen perusteella oman matemaattisen osaamisen aliarviointi on lukiossa yleistä ja monilla lukio-opiskelijoilla matematiikkaitseluottamus on heikko todelliseen osaamistasoon nähden. Tutkimuksen otoksessa naisopiskelijoilla oman osaamisen aliarviointia esiintyi koko ryhmässä, osaamistasosta riippumatta, kun taas miesopiskelijoilla aliarviointi painottui parhaiten pärjääviin opiskelijoihin. Ulkoisen vahvistuksen, eli esimerkiksi opettajalta saadun palautteen vaikutus matemaattiseen osaamiseen liittyvien käsitysten muodostamisessa oli naisilla suuremmassa roolissa kuin miehillä. Oman matemaattisen osaamisen arvioinnissa ei ollut niinkään oppimääräkohtaisia eroja, vaan erot syntyivät omassa oppimäärässään parhaiten pärjäävien ja heikoiten pärjäävien välille, sillä parhaiten pärjäävät aliarvioivat omaa osaamistaan enemmän kuin heikosti pärjäävät.