Matematiikan yliopisto-opetuksen tasapuolisuuden tutkiminen EQUIP-työkalun avulla
Kalliovalkama, Veera (2023)
Kalliovalkama, Veera
2023
Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Master's Programme in Science and Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303042749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303042749
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä testattiin opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksien tasapuolisuuden tutkimiseen tarkoitettua EQUIP-nimistä sähköistä työkalua suomalaisen yliopiston matematiikan opetuksessa. Opetuksen tasapuolisuudella tarkoitetaan, että jokainen opiskelija saa tasapuolisesti mahdollisuuden osallistua keskusteluun opetuksen aikana. Tarkoituksena oli löytää, minkälaisia opiskelijoiden piirteitä suomalaisessa yliopistomatematiikan opetuksessa kannattaa tarkkailla opetuksen tasapuolisuutta pohdittaessa sekä selvittää, tuoko EQUIP jo tässä kohtaa esiin jotain puutteita opetuksen tasapuolisuudessa. Työkalua ei ole tähän mennessä kokeiltu Suomessa tai muualla Euroopassa.
EQUIP-työkalua testattiin Tampereen yliopiston tekniikan alojen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matematiikan opintojaksolla. Aineistoa kerättiin tarkkailemalla kahden eri pienryhmän keskustelua opettajan kanssa. Tarkkailu toistettiin kaksi kertaa ja tarkkailun tulokset siirrettiin EQUIP työkaluun analysointia varten. Ohjelmiston sisältävien analysointityökalujen avulla kerätystä aineistosta saatiin luotua erilaisia kuvaajia, jotka kuvasivat tasapuolisuuden toteutumista pienryhmäkeskusteluiden aikana. Tasapuolisuutta tarkasteltiin viiden erilaisen opiskelijan piirteen sekä viiden erilaisen puheenvuoron ominaisuuden näkökulmasta.
EQUIP-työkalun avulla muodostetuista kuvaajista huomattiin, että erityisesti opiskelijoiden minäpystyvyydellä ja iällä näytti olevan vaikutusta opiskelijoiden aktiivisuuteen. Yleisesti huomattiin, että vanhemmat opiskelijat osallistuivat aktiivisemmin keskusteluun molemmissa ryhmissä, ja he myös puhuivat pidempiä puheenvuoroja. Toisaalta kuvaajista voitiin huomata, että korkeamman minäpystyvyyden omaavat opiskelijat ottivat useammin itse puheenvuoronsa keskustelussa, kun taas heikomman minäpystyvyyden omaavat opiskelijat kaipasivat enemmän opettajajohtoista keskustelua.
Koska tarkkaillut opiskelijaryhmät olivat melko pieniä, tuloksia täytyy tarkastella kriittisesti. Vaikka EQUIP-työkalun avulla saatiin erilaisia tuloksia, jotka viittasivat siihen, että opetus ei ollut täysin tasapuolista joka näkökulmasta tarkasteltuna, iso osa siitä saattoi johtua opiskelijoiden omasta luonteesta eikä niinkään opetuksesta. Kuitenkin iän ja minäpystyvyyden näkökulmasta saadut tulokset molemmissa ryhmissä viittaisivat siihen, että näitä piirteitä kannattaa ottaa huomioon EQUIP työkalua käyttäessä suomalaisessa yliopistomatematiikan opetuksessa.
Diplomityössä tutustutaan aktiivisen oppimisen sekä tasapuolisen osallistamisen teorioihin, joiden pohjalta tutkimusta on lähdetty rakentamaan. Matemaattisena näkökulmana esitellään, minkäkaltaista matematiikkaa ensimmäisen vuoden tekniikan alan opiskelijat opiskelevat Tampereen yliopistossa. Yksi opiskeltavista aiheista on matriisialgebra, jota käsitellään työssä esimerkkinä vähän laajemmin ja esitellään singulaariarvohajotelma sekä miten sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi tilastollisessa tutkimuksessa.
EQUIP-työkalua testattiin Tampereen yliopiston tekniikan alojen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matematiikan opintojaksolla. Aineistoa kerättiin tarkkailemalla kahden eri pienryhmän keskustelua opettajan kanssa. Tarkkailu toistettiin kaksi kertaa ja tarkkailun tulokset siirrettiin EQUIP työkaluun analysointia varten. Ohjelmiston sisältävien analysointityökalujen avulla kerätystä aineistosta saatiin luotua erilaisia kuvaajia, jotka kuvasivat tasapuolisuuden toteutumista pienryhmäkeskusteluiden aikana. Tasapuolisuutta tarkasteltiin viiden erilaisen opiskelijan piirteen sekä viiden erilaisen puheenvuoron ominaisuuden näkökulmasta.
EQUIP-työkalun avulla muodostetuista kuvaajista huomattiin, että erityisesti opiskelijoiden minäpystyvyydellä ja iällä näytti olevan vaikutusta opiskelijoiden aktiivisuuteen. Yleisesti huomattiin, että vanhemmat opiskelijat osallistuivat aktiivisemmin keskusteluun molemmissa ryhmissä, ja he myös puhuivat pidempiä puheenvuoroja. Toisaalta kuvaajista voitiin huomata, että korkeamman minäpystyvyyden omaavat opiskelijat ottivat useammin itse puheenvuoronsa keskustelussa, kun taas heikomman minäpystyvyyden omaavat opiskelijat kaipasivat enemmän opettajajohtoista keskustelua.
Koska tarkkaillut opiskelijaryhmät olivat melko pieniä, tuloksia täytyy tarkastella kriittisesti. Vaikka EQUIP-työkalun avulla saatiin erilaisia tuloksia, jotka viittasivat siihen, että opetus ei ollut täysin tasapuolista joka näkökulmasta tarkasteltuna, iso osa siitä saattoi johtua opiskelijoiden omasta luonteesta eikä niinkään opetuksesta. Kuitenkin iän ja minäpystyvyyden näkökulmasta saadut tulokset molemmissa ryhmissä viittaisivat siihen, että näitä piirteitä kannattaa ottaa huomioon EQUIP työkalua käyttäessä suomalaisessa yliopistomatematiikan opetuksessa.
Diplomityössä tutustutaan aktiivisen oppimisen sekä tasapuolisen osallistamisen teorioihin, joiden pohjalta tutkimusta on lähdetty rakentamaan. Matemaattisena näkökulmana esitellään, minkäkaltaista matematiikkaa ensimmäisen vuoden tekniikan alan opiskelijat opiskelevat Tampereen yliopistossa. Yksi opiskeltavista aiheista on matriisialgebra, jota käsitellään työssä esimerkkinä vähän laajemmin ja esitellään singulaariarvohajotelma sekä miten sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi tilastollisessa tutkimuksessa.