Täytyykö sukupuoli poistaa kokonaan?: Katsaus sukupuolitietoista opetusta käsitteleviin oppaisiin
Leppinen, Nea; Nieminen, Nea (2023)
Leppinen, Nea
Nieminen, Nea
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304133676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304133676
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheita ovat sukupuoli, sukupuolitietoisuus sekä sukupuolitietoisen opetuksen toteuttaminen peruskoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia materiaaleja opettajille on tarjolla liittyen sukupuolitietoiseen opetukseen. Tutkimuksessa tarkastelemme sukupuolta sekä sukupuolitietoisuutta peruskoulun kontekstissa. Käsittelemme sukupuolen erilaisia määritelmiä ja sukupuolen moninaisuutta sekä sukupuolitietoisen opetuksen lähtökohtia. Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on tuottaa tietoa opettajille siitä, mistä etsiä kattavaa tietoa sukupuolesta sekä sukupuolitietoisesta opetuksesta.
Rajasimme tutkimuksemme aineistoiksi kaksi opettajille tarkoitettua opasta: Opetushallituksen “Tasa- arvotyö on taitolaji – Opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa” sekä Setan “Opitaan yhdessä! – Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus”. Lähestymme materiaaleja tutkimuksessamme kahden tutkimuskysymyksen kautta: Miten Opetushallituksen ja Setan oppaat pyrkivät rakentamaan lukijan sukupuolikäsitystä, sekä millaisia keinoja Opetushallituksen ja Setan oppaat antavat opettajille sukupuolitietoisen oppimisympäristön toteuttamiseksi. Aineistojen luonteen vuoksi tutkimusmenetelmäksemme valikoitui laadullinen sisällönanalyysi, jossa käytämme aineistolähtöistä lähestymistapaa. Olemme tuloskappaleessa analysoineet aineistojamme jakamalla ne teemoihin ja käsittelemme tuloksia teema kerrallaan.
Valitsemamme oppaat käsittelevät sukupuolitietoista opetusta sekä rakentavat lukijan sukupuolikäsitystä laajalti, kuitenkin hieman toisistaan poikkeavalla tavalla. Setan opas “Opitaan yhdessä” keskittyy antamaan käytännön esimerkkejä sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseksi. Opetushallituksen opas “Tasa-arvotyö on taitolaji” puolestaan korostaa sukupuolitietoisen opetuksen tärkeyttä ja merkitystä antaen hieman vähemmän konkreettisia neuvoja sen toteuttamiseen. Molemmat oppaat tarjoavat laajasti tietoa sukupuoleen liittyvästä käsitteistöstä sekä käytännön esimerkkejä sukupuolitietoisuutta lisäävistä oppimistehtävistä, joita voidaan toteuttaa esiopetuksesta aina toiselle asteelle saakka.
Rajasimme tutkimuksemme aineistoiksi kaksi opettajille tarkoitettua opasta: Opetushallituksen “Tasa- arvotyö on taitolaji – Opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa” sekä Setan “Opitaan yhdessä! – Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus”. Lähestymme materiaaleja tutkimuksessamme kahden tutkimuskysymyksen kautta: Miten Opetushallituksen ja Setan oppaat pyrkivät rakentamaan lukijan sukupuolikäsitystä, sekä millaisia keinoja Opetushallituksen ja Setan oppaat antavat opettajille sukupuolitietoisen oppimisympäristön toteuttamiseksi. Aineistojen luonteen vuoksi tutkimusmenetelmäksemme valikoitui laadullinen sisällönanalyysi, jossa käytämme aineistolähtöistä lähestymistapaa. Olemme tuloskappaleessa analysoineet aineistojamme jakamalla ne teemoihin ja käsittelemme tuloksia teema kerrallaan.
Valitsemamme oppaat käsittelevät sukupuolitietoista opetusta sekä rakentavat lukijan sukupuolikäsitystä laajalti, kuitenkin hieman toisistaan poikkeavalla tavalla. Setan opas “Opitaan yhdessä” keskittyy antamaan käytännön esimerkkejä sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseksi. Opetushallituksen opas “Tasa-arvotyö on taitolaji” puolestaan korostaa sukupuolitietoisen opetuksen tärkeyttä ja merkitystä antaen hieman vähemmän konkreettisia neuvoja sen toteuttamiseen. Molemmat oppaat tarjoavat laajasti tietoa sukupuoleen liittyvästä käsitteistöstä sekä käytännön esimerkkejä sukupuolitietoisuutta lisäävistä oppimistehtävistä, joita voidaan toteuttaa esiopetuksesta aina toiselle asteelle saakka.