Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa : Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta
Teoksen toimittaja(t)
Saarnio, Milja
Vepsä, Jani
Tampereen yliopisto
2022
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2282-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2282-3
Tiivistelmä
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa – innovaatio, oivallus ja muutos (OROL) on Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston toteuttama opettajankoulutuksen kehittämishanke. Hankkeessa on jaettu kokemuksia ja tehty kokeiluja oppiainerajat ylittävään opetukseen liittyen yhdessä Tampereen kaupunkiseudun ja Espoon kaupungin lukioiden opettajien kanssa. Opettajat ovat järjestäneet opiskelijoilleen oppiainerajat ylittäviä pilotteja, reflektoineet toimintaansa sekä arvioineet kurssitoteutuksia ja kehittämiään toiminta- ja yhteistyömuotoja. Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston hanketyöryhmät ovat tukeneet kokeilujen suunnittelua ja toteutusta sekä analysoineet tuloksia yhdessä opettajien kanssa.
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta on moniääninen puheenvuoro, jossa opettajien, opettajaksi opiskelevien ja opettajankouluttajien näkökulmat kietoutuvat yhteen oppiainerajat ylittävän oppimisen äärellä. Kirja sisältää tapausesimerkkejä opettajien työstä, kuvauksia kehittämistyöstä, hyviä käytäntöjä opetuksen järjestämiseen sekä opettajankouluttajien ja -opiskelijoiden keskustelua. Kirja soveltuu johdatukseksi oppiainerajat ylittävän oppimisen peruskysymysten äärelle, mutta myös virikkeeksi oman työn kehittämiseen.
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta on moniääninen puheenvuoro, jossa opettajien, opettajaksi opiskelevien ja opettajankouluttajien näkökulmat kietoutuvat yhteen oppiainerajat ylittävän oppimisen äärellä. Kirja sisältää tapausesimerkkejä opettajien työstä, kuvauksia kehittämistyöstä, hyviä käytäntöjä opetuksen järjestämiseen sekä opettajankouluttajien ja -opiskelijoiden keskustelua. Kirja soveltuu johdatukseksi oppiainerajat ylittävän oppimisen peruskysymysten äärelle, mutta myös virikkeeksi oman työn kehittämiseen.