Kaksoset samassa päiväkotiryhmässä: Uhka vai mahdollisuus?
Kemppainen, Mari (2023)
Kemppainen, Mari
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304043443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304043443
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten kaksosten riippuvuussuhteet näkyvät varhaiskasvatuksessa, erityisesti varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitetään mitä tarkoitetaan kaksosten riippuvuussuhteilla, miten perustellaan kaksosten sijoittamista samaan tai eri ryhmään ja mitä kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan. Näitä teoriaosuuden asioita huomioiden luotiin tutkimuskysymykset. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään vastauksia myös kaksosten vanhempien kysymykseen, kummin yleensä toimitaan. Pidetäänkö ryhmävalinnassa kaksoset yhdessä vai erikseen?
Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavana oli kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaikilla oli kokemusta kaksospareista varhaiskasvatusryhmissään. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina haastatteluina yhteisesti sovituissa paikoissa talvella 2022–2023. Keskeisinä teemoina olivat kaksosten riippuvuussuhteet, varhaiskasvatuksen opettajan kokemukset kaksosista ryhmissään ja miten sijoittelupäätöksessä on huomioitu kasvatuskumppanuus eli yhteistyö perheiden kanssa. Haastattelut litteroitiin teemoittain tutkimuskysymysten mukaisesti ja niitä tulkittiin sisällönanalyysin avulla. Tässä tutkimusteemojen tulkinnassa löydettiin samankaltaisuutta kaikkien haastateltavien vastauksissa.
Tutkimuksen tuloksissa oli huomattavaa, että kaksosten riippuvuussuhteet olivat havaittavissa ryhmässä. Haastatelluilla opettajilla oli kokemusta useammista kaksospareista, ja he olivat huomanneet eroja riippuvuussuhteiden tasoissa. Toiset olivat enemmän ja toiset vähemmän riippuvaisia toisistaan. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset olivat yhteneväisiä kaksosten sijoittelusta samaan tai eri ryhmään. Jokainen pari on yksilöllinen ja harkinta erottamisesta tai yhdessä pitämisestä tulee tehdä jokaisen kohdalla yksilöllisesti. Näiden haastattelujen perusteella kasvatuskumppanuuden merkitys sijoittelupäätöstä tehdessä vaikutti olleen sangen vähäinen.
Tämän tutkimuksen perusteella voi vastata vanhempien kysymykseen, sijoitetaanko kaksospari samaan vai eri ryhmään, että jokainen kaksospari on yksilöllinen ja jokainen tapaus pitää harkita erikseen vanhempien ja varhaiskasvattajien yhteistyössä.
Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavana oli kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaikilla oli kokemusta kaksospareista varhaiskasvatusryhmissään. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina haastatteluina yhteisesti sovituissa paikoissa talvella 2022–2023. Keskeisinä teemoina olivat kaksosten riippuvuussuhteet, varhaiskasvatuksen opettajan kokemukset kaksosista ryhmissään ja miten sijoittelupäätöksessä on huomioitu kasvatuskumppanuus eli yhteistyö perheiden kanssa. Haastattelut litteroitiin teemoittain tutkimuskysymysten mukaisesti ja niitä tulkittiin sisällönanalyysin avulla. Tässä tutkimusteemojen tulkinnassa löydettiin samankaltaisuutta kaikkien haastateltavien vastauksissa.
Tutkimuksen tuloksissa oli huomattavaa, että kaksosten riippuvuussuhteet olivat havaittavissa ryhmässä. Haastatelluilla opettajilla oli kokemusta useammista kaksospareista, ja he olivat huomanneet eroja riippuvuussuhteiden tasoissa. Toiset olivat enemmän ja toiset vähemmän riippuvaisia toisistaan. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset olivat yhteneväisiä kaksosten sijoittelusta samaan tai eri ryhmään. Jokainen pari on yksilöllinen ja harkinta erottamisesta tai yhdessä pitämisestä tulee tehdä jokaisen kohdalla yksilöllisesti. Näiden haastattelujen perusteella kasvatuskumppanuuden merkitys sijoittelupäätöstä tehdessä vaikutti olleen sangen vähäinen.
Tämän tutkimuksen perusteella voi vastata vanhempien kysymykseen, sijoitetaanko kaksospari samaan vai eri ryhmään, että jokainen kaksospari on yksilöllinen ja jokainen tapaus pitää harkita erikseen vanhempien ja varhaiskasvattajien yhteistyössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]