Oppikirjojen kuvaama moninaisuus tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta rakentamassa : Monimenetelmällinen tutkimus viidennen vuosiluokan suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjojen moninaisuudesta
Honkanen, Tytti; Kontkanen, Ronja (2023)
Honkanen, Tytti
Kontkanen, Ronja
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123660
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme tarkastelemme sukupuolen, etnisyyden ja rodullisuuden ilmenemistä viidennen vuosiluokan suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Tutkimuksemme pohjautuu intersektionaalisuuden käsitteeseen, jolla tarkoitetaan sitä, että ihmisen asemaan yhteiskunnassa vaikuttaa useat eri tekijät. Intersektionaalisuuden näkökulmasta valitsimme tarkastella kolmea tekijää, joita ovat sukupuoli, etnisyys ja rodullisuus. Tutkimuksemme pyrkii herättämään ajatuksia ja keskustelua näiden sensitiivisten aiheiden ympärille. Tutkimuksemme antaa merkityksellistä ja ajankohtaista tietoa oppikirjojen moninaisuuden rakentumisesta. Oppikirjatutkimuksen tuloksien pohjalta kirjojen tekijöiden on mahdollista kehittää oppikirjoja vastaamaan kohderyhmää.
Kyseessä on monimenetelmällinen tutkimus, jonka lähtökohtana on emansipatorinen tiedonintressi. Määrällinen analyysi on toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin ja visuaalisen analyysin keinoin. Laadullisessa osuudessa analysoimme teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksemme aineistona ovat kolmen Suomen suurimman kirjakustantamon suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjat. Aineisto koostui kahdeksasta kirjasta neljässä eri kirjasarjassa. Aineistosta analysoimme kuvia märällisellä menetelmällä ja tekstejä laadullisesti sekä määrällisesti.
Tutkimustuloksiemme perusteella sukupuoli nähtiin kaksijakoisena ja muut sukupuolet jäivät aliedustetuiksi jokaisessa kirjasarjassa. Tutkimuksemme laadullinen analyysi toi esille, miten etnisyyttä, rodullisuutta ja sukupuolta tuotiin esille oppikirjojen teksteissä. Tutkimuksessa ilmeni, että etnisyyttä ja rodullisuutta ei esitetty oppikirjoissa moninaisesti. Kuvaukset olivat monilta osin stereotyyppisiä tai niitä ei esiintynyt lainkaan. Teksteissä oli pyritty luomaan moninaista kuvaa nais- ja miessukupuolista, mutta moninaisuuden tavoittelun ulkopuolelle oli jäänyt muun sukupuolisten huomioiminen.
Kyseessä on monimenetelmällinen tutkimus, jonka lähtökohtana on emansipatorinen tiedonintressi. Määrällinen analyysi on toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin ja visuaalisen analyysin keinoin. Laadullisessa osuudessa analysoimme teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksemme aineistona ovat kolmen Suomen suurimman kirjakustantamon suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjat. Aineisto koostui kahdeksasta kirjasta neljässä eri kirjasarjassa. Aineistosta analysoimme kuvia märällisellä menetelmällä ja tekstejä laadullisesti sekä määrällisesti.
Tutkimustuloksiemme perusteella sukupuoli nähtiin kaksijakoisena ja muut sukupuolet jäivät aliedustetuiksi jokaisessa kirjasarjassa. Tutkimuksemme laadullinen analyysi toi esille, miten etnisyyttä, rodullisuutta ja sukupuolta tuotiin esille oppikirjojen teksteissä. Tutkimuksessa ilmeni, että etnisyyttä ja rodullisuutta ei esitetty oppikirjoissa moninaisesti. Kuvaukset olivat monilta osin stereotyyppisiä tai niitä ei esiintynyt lainkaan. Teksteissä oli pyritty luomaan moninaista kuvaa nais- ja miessukupuolista, mutta moninaisuuden tavoittelun ulkopuolelle oli jäänyt muun sukupuolisten huomioiminen.