Absurdi päätöksentekologiikka ja sen mahdollisuudet suuryritysten ylimmän johdon strategisissa valinnoissa
Kantonen, Juha-Pekka (2023)
Kantonen, Juha-Pekka
2023
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283235
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa pyritään lisäämään ymmärrystä suomalaisten suuryritysten ylimmän johdon päätöksenteon logiikasta strategisten valintojen yhteydessä. Voimakkaassa ja arvaamattomassa muutoksessa viime vuosina ollut toimintaympäristö on asettanut organisaatioiden strategiatyölle uusia haasteita. Nämä konkretisoituvat johtajien päätöksenteon valinnoissa, kun yhtäältä tiedon määrä kasvaa, mutta toisaalta sen ennustettavuus paradoksaalisesti vähenee, tehden tiedon arvottamisesta aiempaa mutkikkaampaa.
Tutkielman viitekehyksenä käytetään absurdia logiikkaa käsittelevää ja tutkivaa kirjallisuutta, rationaalisuuden, intuition ja improvisaation paradigmoja käsittelevää päätöksenteon kirjallisuutta sekä paradoksiteoriaa. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten absurdi päätöksentekologiikka esiintyy johtajien strategisten valintojen yhteydessä. Aiheen tutkiminen on sekä liikkeenjohdollisesti että yhteiskunnallisesti merkityksellistä, sillä suuryritysten strategiset valinnat ovat vaikutuksiltaan huomattavia, esimerkiksi niin yhteisöverokertymän kuin työllistämisenkin näkökulmista. Muun muassa näistä syistä on tärkeää ymmärtää mihin logiikkaan pohjautuu tämä harvojen käyttämä ja vaikutuksiltaan laaja päätöksenteko.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittava tapaus on suuryritysten ylimmän johdon organisaatiotason kokonaisuus ja sen strateginen päätöksenteko. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Nämä yksilöhaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina asiantuntijahaastatteluina. Tutkimukseen harkinnanvaraisesti valittu näyte, eli kahdeksan suomalaista johtajaa, toimivat, ja ovat toimineet ylimmässä johdossa suomalaisissa ja kansainvälisissä suuryrityksissä ja konserneissa, joiden vuotuiset liikevaihdot ylittävät miljardi euroa.
Suuryritysten strategisilla valinnoilla voidaan muuttuvassa toimintaympäristössä vaikuttaa uudenlaisten teknologioiden, liiketoiminta-alustojen, liiketoimintamallien ja innovaatioiden kehittämiseen. Suuryrityksillä on resursseja ratkaista merkittäviä haasteita, joita yhteiskunnat kohtaavat. Tämän tutkielman yhtenä lähtökohtana on, että strategisen päätöksenteon erilaiset logiikat ja retoriset perustelut ansaitsevat tulla tutkituksi, sillä niissä voi potentiaalisesti piillä toistaiseksi soveltamattomia mahdollisuuksia tuottaa relevantteja näkemyksiä ja ratkaisuja esimerkiksi energiakriisiin tai ekologiseen kestämättömyyteen liittyen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan johtopäätöksenä todeta, että absurdi päätöksentekologiikka ei eksplisiittisesti ole suuryritysten ylimmän johdon päätöksenteon retorinen tai käytännön perustelu. Absurdin päätöksentekologiikan mahdollisuudet sijaitsevat tämän Pro gradu -tutkielman tulosten mukaan strategisessa skenaariotyössä. Siinä voi olla paikallaan pohtia myös absurdeja, toteutumisen todennäköisyydeltään vähäisiä, mutta toteutuessaan laajavaikutteisia vaihtoehtoja. Kun absurdiin skenaarioon varaudutaan luomalla sen varalle toimintasuunnitelma, on organisaatiolla valmiudet toimia skenaarion eteen tullessa proaktiivisesti, eikä lamaantua. Tätä kautta absurdi logiikka päätöksenteossa voi osaltaan vaikuttaa organisaatioissa kilpailuedun luomiseen.
Tutkielman viitekehyksenä käytetään absurdia logiikkaa käsittelevää ja tutkivaa kirjallisuutta, rationaalisuuden, intuition ja improvisaation paradigmoja käsittelevää päätöksenteon kirjallisuutta sekä paradoksiteoriaa. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten absurdi päätöksentekologiikka esiintyy johtajien strategisten valintojen yhteydessä. Aiheen tutkiminen on sekä liikkeenjohdollisesti että yhteiskunnallisesti merkityksellistä, sillä suuryritysten strategiset valinnat ovat vaikutuksiltaan huomattavia, esimerkiksi niin yhteisöverokertymän kuin työllistämisenkin näkökulmista. Muun muassa näistä syistä on tärkeää ymmärtää mihin logiikkaan pohjautuu tämä harvojen käyttämä ja vaikutuksiltaan laaja päätöksenteko.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittava tapaus on suuryritysten ylimmän johdon organisaatiotason kokonaisuus ja sen strateginen päätöksenteko. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Nämä yksilöhaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina asiantuntijahaastatteluina. Tutkimukseen harkinnanvaraisesti valittu näyte, eli kahdeksan suomalaista johtajaa, toimivat, ja ovat toimineet ylimmässä johdossa suomalaisissa ja kansainvälisissä suuryrityksissä ja konserneissa, joiden vuotuiset liikevaihdot ylittävät miljardi euroa.
Suuryritysten strategisilla valinnoilla voidaan muuttuvassa toimintaympäristössä vaikuttaa uudenlaisten teknologioiden, liiketoiminta-alustojen, liiketoimintamallien ja innovaatioiden kehittämiseen. Suuryrityksillä on resursseja ratkaista merkittäviä haasteita, joita yhteiskunnat kohtaavat. Tämän tutkielman yhtenä lähtökohtana on, että strategisen päätöksenteon erilaiset logiikat ja retoriset perustelut ansaitsevat tulla tutkituksi, sillä niissä voi potentiaalisesti piillä toistaiseksi soveltamattomia mahdollisuuksia tuottaa relevantteja näkemyksiä ja ratkaisuja esimerkiksi energiakriisiin tai ekologiseen kestämättömyyteen liittyen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan johtopäätöksenä todeta, että absurdi päätöksentekologiikka ei eksplisiittisesti ole suuryritysten ylimmän johdon päätöksenteon retorinen tai käytännön perustelu. Absurdin päätöksentekologiikan mahdollisuudet sijaitsevat tämän Pro gradu -tutkielman tulosten mukaan strategisessa skenaariotyössä. Siinä voi olla paikallaan pohtia myös absurdeja, toteutumisen todennäköisyydeltään vähäisiä, mutta toteutuessaan laajavaikutteisia vaihtoehtoja. Kun absurdiin skenaarioon varaudutaan luomalla sen varalle toimintasuunnitelma, on organisaatiolla valmiudet toimia skenaarion eteen tullessa proaktiivisesti, eikä lamaantua. Tätä kautta absurdi logiikka päätöksenteossa voi osaltaan vaikuttaa organisaatioissa kilpailuedun luomiseen.