Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valkolakin valta: Ylioppilaslakin kulttuurinen ja yhteiskunnallinen merkillisyys

Myyryläinen, Laura (2023)

 
Avaa tiedosto
MyyrylainenLaura.pdf (1.753Mt)
Äänikirjaversio (90.77Mt)
Äänikirjaversio
Lataukset: 



Myyryläinen, Laura
2023

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303233102
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen ylioppilaslakin kulttuurista kuvaa. Ylioppilaslakki on tunnistettavuudessaan muuttunut jopa arkiseksi esineeksi. Työni tarkoituksena on selvittää, mitä merkityksiä ylioppilaslakille on muodostunut ja mitä se symboloi. Avaan työssäni valkolakin historiaa, seremoniallista roolia sekä yhteiskuntaluokkaan ja sosiaaliseen identiteettiin liittyviä ulottuvuuksia. Argumentoin, että lakin jatkuva arvostus kumpuaa sen historiallisesta roolista yhteiskunnallisen statuksen merkitsijänä, ja että se tänäkin päivänä tuottaa luokkaeroa.

Tutkielman lähestymistavan voi sanoa yhdistelevän yhteiskuntatutkimusta ja kulttuurintutkimusta. Teoreettinen viitekehys on feministinen: tärkeänä metodologisena lähtökohtana on itsensä paikantaminen tutkimuksessa, siis tutkijan lähtökohtien ja näkökulman avaaminen. Tutkielma on toteutettu autoetnografian keinoin. Autoetnografia on refleksiivistä kulttuurintutkimusta itsen näkökulmasta, tutkija pohtii omaa rooliaan kulttuurissa ja pyrkii analysoimaan, miten omat kokemukset ja identiteetit ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat tutkimuksen aiheeseen. Autoetnografisessa osassa kirjoitan omista muistoistani ja kokemuksistani ylioppilaslakkiin liittyen. Oma lähestymistapani liittää tieteellisyyteeni myös pisaran taiteellisuutta. Tyylillisesti tutkielma sijoittuu akateemisen konventionalismin marginaaliin, hyläten neutraaliin tai positivistiseen objektiivisuuteen pyrkivän ilmaisun.

Ylioppilaslakki toimii jakajana ammattikoulun ja lukion välillä. Ylioppilaslakki toisintaa aikaa, jolloin ylioppiluus oli harvojen saavutettavissa oleva kunnia, kun taas ammatti oli vain työtä. Samalla lakin voi katsoa toistavan ja tuottavan luokkajakoa. Koska ylioppilaslakki näkyy kulttuurissamme, se tekee eroa, ja koska sen voi tulkita eronteon ja ryhmään liittymisen välineenä, se päätyy näkymään. Se, kuka lukioon lähtee ja lakkia arvostaa, ei kuitenkaan ole puhtaasti luokkaan palautettava ilmiö. On otettava huomioon myös sukulaisten mielipiteet ja perheen luonne: kaikissa perheissä ei esimerkiksi alleviivata pyhien ja perinteiden merkitystä. Perheen vaikutus operoi siis myös yhteiskunnallista asemaa laajemmilla kentillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste