Opettajan keinoja vaikuttaa yksilöllisesti oppilaiden minäpystyvyyteen alakoulussa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Pelkonen, Elisa (2023)
Pelkonen, Elisa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123656
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan, miten opettajat voivat vaikuttaa yksilöllisesti alakoululaisten minäpystyvyyden tunteeseen ja sen kehittymiseen. Minäpystyvyydellä tarkoitetaan kykyä hallita omia ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä, ja se vaikuttaa merkittävästi oppilaan hyvinvointiin ja oppimiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä erilaisilla keinoilla opettajat voivat vaikuttaa oppilaiden minäpystyvyyteen huomioiden oppilaiden yksilöllisyyden, sekä miten opettaja voi tunnistaa oppilaiden yksilölliset tarpeet. On tärkeää selvittää opettajan keinoja vaikuttaa oppilaiden minäpystyvyyteen yksilöllisesti, koska oppilaiden minäpystyvyys on yhteydessä heidän oppimistuloksiinsa ja hyvinvointiinsa.
Tämä tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku suoritettiin kolmesta eri tietokannasta aineiston keräämiseen. Aineisto koostui seitsemästä tutkimusartikkelista, joista viisi oli englanninkielisiä ja kaksi suomenkielisiä. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin apuna teemoittelua, jonka avulla syntyi kaksi pääteemaa ja neljä alateemaa. Aineistosta pyrittiin etsimään vastauksia tutkimuskysymyksiin, joilla pyrittiin selvittämään, mitä yksilöllisiä tarpeita oppilailla voi olla minäpystyvyyden kannalta ja miten tunnistaa nämä eri tarpeet.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että oppilaiden yksilöllisillä tarpeilla on merkittävä vaikutus minäpystyvyyden kehittymiseen, ja että opettajan rooli on tunnistaa nämä tarpeet ja tarjota oppilaille mahdollisuuksia kehittää minäpystyvyyttään. Lisäksi tutkimus korostaa opettajan roolia oppilaiden motivaation ja itseohjautuvuuden tukemisessa. Tutkimus tarjoaa ideoita siitä, miten opettaja voi vastata eri oppilaiden tarpeisiin ja korostaa erilaisten opetusmenetelmien käyttöä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä erilaisilla keinoilla opettajat voivat vaikuttaa oppilaiden minäpystyvyyteen huomioiden oppilaiden yksilöllisyyden, sekä miten opettaja voi tunnistaa oppilaiden yksilölliset tarpeet. On tärkeää selvittää opettajan keinoja vaikuttaa oppilaiden minäpystyvyyteen yksilöllisesti, koska oppilaiden minäpystyvyys on yhteydessä heidän oppimistuloksiinsa ja hyvinvointiinsa.
Tämä tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku suoritettiin kolmesta eri tietokannasta aineiston keräämiseen. Aineisto koostui seitsemästä tutkimusartikkelista, joista viisi oli englanninkielisiä ja kaksi suomenkielisiä. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin apuna teemoittelua, jonka avulla syntyi kaksi pääteemaa ja neljä alateemaa. Aineistosta pyrittiin etsimään vastauksia tutkimuskysymyksiin, joilla pyrittiin selvittämään, mitä yksilöllisiä tarpeita oppilailla voi olla minäpystyvyyden kannalta ja miten tunnistaa nämä eri tarpeet.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että oppilaiden yksilöllisillä tarpeilla on merkittävä vaikutus minäpystyvyyden kehittymiseen, ja että opettajan rooli on tunnistaa nämä tarpeet ja tarjota oppilaille mahdollisuuksia kehittää minäpystyvyyttään. Lisäksi tutkimus korostaa opettajan roolia oppilaiden motivaation ja itseohjautuvuuden tukemisessa. Tutkimus tarjoaa ideoita siitä, miten opettaja voi vastata eri oppilaiden tarpeisiin ja korostaa erilaisten opetusmenetelmien käyttöä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]