Marx in the West and in the East : Reading Capital in the Divided Germany
Rauhala, Paula (2023)
Rauhala, Paula
Tampere University
2023
Filosofian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Philosophy
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-03-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2802-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2802-3
Tiivistelmä
Kysyn artikkeliväitöskirjassani, miten Marxin Pääomaa luettiin jaetussa Saksassa kylmän sodan aikana. Millaisia kysymyksiä erilaisissa yhteiskunnallisissa konteksteissa ja instituutioissa toimineet itä- ja länsisaksalaiset tutkijat esittivät tälle klassikolle? Vaikka Berliinin muuri erotti nämä tutkijat toisistaan, kielimuuria heidän välissään ei ollut. Millaisia ristiriitoja heidän välilleen muodostui? Siirtyikö vaikutteita muurin yli?
Keskityn Länsi-Saksassa opiskelijaliikkeen ja Frankfurtin koulun piirissä syntyneeseen Pääoman lukemisen perinteeseen Neue Marx-Lektüreen (NML) ja kysyn, miten itäsaksalainen Marx-tutkimus on vaikuttanut sen syntyyn ja muotoutumiseen. Nämä Pääomaa lukeneet Theodor Adornon oppilaat ovat tunnettuja torjuvasta asenteestaan DDR:ää ja sen valtioideologiaa, marxismi-leninismiä, kohtaan. Marxismi-leninismi toimi NML:lle identiteettiä konstituoivana ”toisena”. Se tarjosi negatiivisen esimerkin siitä, kuinka Marxia ja hänen pääteostaan ei ainakaan tule lukea. Marxismi-leninismi ei nimittäin ole yksi Marxista ammentava koulukunta muiden joukossa. Kommunistisen puolueen yksinvaltaa legitimoineena ideologiana se ei perustunut kriittiseen argumentaatioon, vaan puolue valvoi sen puhtautta salaisen poliisin avustuksella. Väitän, että akateeminen Marx-tutkimus on kuitenkin erotettava – vähintään analyyttisesti – valtioideologia marxismi-leninismistä, ja osoitan, että ensin mainittu vaikutti NML:ään myös positiivisesti.
Esitän akateemisen Marxin lukemisen DDR:ssä ristiriitaisena ilmiönä, sillä SED:n autoritäärinen yksinvalta samaan aikaan sekä mahdollisti että vaikeutti Marx- tutkijoiden työtä. Toisaalta tällaiselle tutkimukselle tarjottiin ennennäkemättömät resurssit. Toisaalta puolue vaikeutti tutkijoiden työtä puuttumalla sen sisältöön. Osoitan, että tutkijat kuitenkin kävivät kiinnostavia keskusteluita, joskin aina tarpeellisella jargonilla höystettyinä. Siksi itäsaksalaisten tutkijoiden keskustelut Marxista – ja heidän kommenttinsa läntisten kollegoiden teksteihin – avautuvat vain lukijalle, joka ymmärtää ne reunaehdot, joiden puitteissa keskustelu oli mahdollista.
Keskustelunvapaus oli suurimmillaan vuonna 1963 alkaneiden talousuudistusten aikana. Samaan aikaan opiskelijaliike toi Marxin ajatukset uudenlaisella tavalla Länsi-Saksan akateemiseen keskusteluun. Keskityn erityisesti vuosiin 1967 ja 1968, jotka olivat länsisaksalaista yhteiskuntaa ja konservatiivista yliopistoinstituutiota ravistelleen opiskelijaliikkeen huippuvuosia. Vuonna 1967 molemmissa Saksoissa juhlittiin myös Pääoman 100-vuotisjuhlaa, ja seuraavana vuonna tuli kuluneeksi 150 vuotta sen kirjoittajan syntymästä. Niin idässä kuin lännessäkin vuosi 1968 merkitsi kuitenkin sekä yhteiskunnallisen uudistusliikkeen huippukohtaa että sen loppua. Neuvostoliiton miehitettyä Tšekkoslovakian Itä-Saksan konservatiivit saivat lopullisen selkävoiton talousuudistajista, jotka olivat ammentaneet myös Prahan kevään ajatuksista. Lännessä opiskelijaliike puolestaan hiipui nopeasti tämän dramaattisen vuoden jälkeen.
