Opettajakuvan ja opettajaideaalin ilmeneminen opettajamuistoissa: Opettajamuistoja 1940-luvulta 2010-luvulle
Valo, Martta (2023)
Valo, Martta
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303142914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303142914
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia opettajakuvan ilmenemistä opettajamuistoissa sekä muodostuneen opettajakuvan yhteyttä aikansa opettajaideaaliin. Tutkimuksessa tutkitaan opettajamuistoja, jotka sijoittuvat 1940–2010-luvuille. Muistot on jaettu kasvatushistorian keskeisiä muutoksia mukaillen kolmeen aikakauteen, jotka ovat 1940–1970-luvut, 1970–1989-luvut ja 1990-luvulta nykypäivään.
Tutkimus on laadullinen ja nojaa taustasitoumukseltaan sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineisto on Tietoarkiston Aila-palveluportaalista hankittu vuonna 2020 kerätty valmis aineisto. Aineisto koostuu 32 kirjoitelmamuotoisesta opettajamuistosta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jolloin analyysi yhdistyy lopuksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitettyihin keskeisiin käsitteisiin. Tässä tutkimuksessa keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat opettajakuva ja opettajaideaali. Tutkimuksen tuloksissa merkittäväksi teemaksi nousi opettajan auktoriteetti, jolloin tuli tarpeelliseksi lisätä myös sen määritelmä teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajakuva koostuu jokaisella tarkasteltavalla aikakaudella opettajaa henkilönä ja persoonana kuvaavista ilmauksista sekä opettajan toimintaa kuvaavista ilmauksista. Opettajaa henkilönä ja persoonana kuvaavat ilmaukset koostuivat opettajan sukupuolesta, iästä sekä opettajaa luonnehtivista adjektiiveista. Opettajan toiminta -luokka muodostui laajemmaksi ja monipuolisemmaksi kuin opettaja henkilönä ja persoonana -luokka. Opettajan toiminnan kuvauksissa jokaisessa ajanjaksossa nostettiin esiin opettajan auktoriteetti ja kurinpidollinen toiminta, pedagoginen toiminta sekä henkinen tukeminen. Uudemmissa muistoissa tuotiin esiin myös oppilaan näkeminen yksilönä, oppilaasta välittäminen sekä opettajan oikeudenmukainen ja tasapuolinen toiminta. Opettajakuvan ja -ideaalin vertailu osoittautui tässä tutkimuksessa ongelmalliseksi, sillä opettajamuistoissa ei juuri tuotu esiin opettajaideaalissa määrittelemiäni asioita, jolloin tutkimus ei onnistunut tuottamaan kovin kattavaa vertailua opettajakuvan ja -ideaalin yhteydestä. Merkittävin tulos on opettajakuvassa esitetyn auktoriteetin yhdenmukaisuus kunkin aikakauden opettajaideaaliin.
Tutkimus osoittaa, että opettajista kertovissa kuvauksissa on havaittavissa selkeitä muutoksia, jotka linkittyvät historialliseen ja yhteiskunnalliseen muutokseen. Opettajuus on jatkuvassa muutoksessa, ja kehityksessä mukana pysyminen vaatii opettajilta jatkuvaa oman toiminnan reflektointia.
Tutkimus on laadullinen ja nojaa taustasitoumukseltaan sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineisto on Tietoarkiston Aila-palveluportaalista hankittu vuonna 2020 kerätty valmis aineisto. Aineisto koostuu 32 kirjoitelmamuotoisesta opettajamuistosta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jolloin analyysi yhdistyy lopuksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitettyihin keskeisiin käsitteisiin. Tässä tutkimuksessa keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat opettajakuva ja opettajaideaali. Tutkimuksen tuloksissa merkittäväksi teemaksi nousi opettajan auktoriteetti, jolloin tuli tarpeelliseksi lisätä myös sen määritelmä teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajakuva koostuu jokaisella tarkasteltavalla aikakaudella opettajaa henkilönä ja persoonana kuvaavista ilmauksista sekä opettajan toimintaa kuvaavista ilmauksista. Opettajaa henkilönä ja persoonana kuvaavat ilmaukset koostuivat opettajan sukupuolesta, iästä sekä opettajaa luonnehtivista adjektiiveista. Opettajan toiminta -luokka muodostui laajemmaksi ja monipuolisemmaksi kuin opettaja henkilönä ja persoonana -luokka. Opettajan toiminnan kuvauksissa jokaisessa ajanjaksossa nostettiin esiin opettajan auktoriteetti ja kurinpidollinen toiminta, pedagoginen toiminta sekä henkinen tukeminen. Uudemmissa muistoissa tuotiin esiin myös oppilaan näkeminen yksilönä, oppilaasta välittäminen sekä opettajan oikeudenmukainen ja tasapuolinen toiminta. Opettajakuvan ja -ideaalin vertailu osoittautui tässä tutkimuksessa ongelmalliseksi, sillä opettajamuistoissa ei juuri tuotu esiin opettajaideaalissa määrittelemiäni asioita, jolloin tutkimus ei onnistunut tuottamaan kovin kattavaa vertailua opettajakuvan ja -ideaalin yhteydestä. Merkittävin tulos on opettajakuvassa esitetyn auktoriteetin yhdenmukaisuus kunkin aikakauden opettajaideaaliin.
Tutkimus osoittaa, että opettajista kertovissa kuvauksissa on havaittavissa selkeitä muutoksia, jotka linkittyvät historialliseen ja yhteiskunnalliseen muutokseen. Opettajuus on jatkuvassa muutoksessa, ja kehityksessä mukana pysyminen vaatii opettajilta jatkuvaa oman toiminnan reflektointia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]