Essays on the Economics of Education, Fertility and Mental Health
Kuuppelomäki, Tiina (2023)
Kuuppelomäki, Tiina
Tampere University
2023
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2820-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2820-7
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja koostuu johdantoluvusta ja neljästä koulutuksen taloustieteen alaan kuuluvasta tutkimuksesta. Ensimmäiset kaksi keskittyvät toisen asteen koulutuksen ei-rahallisiin vaikutuksiin, kun taas kahdessa jälkimmäisessä painopiste siirtyy korkeakouluihin, kun tulemina toimivat perinteiset koulutus- ja työmarkkinatulemat. Kaikki tutkimukset ovat luonteeltaan empiirisiä ja hyödyntävät kausaalivaikutusten estimoinnissa regressioepäjatkuvuusmenetelmää (RDD).
Ensimmäinen tutkimus käyttää hyödyksi toisen asteen valintapisterajoja ja keskittyy selvittämään vaikuttaako toiselle asteelle pääsy lastensaantiin ja pariutumiseen. Tutkimus keskittyy peruskoulusta samana vuonna valmistuviin ja tulosten perusteella toiselle asteelle pääsy ei keskimäärin vaikuttanut kumulatiivisiin tulemiin. Vuosittaisissa estimaateissa havaitaan kuitenkin toiselle asteelle pääsyn nostavan naisten todennäköisyyttä olla naimisissa ja löytää korkeasti koulutettu partneri tarkasteluperiodin lopussa. Toiselle asteelle pääsy vaikuttaa myös nostavan naisten todennäköisyyttä saada lapsi teinivuosina, joskin tämä luultavasti johtuu toiselta asteelta valmistumisen lykkääntymisestä, sillä moni ensimmäisenä vuonna hylätyksi tulleista tulee valituksi tulevina vuosina ja siten valmistuvat myöhemmin.
Toinen tutkimus hyödyntää niin ikään toisen asteen valintapisterajoja, mutta tällä kertaa selektiivisempään lukioon pääsyn mielenterveysvaikutusten tutkimiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella, kohteen selektiivisyydellä ei ole systemaattista vaikutusta opiskelijoiden lyhyen- tai pitkän aikavälin mielenterveyteen, joskin tutkimuksessa löydetään myös positiivisia vaikutuksia ylioppilaskirjoitusten aikaan.
Kolmas ja neljäs tutkimus keskittyvät teknilliseen yliopistokoulutukseen. Kolmas tutkimus keskittyy vertailemaan kahta opiskelijavalintakriteeriä, joita käytettiin Suomen teknillisissä yliopistoissa samanikäisesti vuosituhannen vaihteessa, ja niiden kykyä valita motivoituneita ja kyvykkäitä opiskelijoita. RDD:tä käytetään hyödyksi, kun tutkitaan, olisivatko pienet muutokset eri kriteerien opiskelijakiintiöissä nostaneet opiskelijoiden valmistumistodennäköisyyttä tai tuloja. Vaikka suoraan ylioppilastodistuksella sisään tulevien havaitaankin pärjäävän opinnoissaan hieman paremmin kuin ne, jotka tulevat valituiksi vasta pääsykokeiden jälkeen, on epätodennäköistä, että tämän valintatavan suosiminen olisi hyödyllistä, koska 1) valintatavassa on pienempi aloittamistodennäköisyys, mikä lisää todennäköisyyttä aloituspaikkojen täyttämättä jäämistä, 2) valintakokeella valittujen joukossa, valintakoepisteet korreloivat enemmän valmistumisen ja myöhempien tulojen kanssa, ja 3) RDD- tulosten perusteella, suoran valintatavan kiintiön lisääminen, toisen kustannuksella, ei luultavasti parantaisi opiskelijoiden valmistumistodennäköisyyttä tai tuloja.
