Matemaattisen minäpystyvyyden muutokset lukion ensimmäisen vuoden aikana
Oksanen, Maiju (2023)
Oksanen, Maiju
2023
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303152942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303152942
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko opiskelijoiden matemaattisessa minäpystyvyydessä muutoksia peruskoulusta lukioon siirtymisen jälkeen ja onko havaittavissa muutoksissa eroja pitkän ja lyhyen matematiikan opiskelijoiden välillä. Lisäksi tarkasteltiin muutosten ja opiskelijan aiemman matematiikan opintomenestyksen mahdollista yhteyttä. Tarkoituksena oli tuottaa opiskelijan matemaattisen minäpystyvyyden muutoksista sellaista tietoa, jota erityisesti lukioiden matematiikan opetuksessa on mahdollista hyödyntää.
Matemaattisella minäpystyvyydellä tarkoitetaan opiskelijan omaa kokemusta siitä, miten hyvin hän kykenee olemassa olevilla taidoillaan matematiikan opintoihinsa liittyvistä tehtävistä suoritutumaan. Minäpystyvyys vaikuttaa esimerkiksi henkilön motivaatioon haastavia tehtäviä ja tilanteita kohdatessa. Minäpystyvyyskäsitys kehittyy vähitellen ihmisen elinkaaren aikana, ja erityisesti onnistumisen kokemuksilla on merkittävä rooli minäpystyvyyden kehityksessä. Lukio-opintojen alkaessa opiskeltavat sisällöt monimutkaistuvat, mikä lisää riskiä minäpystyvyyteen negatiivisesti vaikuttaviin epäonnistumisen kokemuksiin.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena, johon vastasi yhteensä 218 yhden lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa syyslukukauden 2022 aikana. Aineisto kerättiin Likert-asteikollisella kyselyllä, jossa opiskelijoiden tuli ottaa kantaa matematiikan opintojaan koskeviin väittämiin ja arvioida kykyään ratkaista matemaattisia tehtäviä. Kerättyä aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin havaittujen muutosten tilastollisen merkitsevyyden tutkimiseksi.
Tulosten perusteella opiskelijoiden matemaattisessa minäpystyvyydessä tapahtuu muutoksia lukion ensimmäisen vuoden aikana. Muutosten suuntaa ja suuruutta voidaan arvioida muun muassa opiskelijan opiskeleman matematiikan oppimäärän ja aiemman matematiikan opintomenestyksen perusteella. Erityisesti pitkän matematiikan opiskelijoiden, joiden opintomenestys oli ollut peruskoulussa kiitettävää tai hyvää, minäpystyvyys laski lukion aloittamisen jälkeen huomattavasti.
Matemaattisella minäpystyvyydellä tarkoitetaan opiskelijan omaa kokemusta siitä, miten hyvin hän kykenee olemassa olevilla taidoillaan matematiikan opintoihinsa liittyvistä tehtävistä suoritutumaan. Minäpystyvyys vaikuttaa esimerkiksi henkilön motivaatioon haastavia tehtäviä ja tilanteita kohdatessa. Minäpystyvyyskäsitys kehittyy vähitellen ihmisen elinkaaren aikana, ja erityisesti onnistumisen kokemuksilla on merkittävä rooli minäpystyvyyden kehityksessä. Lukio-opintojen alkaessa opiskeltavat sisällöt monimutkaistuvat, mikä lisää riskiä minäpystyvyyteen negatiivisesti vaikuttaviin epäonnistumisen kokemuksiin.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena, johon vastasi yhteensä 218 yhden lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa syyslukukauden 2022 aikana. Aineisto kerättiin Likert-asteikollisella kyselyllä, jossa opiskelijoiden tuli ottaa kantaa matematiikan opintojaan koskeviin väittämiin ja arvioida kykyään ratkaista matemaattisia tehtäviä. Kerättyä aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin havaittujen muutosten tilastollisen merkitsevyyden tutkimiseksi.
Tulosten perusteella opiskelijoiden matemaattisessa minäpystyvyydessä tapahtuu muutoksia lukion ensimmäisen vuoden aikana. Muutosten suuntaa ja suuruutta voidaan arvioida muun muassa opiskelijan opiskeleman matematiikan oppimäärän ja aiemman matematiikan opintomenestyksen perusteella. Erityisesti pitkän matematiikan opiskelijoiden, joiden opintomenestys oli ollut peruskoulussa kiitettävää tai hyvää, minäpystyvyys laski lukion aloittamisen jälkeen huomattavasti.