Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vaimo, äiti ja kasvattaja: Uno Cygnaeus ja Suomen naisten koulutuksen murros

Ekström, Mia (2023)

 
Avaa tiedosto
EkstromMia.pdf (498.2Kt)
Lataukset: 



Ekström, Mia
2023

Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303072787
Tiivistelmä
Uno Cygnauksen merkitys suomalaiseen koulutukseen ja sen kehitykseen näkyy yhä tämän päivän koulumaailmassa. Järjestäytynyt lasten koulutus ja kasvatus oli vielä 1800-luvun alkupuolen jälkeen täysin järjestämätöntä, ja se oli täysin riippuvainen yksittäisten seurakuntien toiminnasta. Cygnaeuksen esittämät ehdotukset kansakoulusta, ja siihen liitettävästä uudenlaisesta pedagogiikasta toimi myös järjestäytyneen opettajankoulutuksen alkusanoina, minkä myötä Suomeen perustettiin ensimmäinen kansakouluopettajaseminaari Jyväskylään vuonna 1863. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka naisten koulutus ja kasvatus, sekä äitien rooli muuttui Suomessa Cygnaeuksen toimien myötä. Tutkimuskysymyksiä olivat, millaisia ehdotuksia Cygnaeus esitti opettajaseminaarien naisopetuksen järjestämisestä, ja kuinka nämä ehdotukset näyttäytyivät suhteessa vallitsevaan yhteiskunnalliseen näkökulmaan naisten asemasta, ja heihin kohdistuvista odotuksista.

Tutkimuksen lähteinä toimii vuonna 1910 ilmestynyt juhlajulkaisu, joka sisältää kirjekatkelmia Cygnaeuksen kirjeenvaihdosta. Tämän lisäksi Cygnaeuksen ehdotuksia tutkittiin virallisen selonteon kautta, jonka Cygnaeus on itse kirjoittanut keisarillisen seminaarin toimesta vuonna 1961.

Lähteitä lähestyttiin lähiluvun periaatteiden ja käytänteiden kautta. Lähiluvun, ja esimerkiksi siihen liitettävän toistolukemisen kautta lähteistä pyrittiin löytämään mahdollisimman paljon eri nyansseja, heijastellen niitä tutkimuksen kontekstiin, ja sen tutkimuskysymyksiin.

Tutkielman aineiston perusteella Cygnaeus oli ennen kaikkea naisten koulutuksen puolestapuhuja. Hän perusti näkemyksensä ajatukseen siitä, että naisen tarkoitus ja rooli oli toimia ennen kaikkea vaimona ja äitinä, ja tulevaisuuden sukupolvien kasvattajana. Kaikki odotukset, joita hän osoitti opettajataropiskelijoita kohtaan, heijastuivat pitkälti kansakunnan äitien koulutuksen tärkeyteen, sillä äitien tuli olla sivistyneitä ja siveellisiä, jotta he pystyivät toimimaan parhaina mahdollisina kasvattajina omille lapsilleen. Cygnaeuksen ehdotuksien tuomat uudistukset lisäsivät koulutuksen tasa-arvoisuutta, mutta naisiin kohdistettiin yhä enemmän odotuksia ja vaatimuksia kuin miehiin, ja tämä näkyi seminaarin lisäksi luonnollisesti myös edelleen vahvan sukupuolittuneessa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste