Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen diskurssit verkkouutisissa
Nevala, Kirsi; Reponen, Niina (2023)
Nevala, Kirsi
Reponen, Niina
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062763
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia diskursseja mediassa tuotetaan alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksesta ja millaista todellisuutta nämä diskurssit rakentavat. Lisäksi tutkitaan sitä, ketkä näitä diskursseja pääsevät tuottamaan. Alle 3-vuotiaiden lasten määrä varhaiskasvatuksessa kasvaa jatkuvasti, joten aihe on hyvin ajankohtainen. Medialla on suuri rooli siinä, millaisena varhaiskasvatus näyttäytyy ihmisille. Tutkimusaineistoksi valittiin verkkouutiset, koska ihmiset luottavat Suomessa vahvasti uutisiin ja verkkopalveluissa ne ovat helposti ihmisten saatavilla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi, joka pohjautuu sosiaaliseen konstruktionismiin, missä todellisuuden nähdään rakentuvan sosiaalisen ja kielellisen toiminnan kautta. Tutkimusaineistoksi valittiin alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusta käsittelevät uutiset Ylen ja Ilta-Sanomien verkkopalveluista vuosilta 2012–2022, sillä internetin maksuton uutissisältö tavoittaa yleisöä laajasti.
Diskurssianalyysin avulla aineistosta löydettiin kuusi diskurssia: resurssi-diskurssi, lapsen paras -diskurssi, hoitoratkaisujen valinta -diskurssi, laatu-diskurssi, ryhmäkoko-diskurssi ja terveys- ja turvallisuus -diskurssi. Osa näistä diskursseista on aineistossa hallitsevammassa asemassa, osa taas jää vähäisempään rooliin. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuka näitä diskursseja pääsee tuottamaan. Analyysin tuloksena muodostettiin viisi ryhmää: asiantuntijat, varhaiskasvatuksen johtajat, huoltajat, ammattiliiton edustajat ja varhaiskasvatuksen työntekijät. Eniten aineistossa pääsevät ääneen asiantuntijat ja varhaiskasvatuksen johtajat, vähiten taas varhaiskasvatuksen työntekijät. Lasten ääni jää aineistosta puuttumaan täysin. Tutkimuksessa nousee myös esiin vastakkainasettelu varhaiskasvatuksen ja kotihoidon välillä. Tämä vastakkainasettelu on jatkuvasti taustalla puhuttaessa pienten lasten varhaiskasvatuksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus määrittyy verkkouutisissa hyvin vahvasti asiantuntijoiden, kuten tutkijoiden sekä varhaiskasvatuksen johtajien puheen avulla. Siinä korostuvat tietyt diskurssit, kun taas jotkin diskurssit jäävät sivuun tai puuttuvat kokonaan.
Diskurssianalyysin avulla aineistosta löydettiin kuusi diskurssia: resurssi-diskurssi, lapsen paras -diskurssi, hoitoratkaisujen valinta -diskurssi, laatu-diskurssi, ryhmäkoko-diskurssi ja terveys- ja turvallisuus -diskurssi. Osa näistä diskursseista on aineistossa hallitsevammassa asemassa, osa taas jää vähäisempään rooliin. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuka näitä diskursseja pääsee tuottamaan. Analyysin tuloksena muodostettiin viisi ryhmää: asiantuntijat, varhaiskasvatuksen johtajat, huoltajat, ammattiliiton edustajat ja varhaiskasvatuksen työntekijät. Eniten aineistossa pääsevät ääneen asiantuntijat ja varhaiskasvatuksen johtajat, vähiten taas varhaiskasvatuksen työntekijät. Lasten ääni jää aineistosta puuttumaan täysin. Tutkimuksessa nousee myös esiin vastakkainasettelu varhaiskasvatuksen ja kotihoidon välillä. Tämä vastakkainasettelu on jatkuvasti taustalla puhuttaessa pienten lasten varhaiskasvatuksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus määrittyy verkkouutisissa hyvin vahvasti asiantuntijoiden, kuten tutkijoiden sekä varhaiskasvatuksen johtajien puheen avulla. Siinä korostuvat tietyt diskurssit, kun taas jotkin diskurssit jäävät sivuun tai puuttuvat kokonaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]