Keskityn artikkeleissani NML:n keskeisiin teemoihin: Marxin arvo- ja fetisismiteoriaan. Väitöskirjan kaksi ensimmäistä artikkelia käsittelevät konferenssia, joka järjestettiin Pääoman 100-vuotisjuhlan kunniaksi Frankfurtissa vuonna 1967. Tapahtuma oli keskeinen NML:n synnylle ja oli samalla harvinainen tilaisuus, jossa itä- ja länsisaksalaiset tutkijat keskustelivat toistensa kanssa kasvotusten. Ensimmäisessä artikkelissa erittelen tämän kohtaamisen suurimpia teoreettisia kiistanaiheita. Toisessa selitän, miksi Marxin fetisismiteoria askarrutti Pääoman frankfurtilaisia lukijoita enemmän kuin hänen lisäarvoteoriansa, kun taas itäsaksalaisille ensin mainittu oli potentiaalisesti kiusallinen aihe.
Kolmannessa artikkelissa osoitan, että DDR:ssä vallalla ollut tulkinta Marxin arvoteoriasta eroaa NML:n puolustamasta arvoteorian monetaarisesta tulkinnasta huomattavasti vähemmän kuin sen edustajat ovat myöhemmin väittäneet. Selitän tätä NML:n edustajien tietämättömyyttä omasta historiastaan kylmän sodan ajan ilmapiirin synnyttämillä ristiriidoilla.
Neljännessä artikkelissa tarkastelen varhaisen Neuvostoliiton tärkeimmän Marx- asiantuntijan Isaak Rubinin ajatusten vastaanottoa jaetussa Saksassa. Osoitan, että itäsaksalaiset tutkijat tunsivat Rubinin kirjoitukset paremmin ja länsisaksalaiset puolestaan huomattavasti huonommin kuin on väitetty. Tätä sanojen ja tekojen välistä ristiriitaa selittää se, että Stalinin vainoissa teloitetun Rubinin ajatusten vastaanotto oli kylmän sodan aikana – ymmärrettävistä syistä – politisoitunutta.
Meidän on hyvä tuntea Pääoman lukemisen historiaa 1900-luvulla niin idässä kuin lännessäkin, jotta osaisimme eritellä sitä, mitkä Marxin ”teoriana” pitämistämme ajatuksista todella ovat peräisin 1800-luvulta ja mitkä ovat pikemminkin 1900-luvun, marxismi-leninismin ja kylmän sodan aikakauden perua.
Keskityn Länsi-Saksassa opiskelijaliikkeen ja Frankfurtin koulun piirissä syntyneeseen Pääoman lukemisen perinteeseen Neue Marx-Lektüreen (NML) ja kysyn, miten itäsaksalainen Marx-tutkimus on vaikuttanut sen syntyyn ja muotoutumiseen. Nämä Pääomaa lukeneet Theodor Adornon oppilaat ovat tunnettuja torjuvasta asenteestaan DDR:ää ja sen valtioideologiaa, marxismi-leninismiä, kohtaan. Marxismi-leninismi toimi NML:lle identiteettiä konstituoivana ”toisena”. Se tarjosi negatiivisen esimerkin siitä, kuinka Marxia ja hänen pääteostaan ei ainakaan tule lukea. Marxismi-leninismi ei nimittäin ole yksi Marxista ammentava koulukunta muiden joukossa. Kommunistisen puolueen yksinvaltaa legitimoineena ideologiana se ei perustunut kriittiseen argumentaatioon, vaan puolue valvoi sen puhtautta salaisen poliisin avustuksella. Väitän, että akateeminen Marx-tutkimus on kuitenkin erotettava – vähintään analyyttisesti – valtioideologia marxismi-leninismistä, ja osoitan, että ensin mainittu vaikutti NML:ään myös positiivisesti.
