”Se on työn suola”: Työn tuunaus aineenopettajilla
Brandt, Annika (2023)
Brandt, Annika
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303062755
Tiivistelmä
Uupumusoireet heikentävät opettajien jaksamista ja työkykyä sekä opetuksen laatua. Työuupumuksen ehkäisemisessä ja työmotivaation lisäämisessä keskeinen keino on työn tuunaus eli työntekijän omaaloitteinen toiminta, joka muokkaa työn voimavaroja ja vaatimuksia. Aineenopettajan työhön kuuluu runsaasti autonomiaa ja valinnanvapautta, mikä mahdollistaa työn monipuolisen tuunauksen.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä yhdistäen, miten aineenopettajat tuunaavat työtään ja miten he kokevat sen merkityksen työhyvinvoinnilleen ja työmotivaatiolleen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, jossa työn tuunauksen strategioita arvioitiin Job Crafting Questionnaire (JCQ)- ja Job Crafting Scale (JCS) -mittareilla. Avoimissa kysymyksissä selvitettiin aineenopettajien muita tapoja tuunata työtään sekä tuunauksen koettua merkitystä työhyvinvoinnille ja työmotivaatiolle.
Aineenopettajat tuunasivat monipuolisesti työmääräänsä ja työhön kuluvaa aikaa, opetusmenetelmiä ja oppimateriaaleja sekä omia tavoitteitaan ja työn merkitystä. Eniten lisättiin työn rakennevoimavaroja. Estevaatimuksia vähennettiin vain harvoin. Sosiaalisista voimavaroista opettajat tukeutuivat kollegoihin, mutta eivät hyödyntäneet esihenkilön tukea.
Sisällönanalyysi osoitti, että työhyvinvoinnin koetaan paranevan, kun tuunaus innostaa ja motivoi, mikä lisää energiaa työssä jaksamiseksi. Työn tuunaus lisää myös työmotivaatiota, kun jaksaminen paranee ja työ tuntuu kiinnostavammalta. Erilaisten opetusmenetelmien soveltaminen tukee oppimista ja oppilaiden viihtymistä. Valitut työskentelytavat tehostavat ajankäyttöä Tuunauksen ansiosta työ koetaan mielekkäämmäksi. Tuunauksen merkitys työhyvinvoinnille ja työmotivaatiolle on aineenopettajien kokemuksen mukaan suuri; työn tuunaus on työn suola.
Aineenopettajien työn organisoinnissa on tärkeää vaalia autonomiaa. Mahdollisuus vaikuttaa työhön on alan keskeinen vetovoimatekijä. Aineenopettajalle mielekäs työ on innostavaa, itsenäistä ja merkityksellistä. Opettajan tulee saada keskittyä itseään kiinnostaviin asioihin ja valita oppimista parhaiten tukevat opetusmenetelmät. Esihenkilö voi vakiinnuttaa työn tuunaamista tukevia käytäntöjä sekä tarjota apua liiallisen kuormituksen kanssa. Burnout symptoms weaken teachers' well-being and work ability, as well as the quality of teaching. A key tool in preventing burnout and increasing work motivation is job crafting i.e. the employee's self-initiated activity that shapes job resources and demands. The work of a subject teacher includes a lot of autonomy and freedom of choice, which enables versatile job crafting.
This study examined how subject teachers craft their work and how they perceive the importance of job crafting to their work well-being and work motivation by mixing quantitative and qualitative methods. The data was collected with an electronic survey. Job crafting strategies were evaluated with the Job Crafting Questionnaire (JCQ) and the Job Crafting Scale (JCS). The open questions explored other ways of subject teachers to craft their job and the perceived importance of job crafting for well-being and motivation at work.
The subject teachers adjusted their workload, time spent on work, teaching methods and learning materials, as well as their own goals and the meaning of work. Structural job resources were increased very often. Hindering demands were only rarely decreased. Regarding social resources, teachers relied on colleagues, but did not rely on support of their supervisor.
The content analysis showed that well-being is perceived to improve when crafting feels inspiring and motivating, which increases energy at work. Job crafting also increases work motivation, as working doesn’t feel as exhausting and work seems more interesting. The application of different teaching methods supports learning and students' enjoyment. The chosen working methods enhances effectiveness. Because of job crafting, work is perceived as more meaningful. The importance of job crafting for well-being and motivation at work is very significant; job crafting is the ”spice of work”.
