Kaikki samalta viivalta koulutuspolulle?: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta ja koulutuksellisesta tasa-arvosta
Nuuttila, Marika (2023)
Nuuttila, Marika
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303142922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303142922
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla uusliberalismin mahdollisia vaikutuksia koulutuksellisen tasa-arvon periaatteeseen luokkataustan vaikutukset huomioiden. Yhteiskunnassamme koulutuksella on suurta merkitystä niin yksilön elämänpolun muotoutumiselle kuin yhteiskunnankin tavoitteiden saavuttamiselle.
Teoriaosuudessa tarkastellaan koulutuksellista tasa-arvoa ja sen eri määritelmiä, yhteiskuntaluokkia ja koulutusta yhdessä, uusliberalismia aatteena sekä sen yhteyttä koulutuksen kenttään Suomessa. Näiden teemojen tarkastelulla on tarkoitus hahmottaa ilmiötä ja sen eri osa-alueita.
Tutkimuksen tuloksina havaittiin yhteyksiä uusliberalismin ja koulutuksellisen tasa-arvon välillä. Ristiriitoja näiden ideologioiden välillä oli myös havaittavissa mutta koulutuksellisen tasa-arvon tila vaikuttaisi aineiston pohjalta vakaalta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pyritään hahmottamaan mahdollisia yhteyksiä tutkielman eri ilmiöiden välillä. Tutkielmassa on tavoiteltu avointa vuoropuhelua lähteiden välillä ja siten kattavan kokonaiskuvan luomista tutkielman aiheesta. Tutkielman aineistona on pyritty hyödyntämään ajallisesti kattavaa lähteistöä sekä hyödyntämään monipuolisesti erilaisia lähteitä painopisteen ollessa tieteellisessä tutkimuksessa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan koulutuksellista tasa-arvoa ja sen eri määritelmiä, yhteiskuntaluokkia ja koulutusta yhdessä, uusliberalismia aatteena sekä sen yhteyttä koulutuksen kenttään Suomessa. Näiden teemojen tarkastelulla on tarkoitus hahmottaa ilmiötä ja sen eri osa-alueita.
Tutkimuksen tuloksina havaittiin yhteyksiä uusliberalismin ja koulutuksellisen tasa-arvon välillä. Ristiriitoja näiden ideologioiden välillä oli myös havaittavissa mutta koulutuksellisen tasa-arvon tila vaikuttaisi aineiston pohjalta vakaalta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pyritään hahmottamaan mahdollisia yhteyksiä tutkielman eri ilmiöiden välillä. Tutkielmassa on tavoiteltu avointa vuoropuhelua lähteiden välillä ja siten kattavan kokonaiskuvan luomista tutkielman aiheesta. Tutkielman aineistona on pyritty hyödyntämään ajallisesti kattavaa lähteistöä sekä hyödyntämään monipuolisesti erilaisia lähteitä painopisteen ollessa tieteellisessä tutkimuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]