Esitän akateemisen Marxin lukemisen DDR:ssä ristiriitaisena ilmiönä, sillä SED:n autoritäärinen yksinvalta samaan aikaan sekä mahdollisti että vaikeutti Marx- tutkijoiden työtä. Toisaalta tällaiselle tutkimukselle tarjottiin ennennäkemättömät resurssit. Toisaalta puolue vaikeutti tutkijoiden työtä puuttumalla sen sisältöön. Osoitan, että tutkijat kuitenkin kävivät kiinnostavia keskusteluita, joskin aina tarpeellisella jargonilla höystettyinä. Siksi itäsaksalaisten tutkijoiden keskustelut Marxista – ja heidän kommenttinsa läntisten kollegoiden teksteihin – avautuvat vain lukijalle, joka ymmärtää ne reunaehdot, joiden puitteissa keskustelu oli mahdollista.
Keskustelunvapaus oli suurimmillaan vuonna 1963 alkaneiden talousuudistusten aikana. Samaan aikaan opiskelijaliike toi Marxin ajatukset uudenlaisella tavalla Länsi-Saksan akateemiseen keskusteluun. Keskityn erityisesti vuosiin 1967 ja 1968, jotka olivat länsisaksalaista yhteiskuntaa ja konservatiivista yliopistoinstituutiota ravistelleen opiskelijaliikkeen huippuvuosia. Vuonna 1967 molemmissa Saksoissa juhlittiin myös Pääoman 100-vuotisjuhlaa, ja seuraavana vuonna tuli kuluneeksi 150 vuotta sen kirjoittajan syntymästä. Niin idässä kuin lännessäkin vuosi 1968 merkitsi kuitenkin sekä yhteiskunnallisen uudistusliikkeen huippukohtaa että sen loppua. Neuvostoliiton miehitettyä Tšekkoslovakian Itä-Saksan konservatiivit saivat lopullisen selkävoiton talousuudistajista, jotka olivat ammentaneet myös Prahan kevään ajatuksista. Lännessä opiskelijaliike puolestaan hiipui nopeasti tämän dramaattisen vuoden jälkeen.
Keskityn artikkeleissani NML:n keskeisiin teemoihin: Marxin arvo- ja fetisismiteoriaan. Väitöskirjan kaksi ensimmäistä artikkelia käsittelevät konferenssia, joka järjestettiin Pääoman 100-vuotisjuhlan kunniaksi Frankfurtissa vuonna 1967. Tapahtuma oli keskeinen NML:n synnylle ja oli samalla harvinainen tilaisuus, jossa itä- ja länsisaksalaiset tutkijat keskustelivat toistensa kanssa kasvotusten. Ensimmäisessä artikkelissa erittelen tämän kohtaamisen suurimpia teoreettisia kiistanaiheita. Toisessa selitän, miksi Marxin fetisismiteoria askarrutti Pääoman frankfurtilaisia lukijoita enemmän kuin hänen lisäarvoteoriansa, kun taas itäsaksalaisille ensin mainittu oli potentiaalisesti kiusallinen aihe.
Kolmannessa artikkelissa osoitan, että DDR:ssä vallalla ollut tulkinta Marxin arvoteoriasta eroaa NML:n puolustamasta arvoteorian monetaarisesta tulkinnasta huomattavasti vähemmän kuin sen edustajat ovat myöhemmin väittäneet. Selitän tätä NML:n edustajien tietämättömyyttä omasta historiastaan kylmän sodan ajan ilmapiirin synnyttämillä ristiriidoilla.
Neljännessä artikkelissa tarkastelen varhaisen Neuvostoliiton tärkeimmän Marx- asiantuntijan Isaak Rubinin ajatusten vastaanottoa jaetussa Saksassa. Osoitan, että itäsaksalaiset tutkijat tunsivat Rubinin kirjoitukset paremmin ja länsisaksalaiset puolestaan huomattavasti huonommin kuin on väitetty. Tätä sanojen ja tekojen välistä ristiriitaa selittää se, että Stalinin vainoissa teloitetun Rubinin ajatusten vastaanotto oli kylmän sodan aikana – ymmärrettävistä syistä – politisoitunutta.
Meidän on hyvä tuntea Pääoman lukemisen historiaa 1900-luvulla niin idässä kuin lännessäkin, jotta osaisimme eritellä sitä, mitkä Marxin ”teoriana” pitämistämme ajatuksista todella ovat peräisin 1800-luvulta ja mitkä ovat pikemminkin 1900-luvun, marxismi-leninismin ja kylmän sodan aikakauden perua.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]