Opettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjaussuhteista ja minäpystyvyydestä opetusharjoittelussa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Saari, Olivia; Topi, Roosa (2023)
Saari, Olivia
Topi, Roosa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304123650
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdymme systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla opetusharjoitteluissa syntyviin ohjaussuhteisiin sekä opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen. Tarkoituksenamme on selvittää, millaisia asioita opetusharjoittelijat nostavat esiin ohjaussuhteesta ohjaavan opettajan kanssa, sekä mitkä tekijät ohjaavan opettajan toiminnassa vaikuttavat opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen opetusharjoittelussa. Ohjaussuhteella tarkoitetaan ohjaavan opettajan sekä opetusharjoittelijan välille syntyvää vuorovaikutussuhdetta. Minäpystyvyydellä puolestaan viitataan ihmisen uskomuksiin omista kyvyistään suoriutua erilaisista tehtävistä.
Tutkimusaineistona käytimme kahdeksaa englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2012–2022. Nämä artikkelit valikoituivat ennalta päätettyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla kahdesta eri tietokannasta. Analysointivaiheessa hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä teemoittelua, joiden avulla saimme muodostettua kaksi pääteemaa ja niiden molempien alle kaksi alateemaa. Yhteensä alateemoja syntyi siis neljä.
Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat nostavat ohjaussuhteesta esiin monenlaisia asioita. Hyväksi koetusta ohjaussuhteesta nostettiin esille muun muassa ohjaavalta opettajalta saatu tuki, luottamus, arvostus ja empatia. Tulosten mukaan monet tekijät ohjaavan opettajan toiminnassa voivat vaikuttaa opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen harjoittelussa. Toiminnasta nousi esiin etenkin ohjaavalta opettajalta saatu hyväksyntä, kannustus, palaute sekä avoin ilmapiiri ja tilan antaminen. Erityisesti positiivisen ja rakentavan palautteen merkitystä korostettiin. Näiden huomattiin vaikuttavan positiivisesti opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen opetusharjoittelussa. Negatiivisesti minäpystyvyyteen vaikutti puolestaan liian ankara tai negatiivinen palaute sekä palautteen, tuen ja mentoroinnin puute.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetusharjoitteluiden kehittämisessä sekä ohjaavien opettajien koulutuksia suunniteltaessa.
Tutkimusaineistona käytimme kahdeksaa englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2012–2022. Nämä artikkelit valikoituivat ennalta päätettyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla kahdesta eri tietokannasta. Analysointivaiheessa hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä teemoittelua, joiden avulla saimme muodostettua kaksi pääteemaa ja niiden molempien alle kaksi alateemaa. Yhteensä alateemoja syntyi siis neljä.
Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat nostavat ohjaussuhteesta esiin monenlaisia asioita. Hyväksi koetusta ohjaussuhteesta nostettiin esille muun muassa ohjaavalta opettajalta saatu tuki, luottamus, arvostus ja empatia. Tulosten mukaan monet tekijät ohjaavan opettajan toiminnassa voivat vaikuttaa opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen harjoittelussa. Toiminnasta nousi esiin etenkin ohjaavalta opettajalta saatu hyväksyntä, kannustus, palaute sekä avoin ilmapiiri ja tilan antaminen. Erityisesti positiivisen ja rakentavan palautteen merkitystä korostettiin. Näiden huomattiin vaikuttavan positiivisesti opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen opetusharjoittelussa. Negatiivisesti minäpystyvyyteen vaikutti puolestaan liian ankara tai negatiivinen palaute sekä palautteen, tuen ja mentoroinnin puute.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetusharjoitteluiden kehittämisessä sekä ohjaavien opettajien koulutuksia suunniteltaessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]