Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transrepresentaatiosta queeriin leikkiin The Sims 4 -pelissä

Rajaveräjä, Henna (2023)

 
Avaa tiedosto
RajaverajaHenna.pdf (2.040Mt)
Lataukset: 



Rajaveräjä, Henna
2023

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303092854
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani leikkiä ja transrepresentaatiota The Sims 4 -pelin sukupuolipäivityksen läpi katsottuina. Vuonna 2016 toteutetussa päivityksessä tehtiin mahdolliseksi muokata simien sukupuolta ja pukeutumista entistä vapaammin. Tutkielmassa seurataan päivityksen vastaanottoa, käyttöä sekä pelin valmiista representaatioista tehtyjä tulkintoja.
Lähestyn The Sims 4 -peliä aikuisten virtuaalisena nukkekotina, jossa keskeisessä roolissa on luovuus. Katson pelaamista leikin kautta, sen avoimuuteen keskittyen. Peliin lisätyt ilmaiset päivitykset, kuten sukupuolipäivitys, pakottavat pelaajat uudelleenneuvottelemaan leikin säännöistä.
Queer-tutkimus toimii tutkielman keskeisenä lähestymistapana. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, miten leikki ja transrepresentaatio kohtaavat pelaajien käytännöissä. Osa aineiston leikistä on luettavissa queeriksi leikiksi, mutta mukana on myös normatiivisempaa leikkiä.
Aineisto on kerätty pelin viralliselta keskustelufoorumilta netnografiaa hyödyntäen. Sen analyysissa on lähdetty liikkeelle sisällönanalyysista, mutta myös osallistuvan havainnoinnin kautta saatu tietämys on keskeisessä roolissa. Aineisto koostuu päivitystä koskevista keskusteluista vuosilta 2016–2021.
Tarkastelen aineistoa kolmesta näkökulmasta. Ensimmäinen näkökulma on nimeltään rajaus. Siinä pelaajat määrittelevät päivityksen joko omaan peliinsä sopivaksi tai rajaavat sen ulkopuolelle. Toinen näkökulma liittyy päivityksen käyttöön. Esiin nousee queerimpien simien luominen, sukupuolesta riippumaton vaatteiden käyttö, lisääntymisvalikon vaihtoehdot sekä päivitykseen liittyvät ongelmat. Kolmas, tulkintaan keskittyvä näkökulma paljastaa peliin lisättyjen valmiiden hahmojen representaatioiden arvoituksellisuuden ja monitulkintaisuuden.
Tutkimuksen tulokset kertovat päivityksen erimielistä vastaanottoa seuranneesta laajamittaisesta käytöstä. Päivitystä on käytetty oletetun käyttötarkoituksen mukaisesti transrepresentaation luomiseen. Toisaalta se on avannut tietä myös pelin sisäisillä sukupuolen normeilla leikittelyyn ja sukupuolten uudelleenkuvitteluun.Päivityksen työkalut itsessään toimivat representaation laajentamisen välineinä, mutta pelaajalla on valta päättää niiden hyödyntämisestä. Pelin tarjoamat valmiit transrepresentaatiot puolestaan näyttäytyvät tulkinnasta riippuvaisina ja ennen kaikkea queereina.
Tutkielmani tekee näkyväksi aikuisten leikkiä ja virtuaalisen nukkekodin ylläpitämiseen liittyviä monia sääntöjä. Se kytkeytyy transrepresentaation tutkimiseen kulttuurissa, mutta valottaa myös tapoja sukupuolen toteuttamiseen peleissä. Samalla se piirtää kokonaiskuvan yhdestä transrepresentaatioiden moninaistamisprosessista pelaajien näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste