Uusien tuotteiden siirtäminen protosarjasta tuotantoon
Kusmin, Tuulia (2023)
Kusmin, Tuulia
2023
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303293294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303293294
Tiivistelmä
Diplomityön kohdeyritys Stera Technologies Oy toimii sopimusvalmistajana ohutlevymekanii kan ja elektroniikan saralla. Erään asiakkaan uusien tuotteiden määrä oli kasvussa, mikä nosti esille tarpeen selkeyttää nykyistä prototyyppien valmistusprosessia tuotannon sujuvoittamiseksi. Lähtötilanteen prosessi oli määrittämätön ja tuotti vaihtelevaa laatua tuotteissa. Tämän työn tar koituksena oli määrittää tapaustutkimuksena käytetty prosessikuvaus sekä uuden, optimoidun prosessikuvauksen luominen kirjallisuuskatsauksen avulla.
Tärkeimpinä tavoitteina tässä työssä olivat prosessin optimoidun tilan kuvaaminen sekä suu rimpien ongelmakohtien ja pullonkaulojen sekä niiden juurisyiden selvittäminen. Työkaluina käy tettiin ongelmien luokittelua, datan analysointia, vertailututkimusta ja haastatteluja. Prosessin ta voitetila sisälsi selkeämmät linjat, joilla toimia prosessin vaiheissa. Lisäksi uusien kommunikoin tiväylien ja -tapojen luominen ja kehitys tuotannon ja toimihenkilöiden välillä oli tärkeä tarkastelun kohde. Muodostetuissa selkeytetyissä linjoissa on mukana yhteistyö asiakkaan kanssa, jotta mo lemmilla osapuolilla on yhtenevä käsitys, kuinka esimerkiksi tilausten ja kuvatiedostojen kanssa toimitaan.
Prosessin suurimmat ongelmat liittyivät epäselvään kommunikointiin. Tämä johti ongelmiin eri vaiheissa prosessia. Asiakkaan kanssa se johti epäselvyyksiin tilauksissa ja kuvien katselmoin nissa. Ongelmat kuvien kanssa kertautuivat tuotannossa, jos niitä ei saatu tarpeeksi aikaisin kiinni esimerkiksi valmistuskatselmoinnissa. Toimihenkilöillä ja tuotannon henkilöillä oli haastattelujen perusteella epävarmuutta eri prosessin osien hoitovastuusta. Ongelmatilanteissa asioista ei kom munikoitu välittömästi, vaan niiden vaikutuksia jäätiin herkästi odottamaan. Tällöin prosessin on gelmiin reagointi tapahtui myös liian myöhään. Lisäksi kokemusperäisiä tietoja tuotteiden haas teista ei aina dokumentoitu tai välitetty eteenpäin.
Parannusehdotuksina prosessin vakauttamiseksi on useita. Tärkeimmät näistä liittyvät yhteis ten pelisääntöjen luomiseen asiakkaan kanssa sekä kommunikoinnin parantamiseen koko pro sessissa. Asiakkaan kanssa keskustelu johtaa yhtenäisempään toimintatapaan ja sitä kautta vaihtelu vähenee tässä osassa prosessia. Kommunikointikanavia on luotu laatulaboratorion kanssa ja tuomalla matalan kynnyksen tapa kommunikoida tuotannosta toimihenkilöille Teams chatin välityksellä on luotu. Uusien tuotteiden aloittaminen tulee aina aloittaa keskustelemalla asiasta vastaavan henkilön kanssa. Asioita tulee dokumentoida aikaisempaa enemmän ja aktii visemmin. Esimerkiksi hiljaisen tiedon eksplisiittiseen muotoon saattaminen on jatkuva prosessi. Prosessia tulee jatkossakin ylläpitää ja pitää huolta, ettei se rapistu. Tämän työn pohjalta kehitetty prosessi ei ole valmis, vaan se toimii pohjana jatkuvalle kehittämiselle ja asioiden parantamiselle. The target company of the Master of Science Thesis, Stera Technologies Oy, operates as a contract manufacturer in the field of sheet metal mechanics and electronics. The number of new products of one of Stera’s customer is increasing, which has led to a need for clarification of the current prototype production process. The existing process was undefined and hence produced products with variable quality. In addition, ground rules had not been agreed upon with the customer. This thesis aimed to determine the current process description as a case study and to generate new, optimized process description based on the knowledge in the literature.
The goal was to describe the wanted state of the process, but also to find out the biggest problems and restraints of the process and their causes. Problem classification, data analysis, comparative research and interviews were used as base methodologies. The optimized process description included clearer ways to act in the different phases of the process. It was also important to create and implement new communication channels and ways with the personnel. Clearer policies in the drafted process included better cooperation with the customer to guarantee common understanding on order and image handling.
The biggest problems in the process were related to unclear communication, which led to problems at different stages of the process. With the customer, it led to ambiguities in orders and drawings. This problem was often encountered again in the different production stages, if not corrected beforehand. Staff and production personnel reported to have some uncertainties in the division of responsibility on different process phases. Furthermore, issues were not communicated immediately but were often left as they were until production problems ensued. This way reacting to the situation also happened too late. In addition, the challenges with the products were not documented properly and hence were not passed on.