Neljännessä, ja viimeisessä tutkimuksessa tutkitaan kaikkein selektiivisimpään teknilliseen yliopistoon pääsyn vaikutuksia työmarkkina- ja opintotulemiin, kun seuraavana vaihtoehtona oli toinen teknillinen yliopisto. Tuloksissa ei havaita tulo- vaikutuksia, joskin heterogeenisuus- estimaatit viittaavat positiivisiin tulovaikutuksiin matalasti koulutetun perheen lapsille, sekä niille jotka tulevat Uudenmaan ulkopuolelta.
Ensimmäinen tutkimus käyttää hyödyksi toisen asteen valintapisterajoja ja keskittyy selvittämään vaikuttaako toiselle asteelle pääsy lastensaantiin ja pariutumiseen. Tutkimus keskittyy peruskoulusta samana vuonna valmistuviin ja tulosten perusteella toiselle asteelle pääsy ei keskimäärin vaikuttanut kumulatiivisiin tulemiin. Vuosittaisissa estimaateissa havaitaan kuitenkin toiselle asteelle pääsyn nostavan naisten todennäköisyyttä olla naimisissa ja löytää korkeasti koulutettu partneri tarkasteluperiodin lopussa. Toiselle asteelle pääsy vaikuttaa myös nostavan naisten todennäköisyyttä saada lapsi teinivuosina, joskin tämä luultavasti johtuu toiselta asteelta valmistumisen lykkääntymisestä, sillä moni ensimmäisenä vuonna hylätyksi tulleista tulee valituksi tulevina vuosina ja siten valmistuvat myöhemmin.
Toinen tutkimus hyödyntää niin ikään toisen asteen valintapisterajoja, mutta tällä kertaa selektiivisempään lukioon pääsyn mielenterveysvaikutusten tutkimiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella, kohteen selektiivisyydellä ei ole systemaattista vaikutusta opiskelijoiden lyhyen- tai pitkän aikavälin mielenterveyteen, joskin tutkimuksessa löydetään myös positiivisia vaikutuksia ylioppilaskirjoitusten aikaan.
Kolmas ja neljäs tutkimus keskittyvät teknilliseen yliopistokoulutukseen. Kolmas tutkimus keskittyy vertailemaan kahta opiskelijavalintakriteeriä, joita käytettiin Suomen teknillisissä yliopistoissa samanikäisesti vuosituhannen vaihteessa, ja niiden kykyä valita motivoituneita ja kyvykkäitä opiskelijoita. RDD:tä käytetään hyödyksi, kun tutkitaan, olisivatko pienet muutokset eri kriteerien opiskelijakiintiöissä nostaneet opiskelijoiden valmistumistodennäköisyyttä tai tuloja. Vaikka suoraan ylioppilastodistuksella sisään tulevien havaitaankin pärjäävän opinnoissaan hieman paremmin kuin ne, jotka tulevat valituiksi vasta pääsykokeiden jälkeen, on epätodennäköistä, että tämän valintatavan suosiminen olisi hyödyllistä, koska 1) valintatavassa on pienempi aloittamistodennäköisyys, mikä lisää todennäköisyyttä aloituspaikkojen täyttämättä jäämistä, 2) valintakokeella valittujen joukossa, valintakoepisteet korreloivat enemmän valmistumisen ja myöhempien tulojen kanssa, ja 3) RDD- tulosten perusteella, suoran valintatavan kiintiön lisääminen, toisen kustannuksella, ei luultavasti parantaisi opiskelijoiden valmistumistodennäköisyyttä tai tuloja.
Neljännessä, ja viimeisessä tutkimuksessa tutkitaan kaikkein selektiivisimpään teknilliseen yliopistoon pääsyn vaikutuksia työmarkkina- ja opintotulemiin, kun seuraavana vaihtoehtona oli toinen teknillinen yliopisto. Tuloksissa ei havaita tulo- vaikutuksia, joskin heterogeenisuus- estimaatit viittaavat positiivisiin tulovaikutuksiin matalasti koulutetun perheen lapsille, sekä niille jotka tulevat Uudenmaan ulkopuolelta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]