Koulutusmahdollisuuksien sekä työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin yhteys työn imun kokemuksiin
Partanen, Joona (2023)
Partanen, Joona
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303032739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303032739
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko koulutusmahdollisuuksilla sekä työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnilla yhteyttä työntekijöiden työn imun kokemuksiin. Työn imun yhteyttä tutkittiin Karasekin JDC- ja JDCS-mallin sekä Warrin vitamiinimallin kautta. JDC-mallilla kuvataan työntekijän hallinnan ja vaatimusten mahdollisuuksia. Parannetussa JDCS-mallissa niiden rinnalle lisättiin sosiaalisen tuen ulottuvuus. Warrin vitamiinimalli puolestaan tarkastelee työhyvinvointia siihen vaikuttavien erilaisten työnpiirteiden kautta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto saatiin yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston aineistoista. Työn imua mitattiin kolmella Likert-asteikkoon pohjautuvalla väittämällä, ja vastaajia pyydettiin kertomaan koulutusmahdollisuuksistaan sekä työsuorituksen ja pätevyytensä arvioinnista. Käytettyyn aineistoon vastanneita työntekijöitä oli 1555 kappaletta, jotka oli valittu otantana. Käytettyä aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmistolla kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että työntekijöiden välisissä työn imun kokemuksissa oli eroja. Palkalliseen koulutukseen osallistuneiden; kokeneemman työntekijän, mentorin, tai opettajan ohjaamana opiskelleiden; verkkomateriaalien avulla itsenäisesti opiskelleiden ja useammin kuin kolmena päivänä palkalliseen koulutukseen osallistuneiden työntekijöiden kohdalla havaittiin eroja verrattuna verrokkiryhmään. Verkkomateriaalien avulla itsenäisesti opiskelun sekä koulutuspäivämäärien kohdalla havaittu yhteys työn imuun kuitenkin ylitti valitun riskitason. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin kohteeksi järjestelmällisesti päässeiden ja niiden, joiden työsuoritusta ja pätevyyttä ei arvioitu järjestelmällisesti, välillä oli myös havaittavissa eroja. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin sekä työn imun välisen yhteyden riskitaso kuitenkin ylitti valitun riskitason. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin, verkkomateriaalien avulla suoritetun itsenäisen opiskelun sekä koulutuspäivämäärien yhteyttä työn imuun ei tässä tutkimuksessa voitu osoittaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto saatiin yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston aineistoista. Työn imua mitattiin kolmella Likert-asteikkoon pohjautuvalla väittämällä, ja vastaajia pyydettiin kertomaan koulutusmahdollisuuksistaan sekä työsuorituksen ja pätevyytensä arvioinnista. Käytettyyn aineistoon vastanneita työntekijöitä oli 1555 kappaletta, jotka oli valittu otantana. Käytettyä aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmistolla kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että työntekijöiden välisissä työn imun kokemuksissa oli eroja. Palkalliseen koulutukseen osallistuneiden; kokeneemman työntekijän, mentorin, tai opettajan ohjaamana opiskelleiden; verkkomateriaalien avulla itsenäisesti opiskelleiden ja useammin kuin kolmena päivänä palkalliseen koulutukseen osallistuneiden työntekijöiden kohdalla havaittiin eroja verrattuna verrokkiryhmään. Verkkomateriaalien avulla itsenäisesti opiskelun sekä koulutuspäivämäärien kohdalla havaittu yhteys työn imuun kuitenkin ylitti valitun riskitason. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin kohteeksi järjestelmällisesti päässeiden ja niiden, joiden työsuoritusta ja pätevyyttä ei arvioitu järjestelmällisesti, välillä oli myös havaittavissa eroja. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin sekä työn imun välisen yhteyden riskitaso kuitenkin ylitti valitun riskitason. Työsuorituksen ja pätevyyden arvioinnin, verkkomateriaalien avulla suoritetun itsenäisen opiskelun sekä koulutuspäivämäärien yhteyttä työn imuun ei tässä tutkimuksessa voitu osoittaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]