"Tuntuu siltä kuin moni ei olisi oppinut peruskoulussa juuri mitään" : Lukiolaisten opiskeluvalmiudet peruskoulun jälkeen
Koppinen, Vesa (2023)
Koppinen, Vesa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283253
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien lukio-opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien tasoa sekä niissä tapahtuneita muutoksia lukiossa opettavien aineenopettajien kertomana. Tutkimuksen taustalla on henkilökohtainen kiinnostukseni peruskoulun ja toisen asteen väliseen siirtymään sekä koulujärjestelmässämme tapahtuneisiin muutoksiin. Aiempaa tutkimusta peruskoulun jälkeisistä opiskeluvalmiuksista on vain vähän. Aiempi tutkimus keskittyy enimmäkseen oppimistulosten arviointiin 9. luokan jälkeen (esim. KARVI). Aihe on erittäin ajankohtainen yhä heikentyvän PISA –menestyksen, pidennetyn oppivelvollisuuden sekä lukuisten globaalien kriisien myötä.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelmänä hyödynsin puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Tutkimuksen aineiston keräsin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 aikana Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi neljä osaa, josta ensimmäinen koski vastaajan perustietoja, toinen uusien lukio-opiskelijoiden opiskeluvalmiuksia, kolmas valmiuksissa tapahtuneita muutoksia ja mahdollisia muutossyitä, neljäs ja viimeinen osa kartoitti lukio-opiskelijoiden laaja-alaista osaamista. Tutkimukseen vastasi lopulta kuusi matematiikan ja kuusi suomen kielen ja kirjallisuuden aineenopettajaa eri puolilta Etelä-Suomea. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu opinpolun siirtymien, suomalaisen peruskoulun, valmiuden käsitteen sekä oppimistulosten arvioinnin ympärille.
Tutkimuksen tulokset kertovat karua kieltä muun muassa heikentyvän PISA –menestyksen heijastumisesta lukioon. Tutkimuksen tulosten mukaan lukio-opiskelijoiden opiskeluvalmiudet ovat oppiaineiden keskeisimmissä sisältöalueissa pääasiassa heikkoja tai kohtalaisia. Lasku-, luku, ja kirjoitustaidot ovat heikentyneet huomattavasti ja tasoerot ovat kasvussa. Opiskeluvalmiudet ovat aineenopettajien mukaan heikentyneet vuosi vuodelta. Muutoksen taustalla vastaajat näkivät esimerkiksi digitalisaation, pidennetyn oppivelvollisuuden ja perusopetuksen opetussuunnitelman liiallisen kuorman.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelmänä hyödynsin puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Tutkimuksen aineiston keräsin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 aikana Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi neljä osaa, josta ensimmäinen koski vastaajan perustietoja, toinen uusien lukio-opiskelijoiden opiskeluvalmiuksia, kolmas valmiuksissa tapahtuneita muutoksia ja mahdollisia muutossyitä, neljäs ja viimeinen osa kartoitti lukio-opiskelijoiden laaja-alaista osaamista. Tutkimukseen vastasi lopulta kuusi matematiikan ja kuusi suomen kielen ja kirjallisuuden aineenopettajaa eri puolilta Etelä-Suomea. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu opinpolun siirtymien, suomalaisen peruskoulun, valmiuden käsitteen sekä oppimistulosten arvioinnin ympärille.
Tutkimuksen tulokset kertovat karua kieltä muun muassa heikentyvän PISA –menestyksen heijastumisesta lukioon. Tutkimuksen tulosten mukaan lukio-opiskelijoiden opiskeluvalmiudet ovat oppiaineiden keskeisimmissä sisältöalueissa pääasiassa heikkoja tai kohtalaisia. Lasku-, luku, ja kirjoitustaidot ovat heikentyneet huomattavasti ja tasoerot ovat kasvussa. Opiskeluvalmiudet ovat aineenopettajien mukaan heikentyneet vuosi vuodelta. Muutoksen taustalla vastaajat näkivät esimerkiksi digitalisaation, pidennetyn oppivelvollisuuden ja perusopetuksen opetussuunnitelman liiallisen kuorman.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]