Taiteilijasta kasvattajaksi : Teeseistä toimintaan
Tapaninen, Reija (2023)
Tapaninen, Reija
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062764
Tiivistelmä
Pro Gradu-tutkielmani oli autoetnografinen tutkimus, jonka keskiössä oli taiteilijasta kasvattajaksi kasvamisen teema sekä kokemukseni työn toteuttamisesta perusopetuksessa.
Tutkielmassani kävin läpi minulle merkityksellisimpiä taiteellisia prosesseja, jotka ovat muovanneet perustavanlaatuisesti käsitystäni suhteesta toisiin ihmisiin. Työt ovat muodostaneet koko ihmisyydelleni tärkeitä eettisiä ohjeita ja vaikuttivat siihen, minkälaisia työskentelyolosuhteita halusin tuottaa ja vaalia. Tutkielmassani sivusin aikaisempia kirjallisia töitäni, joissa olen keskittynyt erilaisiin ryhmäilmiöihin sekä harjoituskulttuureihin. Näillä tuotoksilla on ollut vahva sidos taiteelliseen työskentelyyni sekä kehittymiseeni pedagogina.
Pro Gradu-tutkielmassani pohdin taiteen ja kasvatuksen tehtäviä ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun näkökulmasta. Hain heijastuspintaa ajatuksilleni Teemu Mäen teoksesta Taiteen tehtävä, jossa hän on jaotellut taiteen tehtävän neljään osioon: nautinto, keskustelu, viisauden tavoittelu sekä tunne-elämän kehittäminen. Tukeuduin tekstissäni myös kandidaatin muuntotyöesseeseeni, jossa ehdotin, että taiteen ja kasvatuksen tehtävät ovat sivistäviä elämän kaikilla ulottuvuuksilla ja että koulutuksen tavoitteena tulee olla tiedostavien, kriittiseen ajatteluun kykenevien, tunnetaidoiltaan taitavien ihmisten kasvuun saattaminen.
Kasvatuksellisten teemojen rinnalle nostin dialogisen kohtaamisen sekä kokemukseni klovnerian harjoittamisesta läsnäolon ja kohtaamisen harjoituksena, jolla oli merkitystä myös opettajan työssäni.
Tutkimukseni aineistona oli kevätlukukaudella 2022 kirjoittamani työpäiväkirja, jonka olen analysoinut teemoittelemalla tekstiä ja tarkastelemalla sitä sisällön analyysillä. Tutkimukseni tuloksena oli teemoja, jotka asettuivat kohtaamisen mahdollistumisen tai mahdottomaksi muuttumisen alle. Pääteeman alaotsikoiksi nostin hallinnan, kuuluvuuden, riittämättömyys ja jaksaminen, roolit sekä epäonnistumisen. My Master’s thesis was an autoethnographic study focusing on the theme of growing from artist to educator and my experience of implementing work in basic education.
I considered the tasks of art and education from the perspective of holistic human growth. I sought a reflection surface for my thoughts in Mäki’s The Mission of Art, in which he has divided the task of art into four sections: enjoyment, discussion, the pursuit of wisdom and emotional development. I proposed that the functions of art and education are educational in all dimensions of life, and that the goal of education should be supporting the growth of people who are aware, capable of critical thinking, with emotional skills.
In addition to educational themes, I highlighted dialogical encounters and my experience of practicing clownery as an exercise in presence and encounter, which was also relevant in my work as a teacher. The thesis references my earlier writings wherein I’ve focused on various group dynamics and rehearsing cultures.
The material for my research was a work diary I wrote in the spring semester 2022, which I have analyzed based on content analyzis.
The result of my research was themes that fall under the possibility or becoming impossible of encounters. I wanted to highlight management, belonging, inadequacy and coping, roles and failure as subheadings of the main theme.
Tutkielmassani kävin läpi minulle merkityksellisimpiä taiteellisia prosesseja, jotka ovat muovanneet perustavanlaatuisesti käsitystäni suhteesta toisiin ihmisiin. Työt ovat muodostaneet koko ihmisyydelleni tärkeitä eettisiä ohjeita ja vaikuttivat siihen, minkälaisia työskentelyolosuhteita halusin tuottaa ja vaalia. Tutkielmassani sivusin aikaisempia kirjallisia töitäni, joissa olen keskittynyt erilaisiin ryhmäilmiöihin sekä harjoituskulttuureihin. Näillä tuotoksilla on ollut vahva sidos taiteelliseen työskentelyyni sekä kehittymiseeni pedagogina.
Pro Gradu-tutkielmassani pohdin taiteen ja kasvatuksen tehtäviä ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun näkökulmasta. Hain heijastuspintaa ajatuksilleni Teemu Mäen teoksesta Taiteen tehtävä, jossa hän on jaotellut taiteen tehtävän neljään osioon: nautinto, keskustelu, viisauden tavoittelu sekä tunne-elämän kehittäminen. Tukeuduin tekstissäni myös kandidaatin muuntotyöesseeseeni, jossa ehdotin, että taiteen ja kasvatuksen tehtävät ovat sivistäviä elämän kaikilla ulottuvuuksilla ja että koulutuksen tavoitteena tulee olla tiedostavien, kriittiseen ajatteluun kykenevien, tunnetaidoiltaan taitavien ihmisten kasvuun saattaminen.
Kasvatuksellisten teemojen rinnalle nostin dialogisen kohtaamisen sekä kokemukseni klovnerian harjoittamisesta läsnäolon ja kohtaamisen harjoituksena, jolla oli merkitystä myös opettajan työssäni.
Tutkimukseni aineistona oli kevätlukukaudella 2022 kirjoittamani työpäiväkirja, jonka olen analysoinut teemoittelemalla tekstiä ja tarkastelemalla sitä sisällön analyysillä. Tutkimukseni tuloksena oli teemoja, jotka asettuivat kohtaamisen mahdollistumisen tai mahdottomaksi muuttumisen alle. Pääteeman alaotsikoiksi nostin hallinnan, kuuluvuuden, riittämättömyys ja jaksaminen, roolit sekä epäonnistumisen.
I considered the tasks of art and education from the perspective of holistic human growth. I sought a reflection surface for my thoughts in Mäki’s The Mission of Art, in which he has divided the task of art into four sections: enjoyment, discussion, the pursuit of wisdom and emotional development. I proposed that the functions of art and education are educational in all dimensions of life, and that the goal of education should be supporting the growth of people who are aware, capable of critical thinking, with emotional skills.
In addition to educational themes, I highlighted dialogical encounters and my experience of practicing clownery as an exercise in presence and encounter, which was also relevant in my work as a teacher. The thesis references my earlier writings wherein I’ve focused on various group dynamics and rehearsing cultures.
The material for my research was a work diary I wrote in the spring semester 2022, which I have analyzed based on content analyzis.
The result of my research was themes that fall under the possibility or becoming impossible of encounters. I wanted to highlight management, belonging, inadequacy and coping, roles and failure as subheadings of the main theme.