4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukeminen liikuntakasvatuksen avulla: Varhaiskasvatuksen opettajien kyselytutkimus
Miettinen, Johanna (2023)
Miettinen, Johanna
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303192995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303192995
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja näkemyksiä 4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen avulla. Tutkimuksen aihe valittiin ajankohtaisuuden, tarpeellisuuden ja mielenkiintoisuuden pohjalta. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat itsesäätely, itsesäätelyn tukeminen varhaiskasvatuksessa ja liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on 4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukemisesta liikuntakasvatuksen avulla ja minkälaisin menetelmin ja keinoin varhaiskasvatuksen opettajat ovat liikuntakasvatusta toteuttaneet. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokivat varhaiskasvatuksen liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden vaikuttavan lasten itsesäätelytaitoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin sosiaalisen median alustalla Facebookissa, jossa se jaettiin neljään varhaiskasvatuksen opettajille suunnattuun ryhmään. Tutkimukseen osallistui 16 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät tai olivat työskennelleet aikaisemmin 4–5-vuotiaiden lasten kanssa. Tutkimustulokset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien pitävän tärkeänä osana liikuntakasvatusta 4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa ja vahvistamisessa. Monipuolisen liikuntakasvatuksen koetaan tukevan lasten tunteiden- ja käyttäytymisen sekä kognitiivisten toimintojen säätelyä. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät tärkeänä tunteiden- ja käyttäytymisen säätelyssä aikuisen tukea, läsnäoloa ja kanssasäätelyä. Ohjatut liikuntatuokiot- ja leikit monipuolisessa toimintaympäristössä nähdään hyvänä tunteiden säätelyn tukemisessa, ja niiden koetaan tukevan ja harjoittavan käyttäytymisen hallintaa sekä tilanteisiin reagointia eri tunteita kohdatessa. Kognitiivisista toiminnoista kuten keskittymisestä, tarkkaavaisuudesta ja ongelmaratkaisukyvyn tukemisesta ja vahvistumisesta kysyttäessä, vastauksista korostui monipuolisuus ja vaihtelevuus liikuntatuokioilla, pienryhmätoiminta, selkeä ohjeistus, yhteiset säännöt sekä ikätasoinen toiminta. Kysyttäessä liikuntakasvatuksen toteutuksen menetelmistä ja keinoista, vastauksista korostui monipuoliset ja toiminnalliset ohjatut tuokiot sekä leikki ja leikillisyys toiminnoissa. Myös omaehtoisen liikkumisen tärkeyttä korostettiin. Arkiliikunta, siirtymätilanteet sekä runsas ulkoilu ja luonnossa liikkuminen, koettiin tärkeänä osana lasten liikuntakasvatusta ja sen nähtiin tukevan ja kehittävän lasten itsesäätelytaitoja.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin sosiaalisen median alustalla Facebookissa, jossa se jaettiin neljään varhaiskasvatuksen opettajille suunnattuun ryhmään. Tutkimukseen osallistui 16 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät tai olivat työskennelleet aikaisemmin 4–5-vuotiaiden lasten kanssa. Tutkimustulokset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien pitävän tärkeänä osana liikuntakasvatusta 4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa ja vahvistamisessa. Monipuolisen liikuntakasvatuksen koetaan tukevan lasten tunteiden- ja käyttäytymisen sekä kognitiivisten toimintojen säätelyä. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät tärkeänä tunteiden- ja käyttäytymisen säätelyssä aikuisen tukea, läsnäoloa ja kanssasäätelyä. Ohjatut liikuntatuokiot- ja leikit monipuolisessa toimintaympäristössä nähdään hyvänä tunteiden säätelyn tukemisessa, ja niiden koetaan tukevan ja harjoittavan käyttäytymisen hallintaa sekä tilanteisiin reagointia eri tunteita kohdatessa. Kognitiivisista toiminnoista kuten keskittymisestä, tarkkaavaisuudesta ja ongelmaratkaisukyvyn tukemisesta ja vahvistumisesta kysyttäessä, vastauksista korostui monipuolisuus ja vaihtelevuus liikuntatuokioilla, pienryhmätoiminta, selkeä ohjeistus, yhteiset säännöt sekä ikätasoinen toiminta. Kysyttäessä liikuntakasvatuksen toteutuksen menetelmistä ja keinoista, vastauksista korostui monipuoliset ja toiminnalliset ohjatut tuokiot sekä leikki ja leikillisyys toiminnoissa. Myös omaehtoisen liikkumisen tärkeyttä korostettiin. Arkiliikunta, siirtymätilanteet sekä runsas ulkoilu ja luonnossa liikkuminen, koettiin tärkeänä osana lasten liikuntakasvatusta ja sen nähtiin tukevan ja kehittävän lasten itsesäätelytaitoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8596]