Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia musiikin monialaisesta opintojaksosta
Viitala, Ilona (2023)
Viitala, Ilona
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304133671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304133671
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat ovat kokeneet musiikin monialaisen KAS.VARLO.100 -opintojakson ja miten he kehittäisivät opintojaksoa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaista musiikin opetusta luokanopettajaopiskelijat pitäisivät hyödyllisenä alakoulun 1.–6. luokkien musiikin opettajana työskentelemisen näkökulmasta ja tuottaa Tampereen yliopistolle arviointitietoa opetussuunnitelmatyön kehittämiseen. Tutkimuksen lähtökohtana olivat opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmat. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikinopetuksen historiaa luokanopettajakoulutuksessa, praksiaalista musiikkikasvatusfilosofiaa, näkökulmia opetussuunnitelmatutkimukseen korkeakouluissa, erilaisia opetussuunnitelmatyyppejä ja niiden vuorovaikutusta toisiinsa sekä taustoitetaan opetussuunnitelmaperinteitä Suomessa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajaopiskelijoita kvalitatiivisella kyselylomakkeella keväällä 2023. Vastauksia saatiin yhteensä 18. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelua ja kategorisointia. Aineistoa tarkasteltiin eri opetussuunnitelmatyyppien, erityisesti koetun opetussuunnitelman näkökulmasta.
Analyysin tuloksena muodostui seitsemän kategoriaa. Yläkategorioiksi muodostuivat opintojakson toteutustapa ja tunnetaso, jotka olivat yhteydessä alakategorioihin ja niiden kautta myös toisiinsa. Toteutustapaan ja tunnetasoon vaikuttivat alakategoriat odotettu opetussuunnitelma, koettu opetussuunnitelma, toivottu opetussuunnitelma, oma musiikinopettajuus ja musiikillinen profiili. Analyysin myötä syntyi kaksi uutta opetussuunnitelmatyyppiä, odotettu ja toivottu opetussuunnitelma, joiden avulla aineistoa tarkasteltiin rinnakkain teoriasta nousseiden opetussuunnitelmatyyppien kanssa.
Tutkimuksessa selvisi, että KAS.VARLO.100 -opintojakson toteutustapa oli aiheuttanut opiskelijoissa negatiivista tunnetason sitoutumista. Opiskelijoiden odotukset opintojaksosta eivät olleet kohdanneet opintojakson toteutustavan kanssa, mikä aiheutti voimakkaan tunnekokemuksen. Opintojakso oli koettu haastavana ja pintapuolisena, mikä vaikutti negatiivisesti myös opiskelijoiden kokemuksiin omasta musiikinopettajuudesta ja omista taidoistaan. Opiskelijoiden kokemukset opintojakson toteutustavasta ja omasta musiikinopettajuudesta olivat homogeenisiä riippumatta opiskelijoiden musiikillisesta profiilistaan. Opiskelijat toivat esille toiveitaan tulevaa opintojakson toteutustapaa varten omien kokemustensa perusteella.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajaopiskelijoita kvalitatiivisella kyselylomakkeella keväällä 2023. Vastauksia saatiin yhteensä 18. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelua ja kategorisointia. Aineistoa tarkasteltiin eri opetussuunnitelmatyyppien, erityisesti koetun opetussuunnitelman näkökulmasta.
Analyysin tuloksena muodostui seitsemän kategoriaa. Yläkategorioiksi muodostuivat opintojakson toteutustapa ja tunnetaso, jotka olivat yhteydessä alakategorioihin ja niiden kautta myös toisiinsa. Toteutustapaan ja tunnetasoon vaikuttivat alakategoriat odotettu opetussuunnitelma, koettu opetussuunnitelma, toivottu opetussuunnitelma, oma musiikinopettajuus ja musiikillinen profiili. Analyysin myötä syntyi kaksi uutta opetussuunnitelmatyyppiä, odotettu ja toivottu opetussuunnitelma, joiden avulla aineistoa tarkasteltiin rinnakkain teoriasta nousseiden opetussuunnitelmatyyppien kanssa.
Tutkimuksessa selvisi, että KAS.VARLO.100 -opintojakson toteutustapa oli aiheuttanut opiskelijoissa negatiivista tunnetason sitoutumista. Opiskelijoiden odotukset opintojaksosta eivät olleet kohdanneet opintojakson toteutustavan kanssa, mikä aiheutti voimakkaan tunnekokemuksen. Opintojakso oli koettu haastavana ja pintapuolisena, mikä vaikutti negatiivisesti myös opiskelijoiden kokemuksiin omasta musiikinopettajuudesta ja omista taidoistaan. Opiskelijoiden kokemukset opintojakson toteutustavasta ja omasta musiikinopettajuudesta olivat homogeenisiä riippumatta opiskelijoiden musiikillisesta profiilistaan. Opiskelijat toivat esille toiveitaan tulevaa opintojakson toteutustapaa varten omien kokemustensa perusteella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]