"Kukaan ei vastaa koska kukaan ei vastaa" : Opiskelijoiden suhtautuminen opintojaksopalautteen antamiseen
Reunanen, Eerika (2023)
Reunanen, Eerika
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303233099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303233099
Tiivistelmä
Tampereen yliopisto on sitoutunut seuraamaan sekä opetuksensa että nimissään tehtävän tutkimuksen laatua. Tutkimuksen laatua arvioidaan lähinnä ulkopuolisilla kansainvälisillä arvioinneilla, opetusta taas arvioidaan pitkälti yliopiston sisäisesti. Yksi keino arvioida ja varmistaa opetuksen laatua on systemaattinen palautteen kerääminen opiskelijoilta. Tampereen yliopistossa opiskelijoilta kerätään sähköisen palautejärjestelmän avulla opintojaksopalautetta jokaisen opintokokonaisuuden jälkeen. Vuosittain palautekeräämisiä kertyy opiskelijoille näin ollen lukuisia.
Kandidaatintutkielmani käsittelee Tampereen yliopiston sisäistä palautteenantokäytäntöä kurssipalautteiden osalta. Tutkimuksessa olen erityisen kiinnostunut siitä, miten opiskelijat suhtautuvat tähän systemaattiseen palautteen keräämiseen. Tutkimuskysymyksiä on kolme ja ne ovat seuraavat: Miten opiskelijat suhtautuvat opintojaksopalautteen antamiseen?, Mistä syistä opiskelija päätyy antamaan opintojaksopalautetta? ja Mistä syistä opiskelija ei päädy antamaan opintojaksopalautetta?. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka ohjaavat opiskelijoiden kurssipalautteen antamista.
Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukseni aineiston keräsin eläytymismenetelmällä ja se koostuu 41 eri vaiheessa opiskeluitaan olevien kasvatustieteen alan opiskelijoiden kirjoittamista kertomuksista. Kertomuksissaan vastaajat kuvaavat, miksi he päättävät antaa opintojaksopalautetta tai päättävät olla antamatta sitä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset paljastavat, että opiskelijat kokevat palautteen antamisen usein hyödyttömäksi ja moni opiskelija kirjoittaakin, ettei usko, että annettuihin palautteisiin vastattaisiin millään tapaan. Palautteen antaminen koetaan monessa kirjoituksessa raskaaksi ja turhauttavaksi. Monella vastaajista on lisäksi katkeria kokemuksia palautteenannosta, mikä on osassa tapauksissa johtanut jopa kyyniseen suhtautumiseen opiskelijapalautteen hyödyllisyydestä. Katkerat kokemukset näyttäytyvät aineiston perusteella useasti esimerkiksi reagoimattomuutena yliopiston suunnalta opiskelijoiden antamaan opintojaksopalautteeseen tai opiskelijoiden epäilynä siihen, ettei opiskelijapalautteita ylipäätään lueta. Eräs vastaaja onkin tiivistänyt ilmiön toteamalla, että opintojaksopalautteisiin ei vastaa kukaan, koska kukaan yliopistolta ei vastaa niihin takaisin.
Tutkimukseni on ajankohtainen, sillä uuden, kolmen korkeakoulun yhdessä muodostaman Tampereen yliopiston opintojaksopalautekäytäntöjä ei ole vielä aikaisemmin tutkittu. Lisäksi perinteisiä tapoja kerätä opintojaksopalautetta on kritisoitu sekä Suomessa että ulkomailla, joten halusin tällä tutkimuksella tuoda myös yliopisto-opiskelijoiden näkökulmaa mukaan tähän käynnissä olevaan keskusteluun. Kaiken kaikkiaan tutkimuksellani olisi annettavaa palautekäytäntöjen kehittämiselle paitsi Tampereen yliopistossa niin myös laajemminkin yliopistojen kentällä. Tutkimus voisi esimerkiksi olla mukana ohjaamassa Tampereen yliopiston palautteenantokäytänteiden kehittämistä.
Kandidaatintutkielmani käsittelee Tampereen yliopiston sisäistä palautteenantokäytäntöä kurssipalautteiden osalta. Tutkimuksessa olen erityisen kiinnostunut siitä, miten opiskelijat suhtautuvat tähän systemaattiseen palautteen keräämiseen. Tutkimuskysymyksiä on kolme ja ne ovat seuraavat: Miten opiskelijat suhtautuvat opintojaksopalautteen antamiseen?, Mistä syistä opiskelija päätyy antamaan opintojaksopalautetta? ja Mistä syistä opiskelija ei päädy antamaan opintojaksopalautetta?. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka ohjaavat opiskelijoiden kurssipalautteen antamista.
Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukseni aineiston keräsin eläytymismenetelmällä ja se koostuu 41 eri vaiheessa opiskeluitaan olevien kasvatustieteen alan opiskelijoiden kirjoittamista kertomuksista. Kertomuksissaan vastaajat kuvaavat, miksi he päättävät antaa opintojaksopalautetta tai päättävät olla antamatta sitä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset paljastavat, että opiskelijat kokevat palautteen antamisen usein hyödyttömäksi ja moni opiskelija kirjoittaakin, ettei usko, että annettuihin palautteisiin vastattaisiin millään tapaan. Palautteen antaminen koetaan monessa kirjoituksessa raskaaksi ja turhauttavaksi. Monella vastaajista on lisäksi katkeria kokemuksia palautteenannosta, mikä on osassa tapauksissa johtanut jopa kyyniseen suhtautumiseen opiskelijapalautteen hyödyllisyydestä. Katkerat kokemukset näyttäytyvät aineiston perusteella useasti esimerkiksi reagoimattomuutena yliopiston suunnalta opiskelijoiden antamaan opintojaksopalautteeseen tai opiskelijoiden epäilynä siihen, ettei opiskelijapalautteita ylipäätään lueta. Eräs vastaaja onkin tiivistänyt ilmiön toteamalla, että opintojaksopalautteisiin ei vastaa kukaan, koska kukaan yliopistolta ei vastaa niihin takaisin.
Tutkimukseni on ajankohtainen, sillä uuden, kolmen korkeakoulun yhdessä muodostaman Tampereen yliopiston opintojaksopalautekäytäntöjä ei ole vielä aikaisemmin tutkittu. Lisäksi perinteisiä tapoja kerätä opintojaksopalautetta on kritisoitu sekä Suomessa että ulkomailla, joten halusin tällä tutkimuksella tuoda myös yliopisto-opiskelijoiden näkökulmaa mukaan tähän käynnissä olevaan keskusteluun. Kaiken kaikkiaan tutkimuksellani olisi annettavaa palautekäytäntöjen kehittämiselle paitsi Tampereen yliopistossa niin myös laajemminkin yliopistojen kentällä. Tutkimus voisi esimerkiksi olla mukana ohjaamassa Tampereen yliopiston palautteenantokäytänteiden kehittämistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]