As for improvement suggestions, there are several things to do for stabilizing and streamlining the process. The most important ones are communicating and creating common policies with the customer, both before and during the process. The conversation with the customer leads to a more unified action and consequently the variation in this part of the process is reduced. Communication channels have been established with the quality laboratory, but a low-threshold way to communicate with production employees using the Teams chat has been introduced. The production of new products should always start with a discussion with the person responsible for the phase. Things should be documented more consistently and in detail than before i.e., putting tacit information into an explicit form in a continuous process. The process must continue to be maintained and care must be taken that it does not decay. The process developed on the basis of this work is not finished, but serves as a basis for continuous development and improvement.
Tärkeimpinä tavoitteina tässä työssä olivat prosessin optimoidun tilan kuvaaminen sekä suu rimpien ongelmakohtien ja pullonkaulojen sekä niiden juurisyiden selvittäminen. Työkaluina käy tettiin ongelmien luokittelua, datan analysointia, vertailututkimusta ja haastatteluja. Prosessin ta voitetila sisälsi selkeämmät linjat, joilla toimia prosessin vaiheissa. Lisäksi uusien kommunikoin tiväylien ja -tapojen luominen ja kehitys tuotannon ja toimihenkilöiden välillä oli tärkeä tarkastelun kohde. Muodostetuissa selkeytetyissä linjoissa on mukana yhteistyö asiakkaan kanssa, jotta mo lemmilla osapuolilla on yhtenevä käsitys, kuinka esimerkiksi tilausten ja kuvatiedostojen kanssa toimitaan.
Prosessin suurimmat ongelmat liittyivät epäselvään kommunikointiin. Tämä johti ongelmiin eri vaiheissa prosessia. Asiakkaan kanssa se johti epäselvyyksiin tilauksissa ja kuvien katselmoin nissa. Ongelmat kuvien kanssa kertautuivat tuotannossa, jos niitä ei saatu tarpeeksi aikaisin kiinni esimerkiksi valmistuskatselmoinnissa. Toimihenkilöillä ja tuotannon henkilöillä oli haastattelujen perusteella epävarmuutta eri prosessin osien hoitovastuusta. Ongelmatilanteissa asioista ei kom munikoitu välittömästi, vaan niiden vaikutuksia jäätiin herkästi odottamaan. Tällöin prosessin on gelmiin reagointi tapahtui myös liian myöhään. Lisäksi kokemusperäisiä tietoja tuotteiden haas teista ei aina dokumentoitu tai välitetty eteenpäin.
Parannusehdotuksina prosessin vakauttamiseksi on useita. Tärkeimmät näistä liittyvät yhteis ten pelisääntöjen luomiseen asiakkaan kanssa sekä kommunikoinnin parantamiseen koko pro sessissa. Asiakkaan kanssa keskustelu johtaa yhtenäisempään toimintatapaan ja sitä kautta vaihtelu vähenee tässä osassa prosessia. Kommunikointikanavia on luotu laatulaboratorion kanssa ja tuomalla matalan kynnyksen tapa kommunikoida tuotannosta toimihenkilöille Teams chatin välityksellä on luotu. Uusien tuotteiden aloittaminen tulee aina aloittaa keskustelemalla asiasta vastaavan henkilön kanssa. Asioita tulee dokumentoida aikaisempaa enemmän ja aktii visemmin. Esimerkiksi hiljaisen tiedon eksplisiittiseen muotoon saattaminen on jatkuva prosessi. Prosessia tulee jatkossakin ylläpitää ja pitää huolta, ettei se rapistu. Tämän työn pohjalta kehitetty prosessi ei ole valmis, vaan se toimii pohjana jatkuvalle kehittämiselle ja asioiden parantamiselle.
The goal was to describe the wanted state of the process, but also to find out the biggest problems and restraints of the process and their causes. Problem classification, data analysis, comparative research and interviews were used as base methodologies. The optimized process description included clearer ways to act in the different phases of the process. It was also important to create and implement new communication channels and ways with the personnel. Clearer policies in the drafted process included better cooperation with the customer to guarantee common understanding on order and image handling.
The biggest problems in the process were related to unclear communication, which led to problems at different stages of the process. With the customer, it led to ambiguities in orders and drawings. This problem was often encountered again in the different production stages, if not corrected beforehand. Staff and production personnel reported to have some uncertainties in the division of responsibility on different process phases. Furthermore, issues were not communicated immediately but were often left as they were until production problems ensued. This way reacting to the situation also happened too late. In addition, the challenges with the products were not documented properly and hence were not passed on.
As for improvement suggestions, there are several things to do for stabilizing and streamlining the process. The most important ones are communicating and creating common policies with the customer, both before and during the process. The conversation with the customer leads to a more unified action and consequently the variation in this part of the process is reduced. Communication channels have been established with the quality laboratory, but a low-threshold way to communicate with production employees using the Teams chat has been introduced. The production of new products should always start with a discussion with the person responsible for the phase. Things should be documented more consistently and in detail than before i.e., putting tacit information into an explicit form in a continuous process. The process must continue to be maintained and care must be taken that it does not decay. The process developed on the basis of this work is not finished, but serves as a basis for continuous development and improvement.