Horrors of Marginalisation : How Contemporary Lovecraftian Fiction Generates Horror Through Alienation and Marginalisation
Järvinen, Pyry (2023)
Järvinen, Pyry
2023
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304093553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304093553
Tiivistelmä
Marginalisation and alienation have become increasingly more relevant topics in today’s world, as can be seen with the rising number of marginalised authors conveying their experiences through various genres, including horror fiction. This thesis explores how contemporary works of Lovecraftian horror adapt and utilise the themes of marginalisation and alienation present in H.P. Lovecraft’s original works, like for example “The Shadow Over Innsmouth”, in order to generate the feeling of horror in their audience. More specifically, this thesis argues that the contemporary works of Lovecraftian fiction such as Cthulhu (2007) and Lovecraft Country (2016) generate horror through presenting the audience with marginalised characters much akin to how Lovecraft does, albeit with the key difference that the source of horror is not simply the Otherness of the marginalised characters, but rather the state of being marginalised itself and the discrimination that those characters face because of it.
This thesis finds that both Cthulhu and Lovecraft Country exploit the narrative ambiguities present in Lovecraft’s original works such as “The Shadow Over Innsmouth”, where the story’s portrayal of its marginalised protagonist can be read as either sympathetic towards them or as demonising them, depending on whether the reader is able to sympathise with the Othered protagonist. This narrative ambiguity allows Cthulhu and Lovecraft Country to shape Lovecraftian horror to better represent marginalised voices by making their protagonists explicitly marginalised from the very beginning and changing the horror to better reflect that fact by making the primary source of horror be the various oppressive social structures responsible for the marginalisation while nonetheless still staying faithful to the conventions of the genre. Marginalisaatio ja vieraantuminen ovat kasvavissa määrin yhä tärkeämpiä aiheita yhteiskunnassamme, mikä on nähtävissä siitä, että yhä useammat vähemmistökirjailijat ovat löytäneet äänensä erilaisten genrejen, kuten kauhukirjallisuuden, kautta. Tämä tutkielma käsittelee sitä, miten nykyiset Lovecraftilaista kauhua edustavat teokset (Cthulhu (2007), Lovecraft Country (2016)) käyttävät ja soveltavat H.P. Lovecraftin alkuperäisteoksista (”The Shadow Over Innsmouth”) löytyviä vieraantumisen ja marginalisaation teemoja luodakseen kauhun tunnetta yleisöissään. Tarkemmin sanottuna tämä tutkielma väittää, että sen käsittelemät nykyaikaiset kauhuteokset pyrkivät tuottamaan kauhun tunnetta yleisössä tekemällä hahmoistaan marginalisoituja, hieman kuin Lovecraftin alkuperäisteoksissa. Nykyteokset, Cthulhu ja Lovecraft Country, kuitenkin poikkeavat ”The Shadow Over Innsmouthista” siinä mielessä, että niiden kauhu pohjautuu ennemmin marginalisoitujen hahmojen kohtaamaan syrjintään kuin heidän toiseuteensa.
Tämän tutkielman lopputulos on aineiston perusteella se, että nykyiset Lovecraftilaista kauhua edustavat teokset käyttävät hyväkseen Lovecraftin alkuperäisteoksista, kuten esimerkiksi ”The Shadow Over Innsmouthista”, löytyvää narratiivista epäselvyyttä mukauttaaksensa genren edustamaan marginalisoitujen vähemmistöjen pelkoja paremmin. Tämä narratiivinen epäselvyys johtuu pääsääntöisesti siitä, että tapa, jolla “The Shadow Over Innsmouth” esittää marginalisoituja hahmoja, on erittäin monitulkintainen, jolloin teos voidaan lukea olevan joko sympaattinen tai antagonistinen vähemmistöjä kohtaan. Näin ollen Cthulhu ja Lovecraft Country pystyvät hyödyntämään Lovecraftilaista kauhua edustamaan marginalisoitujen vähemmistöjen ongelmia siten, että ne tekevät alusta asti selväksi, että niiden päähenkilöt ovat vähemmistöjen edustajia ja tekevät sortavista yhteiskuntarakenteista niiden pääasiallisen kauhun lähteen kuitenkin siten, että nämä teokset pysyvät uskollisina genrekonventiolle.
This thesis finds that both Cthulhu and Lovecraft Country exploit the narrative ambiguities present in Lovecraft’s original works such as “The Shadow Over Innsmouth”, where the story’s portrayal of its marginalised protagonist can be read as either sympathetic towards them or as demonising them, depending on whether the reader is able to sympathise with the Othered protagonist. This narrative ambiguity allows Cthulhu and Lovecraft Country to shape Lovecraftian horror to better represent marginalised voices by making their protagonists explicitly marginalised from the very beginning and changing the horror to better reflect that fact by making the primary source of horror be the various oppressive social structures responsible for the marginalisation while nonetheless still staying faithful to the conventions of the genre.
Tämän tutkielman lopputulos on aineiston perusteella se, että nykyiset Lovecraftilaista kauhua edustavat teokset käyttävät hyväkseen Lovecraftin alkuperäisteoksista, kuten esimerkiksi ”The Shadow Over Innsmouthista”, löytyvää narratiivista epäselvyyttä mukauttaaksensa genren edustamaan marginalisoitujen vähemmistöjen pelkoja paremmin. Tämä narratiivinen epäselvyys johtuu pääsääntöisesti siitä, että tapa, jolla “The Shadow Over Innsmouth” esittää marginalisoituja hahmoja, on erittäin monitulkintainen, jolloin teos voidaan lukea olevan joko sympaattinen tai antagonistinen vähemmistöjä kohtaan. Näin ollen Cthulhu ja Lovecraft Country pystyvät hyödyntämään Lovecraftilaista kauhua edustamaan marginalisoitujen vähemmistöjen ongelmia siten, että ne tekevät alusta asti selväksi, että niiden päähenkilöt ovat vähemmistöjen edustajia ja tekevät sortavista yhteiskuntarakenteista niiden pääasiallisen kauhun lähteen kuitenkin siten, että nämä teokset pysyvät uskollisina genrekonventiolle.