Oppimisen johtaminen teknologisessa asiantuntijatyössä hajautetussa organisaatiossa : Kollektiivista asiantuntijuutta tukevat rakenteet työssä oppimisessa
Luoto, Minna (2023)
Luoto, Minna
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303072804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303072804
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa paneudutaan oppimisen johtamisen haasteisiin teknologisessa asiantuntijatyössä hajautetussa organisaatiossa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Mukamas Learning Desing Oy:n kanssa haastattelemalla heidän kuutta asiakasorganisaatiotaan. Organisaatioiden päätoimialat pohjautuivat teknologiseen asiantuntijuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja Mukamas Learning Desing Oy:n tuotekehitykseen oppimisen ja johtamisen koulutuksiin. Tutkimuksessa haastateltiin asiakasorganisaatioiden HR-henkilöitä. Tutkimusaineisto muodostui HR-henkilöiden kokemuksista ja näkemyksistä oman organisaationsa oppimisen tilasta ja käytänteistä.
Keskeistä tutkimuksessa oli toimintaympäristön muutoksen vaikutus organisaatioiden osaamisen kehittämiseen ja oppimistarpeisiin. Tutkimus selvensi organisaatioiden oppimiseen liittyviä haasteita ja sen tukemiseen liittyviä tarpeita. Keskeisiä oppimisen tukemisen keinoja olivat monipuoliset tavat yhdistää oppiminen ja työ, oppimista tukevat organisaation rakenteet ja johtajuuden muutos hiearkisesta johtajuudesta valmentavaan johtajuuteen. Selkeillä rakenteilla, arjen kohtaavalla oppimisella sekä suunnitelmallisuudella parannettiin organisaation oppimiskulttuuria.
Tutkimuksen tärkeä tulos on kollektiivisen asiantuntijuuden merkityksen ymmärtäminen teknologiaorganisaatiossa. Teknologiaorganisaatiossa yhteisöllisyys korostui oppimisessa ja työn tekemisessä. Oppiminen ja työ oli vuorovaikutteista ja verkostoissa toimivaa. Keskeistä osaamisen kehittämisessä oli osaamisen jakaminen ja reflektointi. Myös psykologinen turvallisuus tuki kokeilevaa oppimista. Tärkeää oli toiminnan tukeminen rakenteilla, jotka vahvistivat itseohjautuvuutta ja yhteisöllisiä toimintaa työssä. Toiminen teknologiaväliteisesti ja monipaikkaisesti ei ollut ongelma, jos organisaation rakenteet olivat selkeät ja vuorovaikutus avointa.
Keskeistä tutkimuksessa oli toimintaympäristön muutoksen vaikutus organisaatioiden osaamisen kehittämiseen ja oppimistarpeisiin. Tutkimus selvensi organisaatioiden oppimiseen liittyviä haasteita ja sen tukemiseen liittyviä tarpeita. Keskeisiä oppimisen tukemisen keinoja olivat monipuoliset tavat yhdistää oppiminen ja työ, oppimista tukevat organisaation rakenteet ja johtajuuden muutos hiearkisesta johtajuudesta valmentavaan johtajuuteen. Selkeillä rakenteilla, arjen kohtaavalla oppimisella sekä suunnitelmallisuudella parannettiin organisaation oppimiskulttuuria.
Tutkimuksen tärkeä tulos on kollektiivisen asiantuntijuuden merkityksen ymmärtäminen teknologiaorganisaatiossa. Teknologiaorganisaatiossa yhteisöllisyys korostui oppimisessa ja työn tekemisessä. Oppiminen ja työ oli vuorovaikutteista ja verkostoissa toimivaa. Keskeistä osaamisen kehittämisessä oli osaamisen jakaminen ja reflektointi. Myös psykologinen turvallisuus tuki kokeilevaa oppimista. Tärkeää oli toiminnan tukeminen rakenteilla, jotka vahvistivat itseohjautuvuutta ja yhteisöllisiä toimintaa työssä. Toiminen teknologiaväliteisesti ja monipaikkaisesti ei ollut ongelma, jos organisaation rakenteet olivat selkeät ja vuorovaikutus avointa.