Autonomy should be fostered in the work of subject teachers. The opportunity to influence the everyday work attracts people to the profession. For subject teachers, meaningful work is inspiring, independent and purposeful. Teachers should be able to focus on their own interests and choose the methods that best support learning. Supervisors should establish practices that enable job crafting and offer more help with excessive workload.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä yhdistäen, miten aineenopettajat tuunaavat työtään ja miten he kokevat sen merkityksen työhyvinvoinnilleen ja työmotivaatiolleen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, jossa työn tuunauksen strategioita arvioitiin Job Crafting Questionnaire (JCQ)- ja Job Crafting Scale (JCS) -mittareilla. Avoimissa kysymyksissä selvitettiin aineenopettajien muita tapoja tuunata työtään sekä tuunauksen koettua merkitystä työhyvinvoinnille ja työmotivaatiolle.
Aineenopettajat tuunasivat monipuolisesti työmääräänsä ja työhön kuluvaa aikaa, opetusmenetelmiä ja oppimateriaaleja sekä omia tavoitteitaan ja työn merkitystä. Eniten lisättiin työn rakennevoimavaroja. Estevaatimuksia vähennettiin vain harvoin. Sosiaalisista voimavaroista opettajat tukeutuivat kollegoihin, mutta eivät hyödyntäneet esihenkilön tukea.
Sisällönanalyysi osoitti, että työhyvinvoinnin koetaan paranevan, kun tuunaus innostaa ja motivoi, mikä lisää energiaa työssä jaksamiseksi. Työn tuunaus lisää myös työmotivaatiota, kun jaksaminen paranee ja työ tuntuu kiinnostavammalta. Erilaisten opetusmenetelmien soveltaminen tukee oppimista ja oppilaiden viihtymistä. Valitut työskentelytavat tehostavat ajankäyttöä Tuunauksen ansiosta työ koetaan mielekkäämmäksi. Tuunauksen merkitys työhyvinvoinnille ja työmotivaatiolle on aineenopettajien kokemuksen mukaan suuri; työn tuunaus on työn suola.
Aineenopettajien työn organisoinnissa on tärkeää vaalia autonomiaa. Mahdollisuus vaikuttaa työhön on alan keskeinen vetovoimatekijä. Aineenopettajalle mielekäs työ on innostavaa, itsenäistä ja merkityksellistä. Opettajan tulee saada keskittyä itseään kiinnostaviin asioihin ja valita oppimista parhaiten tukevat opetusmenetelmät. Esihenkilö voi vakiinnuttaa työn tuunaamista tukevia käytäntöjä sekä tarjota apua liiallisen kuormituksen kanssa.
This study examined how subject teachers craft their work and how they perceive the importance of job crafting to their work well-being and work motivation by mixing quantitative and qualitative methods. The data was collected with an electronic survey. Job crafting strategies were evaluated with the Job Crafting Questionnaire (JCQ) and the Job Crafting Scale (JCS). The open questions explored other ways of subject teachers to craft their job and the perceived importance of job crafting for well-being and motivation at work.
The subject teachers adjusted their workload, time spent on work, teaching methods and learning materials, as well as their own goals and the meaning of work. Structural job resources were increased very often. Hindering demands were only rarely decreased. Regarding social resources, teachers relied on colleagues, but did not rely on support of their supervisor.
The content analysis showed that well-being is perceived to improve when crafting feels inspiring and motivating, which increases energy at work. Job crafting also increases work motivation, as working doesn’t feel as exhausting and work seems more interesting. The application of different teaching methods supports learning and students' enjoyment. The chosen working methods enhances effectiveness. Because of job crafting, work is perceived as more meaningful. The importance of job crafting for well-being and motivation at work is very significant; job crafting is the ”spice of work”.
Autonomy should be fostered in the work of subject teachers. The opportunity to influence the everyday work attracts people to the profession. For subject teachers, meaningful work is inspiring, independent and purposeful. Teachers should be able to focus on their own interests and choose the methods that best support learning. Supervisors should establish practices that enable job crafting and offer more help with excessive workload.