"Ymmärsin välivaiheiden ja perustelujen tärkeyden" : Itse- ja vertaisarviointien vaikutus oppimiseen matematiikan yliopisto-opinnoissa
Ruoste, Inka (2023)
Ruoste, Inka
2023
Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Master's Programme in Science and Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304073543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304073543
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli itse- ja vertaisarviointien vaikutus oppimiseen matematiikan yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksessa tutkittiin sekä itse- ja vertaisarvioinnin tekemisen laadun että opiskelijoiden kokemuksen itse- ja vertaisarvioinnin mielekkyydestä suhdetta oppimistuloksiin. Lisäksi tutkittiin, millaisia eroja mies- ja naisoletettujen välillä on havaittavissa edellä mainittuihin teemoihin liittyen.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin Tampereen yliopistolla vuosina 2020 ja 2021 järjestetyiltä toisiaan vastaavilta opintojaksoilta, joilla käsiteltiin muun muassa sarjoja ja niiden suppenemista. Tutkimusaineistona käytettiin opiskelijoiden tekemiä itse- ja vertaisarviointeja, heidän kurssiarvosanojaan ja vuonna 2021 toteutetun kyselyn tuloksia. Aineistoa tutkittiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatu että mielekkyyden kokemus korreloivat oppimistuloksien kanssa. Mitä laadukkaammin arvioinnit oli tehty, sitä parempia arvosanoja oli keskimäärin saavutettu. Mielekkyyden osalta sekä tekemisen helppouden että hyödyllisyyden kokemisen todettiin olevan yhteydessä parempiin oppimistuloksiin
Mies- ja naisoletettujen välillä havaittiin olevan eroja sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatuun että niihin suhtautumiseen liittyen. Naisoletettujen havaittiin tekevän arviointeja laadukkaammin ja pitävät niiden tekemistä miesoletettuja hyödyllisempänä. Naisoletetut kokivat myös saamansa vertaispalautteen hieman miesoletettuja hyödyllisemmäksi.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin Tampereen yliopistolla vuosina 2020 ja 2021 järjestetyiltä toisiaan vastaavilta opintojaksoilta, joilla käsiteltiin muun muassa sarjoja ja niiden suppenemista. Tutkimusaineistona käytettiin opiskelijoiden tekemiä itse- ja vertaisarviointeja, heidän kurssiarvosanojaan ja vuonna 2021 toteutetun kyselyn tuloksia. Aineistoa tutkittiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatu että mielekkyyden kokemus korreloivat oppimistuloksien kanssa. Mitä laadukkaammin arvioinnit oli tehty, sitä parempia arvosanoja oli keskimäärin saavutettu. Mielekkyyden osalta sekä tekemisen helppouden että hyödyllisyyden kokemisen todettiin olevan yhteydessä parempiin oppimistuloksiin
Mies- ja naisoletettujen välillä havaittiin olevan eroja sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatuun että niihin suhtautumiseen liittyen. Naisoletettujen havaittiin tekevän arviointeja laadukkaammin ja pitävät niiden tekemistä miesoletettuja hyödyllisempänä. Naisoletetut kokivat myös saamansa vertaispalautteen hieman miesoletettuja hyödyllisemmäksi.