Vieraannuttamista kokeneiden vanhempien tuen tarpeet ja avun hakemisen kokemukset
Louko, Hanna (2023)
Louko, Hanna
2023
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303162952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303162952
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vieraannuttamista kokeneiden vanhempien tuen tarpeita ja avun hakemisen kokemuksia. Tavoitteena on tehdä vieraannuttamisen ilmiötä tunnetuksi ja tarkastella, kuinka palvelujärjestelmä pystyy vieraannutettujen vanhempien tuen tarpeisiin vastaamaan. Tutkielman teoreettinen tausta koostuu vieraannuttamisen ja siihen kytkeytyvien vanhempien eron ja korkean konfliktin eronkäsitteiden käsittelystä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kirjoituspyynnöllä ja se koostuu 17 vieraannuttamista kokeneen vanhemman kirjoituksesta. Tutkimus on laadullinen ja sen metodologinen viitekehys paikantuu fenomenologishermeneuttiseen lähestymistapaan. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Vieraannuttamisen ilmiötä ja sen synnyttämiä tuen tarpeita kuvattiin aineistossa moninaisesti. Vieraannuttavaa toimintaa kuvailtiin vieraannuttavan vanhemman vallankäyttönä toista vanhempaa kohtaan. Aineiston analyysi osoittaa tuen tarpeita henkisen hyvinvoinnin, vanhemmuuden, ja käytännön tuen osalta. Kirjoituksista ilmeni, että runsaasta avun hakemisesta huolimatta avun saaminen ei kirjoittaneiden kohdalla onnistunut. Avun saamisen esteinä nähtiin olevan palvelujärjestelmä, sukupuolen tasa-arvon toteutumattomuus, vieraannuttavan vanhemman vallankäyttö, lainsäädäntö ja oikeusjärjestelmä sekä oma toiminta.
Tutkielma osoittaa, että koettu vieraannuttaminen synnyttää tuen tarpeita monella tasolla. Aineistosta tulee ilmi, että apua yritettiin hakea laajasti palvelujärjestelmän eri palveluista. Avun saaminen ei kuitenkaan näyttäydy yksinkertaisena oikeanlaisten palvelujen ja ammattilaisten osaamisen puutteen vuoksi. Vieraannuttamiseen liittyvissä palveluissa ja niiden kehittämisessä ensisijaista olisi kiinnittää huomiota palvelujen oikea-aikaisuuteen ja erilaisten tuen tarpeiden ilmenemiseen. Palveluissa tulisi myös ymmärtää vieraannuttamisen ilmiön erityislaatuisuus verrattuna tilanteisiin, joissa tilanne ei ole konfliktoitunut. The aim of this thesis is to examine the needs for support and experiences of seeking help among parents who have experienced parental alienation. This study aims to make the phenomenon of parental alienation known and examine how the service system responds to the needs for support of parents with alienation experiences. The theoretical background is based on the concept of parental alienation and other concepts related to parents’ separation and parental custody disputes.
The research data consists of 17 writings of the parents who have experienced parental alienation. The data collection was conducted by using an online writing request. The research is qualitative and based on phenomenological hermeneutics method. Data analysis was conducted by using data driven content analysis.
The phenomenon of parental alienation and the needs for support were described in various ways in the writings. Parental alienation was described as a behaviour where the alienating parent uses power over the other parent. The analysis indicates that there are needs for support in the areas of mental well-being, parenting, and practical issues among the parents with alienation experiences. Based on the writings, it appeared that despite seeking for help, getting help was not easy. Obstacles to getting help were seen to be embedded in the service system, lack of gender equality, parental power imbalance, legislation and the legalsystem, and the own actions of the alienated parent.
This thesis indicates that experienced parental alienation creates needs for support on multiple levels. According to the data, the parents attempted to seek help from different services throughout the service system. However, getting help did not seem easy due to the lack of suitable services and professional expertise. The alienation-related services and their development should prioritize paying attention to the right timing of the services and the manifestation of various needs for support among the parents. In these services, the special nature of the phenomenon of parental alienation compared to non-conflicted situations should be acknowledged.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kirjoituspyynnöllä ja se koostuu 17 vieraannuttamista kokeneen vanhemman kirjoituksesta. Tutkimus on laadullinen ja sen metodologinen viitekehys paikantuu fenomenologishermeneuttiseen lähestymistapaan. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Vieraannuttamisen ilmiötä ja sen synnyttämiä tuen tarpeita kuvattiin aineistossa moninaisesti. Vieraannuttavaa toimintaa kuvailtiin vieraannuttavan vanhemman vallankäyttönä toista vanhempaa kohtaan. Aineiston analyysi osoittaa tuen tarpeita henkisen hyvinvoinnin, vanhemmuuden, ja käytännön tuen osalta. Kirjoituksista ilmeni, että runsaasta avun hakemisesta huolimatta avun saaminen ei kirjoittaneiden kohdalla onnistunut. Avun saamisen esteinä nähtiin olevan palvelujärjestelmä, sukupuolen tasa-arvon toteutumattomuus, vieraannuttavan vanhemman vallankäyttö, lainsäädäntö ja oikeusjärjestelmä sekä oma toiminta.
Tutkielma osoittaa, että koettu vieraannuttaminen synnyttää tuen tarpeita monella tasolla. Aineistosta tulee ilmi, että apua yritettiin hakea laajasti palvelujärjestelmän eri palveluista. Avun saaminen ei kuitenkaan näyttäydy yksinkertaisena oikeanlaisten palvelujen ja ammattilaisten osaamisen puutteen vuoksi. Vieraannuttamiseen liittyvissä palveluissa ja niiden kehittämisessä ensisijaista olisi kiinnittää huomiota palvelujen oikea-aikaisuuteen ja erilaisten tuen tarpeiden ilmenemiseen. Palveluissa tulisi myös ymmärtää vieraannuttamisen ilmiön erityislaatuisuus verrattuna tilanteisiin, joissa tilanne ei ole konfliktoitunut.
The research data consists of 17 writings of the parents who have experienced parental alienation. The data collection was conducted by using an online writing request. The research is qualitative and based on phenomenological hermeneutics method. Data analysis was conducted by using data driven content analysis.
The phenomenon of parental alienation and the needs for support were described in various ways in the writings. Parental alienation was described as a behaviour where the alienating parent uses power over the other parent. The analysis indicates that there are needs for support in the areas of mental well-being, parenting, and practical issues among the parents with alienation experiences. Based on the writings, it appeared that despite seeking for help, getting help was not easy. Obstacles to getting help were seen to be embedded in the service system, lack of gender equality, parental power imbalance, legislation and the legalsystem, and the own actions of the alienated parent.
This thesis indicates that experienced parental alienation creates needs for support on multiple levels. According to the data, the parents attempted to seek help from different services throughout the service system. However, getting help did not seem easy due to the lack of suitable services and professional expertise. The alienation-related services and their development should prioritize paying attention to the right timing of the services and the manifestation of various needs for support among the parents. In these services, the special nature of the phenomenon of parental alienation compared to non-conflicted situations should be acknowledged.