Medialukutaidon monet määritelmät : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus aikuisten digitaaliseen medialukutaitoon
Auranen, Nea (2023)
Auranen, Nea
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303243150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303243150
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä tutkielmassa medialukutaidon määritelmää aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa. Erimielisyydet medialukutaidon määritelmästä korostuvat selvästi aiemmassa tutkimuksessa. Määritelmästä ei ole selkeää yhteisymmärrystä, ja se on usein päällekkäinen läheisten käsitteiden, kuten informaatiolukutaidon, kanssa. Aiemman tutkimuksen perusteella medialukutaidon määritelmä vaatii tarkentamista. Pyrkimyksenäni on siis vastata tutkimuskysymykseen: Miten medialukutaito määritellään aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa?
Tarkastelen määritelmiä juuri aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa, sillä sekä aikuiset tutkimuskohteena että digitaalisuus kontekstina ovat ajankohtaisia ja tärkeitä teemoja. Aikuisten mediaosaaminen on jäänyt tutkimuksen ja toteutuksen kannalta vähemmälle huomiolle, kuin lasten ja nuorten mediaosaaminen. Viime vuosina aikuisten medialukutaitoa on kuitenkin tutkittu enemmän. Digitaalinen medialukutaito on noussut aina vain etenevän digitalisaation myötä ajankohtaiseksi aiheeksi. Digitaalinen medialukutaito on merkittävää esimerkiksi kyberturvallisuuden ja yhteiskunnan digitalisoitumisen kannalta.
Tämän tutkielman aineisto koostuu aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevistä tutkimusartikkeleista. Keräsin aineiston systemaattisella kirjallisuuskatsauksella, ja analysoin sen aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sain hakuprosessin avulla aineistoksi yhdeksän englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2018–2023.
Analyysin tulokset ehdottavat neljää osa-aluetta medialukutaidolle: kognitiiviset taidot, käytännön taidot, turvallisuus ja vaikutukset. Kognitiiviset taidot sisältävät muun muassa mediasisältöjen tulkinnan, arvioinnin, analysoinnin ja ymmärtämisen. Käytännön taidot taas koostuvat muun muassa mediasisältöjen saavuttamisesta, käyttämisestä ja tuottamisesta. Turvallisuus -osa-alue sisältää esimerkiksi disinformaation tunnistamisen ja vastustamisen. Vaikutusten osa-alue taas koostuu voimaannuttavasta vaikutuksesta ja yhteiskunnallisesta vaikutuksesta. Lisäksi aineistosta ilmenee medialukutaidon käsitteen määrittelyyn liittyviä epäselvyyksiä ja päällekkäisyyttä läheisten käsitteiden kanssa.
Kaiken kaikkiaan aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevistä tutkimuksista nousee neljä ulottuvuutta medialukutaidolle: kognitiiviset taidot, käytännön taidot, turvallisuus ja vaikutukset. Lisäksi epäselvyydet medialukutaidon määrittelyssä ovat selkeästi esillä aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa.
Tarkastelen määritelmiä juuri aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa, sillä sekä aikuiset tutkimuskohteena että digitaalisuus kontekstina ovat ajankohtaisia ja tärkeitä teemoja. Aikuisten mediaosaaminen on jäänyt tutkimuksen ja toteutuksen kannalta vähemmälle huomiolle, kuin lasten ja nuorten mediaosaaminen. Viime vuosina aikuisten medialukutaitoa on kuitenkin tutkittu enemmän. Digitaalinen medialukutaito on noussut aina vain etenevän digitalisaation myötä ajankohtaiseksi aiheeksi. Digitaalinen medialukutaito on merkittävää esimerkiksi kyberturvallisuuden ja yhteiskunnan digitalisoitumisen kannalta.
Tämän tutkielman aineisto koostuu aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevistä tutkimusartikkeleista. Keräsin aineiston systemaattisella kirjallisuuskatsauksella, ja analysoin sen aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sain hakuprosessin avulla aineistoksi yhdeksän englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2018–2023.
Analyysin tulokset ehdottavat neljää osa-aluetta medialukutaidolle: kognitiiviset taidot, käytännön taidot, turvallisuus ja vaikutukset. Kognitiiviset taidot sisältävät muun muassa mediasisältöjen tulkinnan, arvioinnin, analysoinnin ja ymmärtämisen. Käytännön taidot taas koostuvat muun muassa mediasisältöjen saavuttamisesta, käyttämisestä ja tuottamisesta. Turvallisuus -osa-alue sisältää esimerkiksi disinformaation tunnistamisen ja vastustamisen. Vaikutusten osa-alue taas koostuu voimaannuttavasta vaikutuksesta ja yhteiskunnallisesta vaikutuksesta. Lisäksi aineistosta ilmenee medialukutaidon käsitteen määrittelyyn liittyviä epäselvyyksiä ja päällekkäisyyttä läheisten käsitteiden kanssa.
Kaiken kaikkiaan aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevistä tutkimuksista nousee neljä ulottuvuutta medialukutaidolle: kognitiiviset taidot, käytännön taidot, turvallisuus ja vaikutukset. Lisäksi epäselvyydet medialukutaidon määrittelyssä ovat selkeästi esillä aikuisten digitaalista medialukutaitoa käsittelevissä tutkimuksissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]