Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ymmärsin välivaiheiden ja perustelujen tärkeyden" : Itse- ja vertaisarviointien vaikutus oppimiseen matematiikan yliopisto-opinnoissa

Ruoste, Inka (2023)

 
Avaa tiedosto
RuosteInka.pdf (1.002Mt)
Lataukset: 



Ruoste, Inka
2023

Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Master's Programme in Science and Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304073543
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli itse- ja vertaisarviointien vaikutus oppimiseen matematiikan yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksessa tutkittiin sekä itse- ja vertaisarvioinnin tekemisen laadun että opiskelijoiden kokemuksen itse- ja vertaisarvioinnin mielekkyydestä suhdetta oppimistuloksiin. Lisäksi tutkittiin, millaisia eroja mies- ja naisoletettujen välillä on havaittavissa edellä mainittuihin teemoihin liittyen.

Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin Tampereen yliopistolla vuosina 2020 ja 2021 järjestetyiltä toisiaan vastaavilta opintojaksoilta, joilla käsiteltiin muun muassa sarjoja ja niiden suppenemista. Tutkimusaineistona käytettiin opiskelijoiden tekemiä itse- ja vertaisarviointeja, heidän kurssiarvosanojaan ja vuonna 2021 toteutetun kyselyn tuloksia. Aineistoa tutkittiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.

Tutkimuksen perusteella todettiin, että sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatu että mielekkyyden kokemus korreloivat oppimistuloksien kanssa. Mitä laadukkaammin arvioinnit oli tehty, sitä parempia arvosanoja oli keskimäärin saavutettu. Mielekkyyden osalta sekä tekemisen helppouden että hyödyllisyyden kokemisen todettiin olevan yhteydessä parempiin oppimistuloksiin

Mies- ja naisoletettujen välillä havaittiin olevan eroja sekä itse- ja vertaisarviointien tekemisen laatuun että niihin suhtautumiseen liittyen. Naisoletettujen havaittiin tekevän arviointeja laadukkaammin ja pitävät niiden tekemistä miesoletettuja hyödyllisempänä. Naisoletetut kokivat myös saamansa vertaispalautteen hieman miesoletettuja hyödyllisemmäksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37264]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste