Kuulovammaisten asiakkaiden kokemuksia moniammatillisesta yksilökuntoutuksesta
Malmberg, Piia (2023)
Malmberg, Piia
2023
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304043449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304043449
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata aikuisten kuulovammaisten kokemuksia moniammatillisesta yksilökuntoutuksesta. Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kuulovammaisen asiakkaan kuntoutuksen sisällön asiakaslähtöisessä suunnittelussa. Tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatiossa, jossa tuotetaan Kelan järjestämää ja rahoittamaa kuulovammaisten asiakkaiden moniammatillista yksilökuntoutusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin kohdeorganisaatiossa vuonna 2021 kerättyjä aikuisten kuulovammaisten moniammatillisen yksilökuntoutuksen asiakkaiden asiakaspalautteita, joita oli yhteensä 112 kappaletta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin induktiivisella sisällönanalyysillä. Lisäksi analyysivaiheessa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä kvantifioinnin avulla, jotta voitiin tarkastella erilaisten teemojen esiintymismääriä aineistossa.
Asiakkailla oli moniammatillisesta yksilökuntoutuksesta sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia, mutta pääosin kokemukset olivat positiivisia. Kaikkien asiakkaiden antaman yleisarvosanan keskiarvo oli 4,4 asteikolla yhdestä viiteen. Asiakkaat pitivät moniammatillisen tiimin jäsenten yksilö- ja ryhmätapaamisia tärkeinä. Henkilökuntaa kuvattiin ammattitaitoiseksi, ystävälliseksi sekä empaattiseksi. Kuntoutusohjelmaa kehuttiin monipuoliseksi ja laadukkaaksi ja asiakkaat saivat runsaasti tietoa ja tukea. Kyseisen vuoden Covid-19-pandemian aiheuttamia rajoituksia sekä maskin käyttövelvollisuutta kuvattiin ikäviksi. Vertaistuki nousi esiin tärkeänä asiana lähes jokaisessa asiakaspalautteessa.
Asiakkaat esittivät useita tapoja kehittää moniammatillista yksilökuntoutusta. Käytännön järjestelyjä voisi kehittää parantamalla kuntoutuksen aikataulutusta sekä kuntoutuksesta tiedottamista. Vertaistuki pitäisi mahdollistaa paremmin sekä osanottajien valintavaiheessa että kuntoutuksen toteutusvaiheessa. Liikuntaa ja vapaa-ajan ohjelmaa tulisi lisätä, samoin erilaisia asiantuntijatapaamisia ja -luentoja. Asiakkaille tulisi antaa tietoa asiakkaille tärkeistä aiheista ja kuntoutuksen toimintatapoja pitäisi kehittää toiminnallisemmiksi.
Tämän tutkimuksen avulla tuotettiin merkittävää uutta tietoa kuulovammaisten aikuisasiakkaiden kuntoutuskokemuksista. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kuulovammaisten asiakkaiden ohjautuminen moniammatilliseen yksilökuntoutukseen on hyvin tärkeää, sillä asiakkaat ovat siihen paitsi erittäin tyytyväisiä, myös kokevat hyötyvänsä siitä monipuolisesti sekä arjessa että työelämässä. Kuulovammaisteen asiakkaiden kohdalla tulisi varmistaa, että he kaikki olisivat vertaistuen piirissä, sillä sen merkitys on tutkimuksen mukaan asiakkaille suuri. Tulosten perusteella kuntoutuksen yksilöllisyys sekä asiakaslähtöisyys on hyvin tärkeää ja kuulovammaisen asiakkaan moniammatillisen yksilökuntoutuksen tulee olla monialaista, ammattitaitoista, monipuolista tietoa tarjoavaa sekä aidon vertaistuen mahdollistavaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin kohdeorganisaatiossa vuonna 2021 kerättyjä aikuisten kuulovammaisten moniammatillisen yksilökuntoutuksen asiakkaiden asiakaspalautteita, joita oli yhteensä 112 kappaletta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin induktiivisella sisällönanalyysillä. Lisäksi analyysivaiheessa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä kvantifioinnin avulla, jotta voitiin tarkastella erilaisten teemojen esiintymismääriä aineistossa.
Asiakkailla oli moniammatillisesta yksilökuntoutuksesta sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia, mutta pääosin kokemukset olivat positiivisia. Kaikkien asiakkaiden antaman yleisarvosanan keskiarvo oli 4,4 asteikolla yhdestä viiteen. Asiakkaat pitivät moniammatillisen tiimin jäsenten yksilö- ja ryhmätapaamisia tärkeinä. Henkilökuntaa kuvattiin ammattitaitoiseksi, ystävälliseksi sekä empaattiseksi. Kuntoutusohjelmaa kehuttiin monipuoliseksi ja laadukkaaksi ja asiakkaat saivat runsaasti tietoa ja tukea. Kyseisen vuoden Covid-19-pandemian aiheuttamia rajoituksia sekä maskin käyttövelvollisuutta kuvattiin ikäviksi. Vertaistuki nousi esiin tärkeänä asiana lähes jokaisessa asiakaspalautteessa.
Asiakkaat esittivät useita tapoja kehittää moniammatillista yksilökuntoutusta. Käytännön järjestelyjä voisi kehittää parantamalla kuntoutuksen aikataulutusta sekä kuntoutuksesta tiedottamista. Vertaistuki pitäisi mahdollistaa paremmin sekä osanottajien valintavaiheessa että kuntoutuksen toteutusvaiheessa. Liikuntaa ja vapaa-ajan ohjelmaa tulisi lisätä, samoin erilaisia asiantuntijatapaamisia ja -luentoja. Asiakkaille tulisi antaa tietoa asiakkaille tärkeistä aiheista ja kuntoutuksen toimintatapoja pitäisi kehittää toiminnallisemmiksi.
Tämän tutkimuksen avulla tuotettiin merkittävää uutta tietoa kuulovammaisten aikuisasiakkaiden kuntoutuskokemuksista. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kuulovammaisten asiakkaiden ohjautuminen moniammatilliseen yksilökuntoutukseen on hyvin tärkeää, sillä asiakkaat ovat siihen paitsi erittäin tyytyväisiä, myös kokevat hyötyvänsä siitä monipuolisesti sekä arjessa että työelämässä. Kuulovammaisteen asiakkaiden kohdalla tulisi varmistaa, että he kaikki olisivat vertaistuen piirissä, sillä sen merkitys on tutkimuksen mukaan asiakkaille suuri. Tulosten perusteella kuntoutuksen yksilöllisyys sekä asiakaslähtöisyys on hyvin tärkeää ja kuulovammaisen asiakkaan moniammatillisen yksilökuntoutuksen tulee olla monialaista, ammattitaitoista, monipuolista tietoa tarjoavaa sekä aidon vertaistuen mahdollistavaa.