Lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus Päiväkoti Heippakamu -kirjoissa
Vainio, Niina; Niemenmaa, Paula (2023)
Vainio, Niina
Niemenmaa, Paula
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303012711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303012711
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata, miten lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta kuvataan kahdessa päiväkotiin sijoittuvassa Päiväkoti Heippakamu -lastenkirjassa. Tutkimuskysymyksemme olivat, millaisissa tilanteissa päiväkoti Heippakamu -kirjoissa esiintyy lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta, ja millaista vuorovaikutusta tilanteissa esiintyy. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteet ovat vuorovaikutus, lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa, lastenkirjallisuus ja kuvakirjat.
Aineistomme koostui sarjan kahdesta uusimmasta kirjasta Isabella ja tuikkiva tyttö (2018) ja Hung ja pantteripako (2020). Kirjat lainattiin syystalvella 2022 omien kotikuntiemme kirjastoista. Tutkimus toteutettiin laadullisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia molempien tutkimuskysymyksiemme kohdalla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan kirjoissa kuvattiin lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta tasaisesti päiväkotipäivän aikana eri tilanteissa, joita olivat siirtymät, arjen perustoiminnot, ohjattu toiminta. Näiden lisäksi vuorovaikutusta oli kahdessa lapsen hätään liittyvässä tilanteessa. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla jokainen tilanne pilkottiin vuorovaikutusyksityiskohtiin, joissa määriteltiin vuorovaikutuksen merkitystä.
Lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta kuvataan kirjoissa paljon ja se on luonteeltaan ammatillista, sensitiivistä ja lämmintä. Aikuiset sanoittivat lapsille paljon tilanteita, kohtaamiset sisälsivät leikillisyyttä, määräävä puhe muotoiltiin lämpimin sävyin ja ei-toivottuun käyttäytymiseen puututtiin sensitiivisesti. Nonverbaalia vuorovaikutusta esiintyi eleiden, kosketuksen, äännähdysten ja ilmeiden muodossa ja niiden avulla viestittiin monia merkityksiä. Kirjojen kuvitus tuki tarinan kulkua ja toi esiin monia nonverbaaleja viestejä. Kirjoissa kuvattu lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus heijastaa tämän hetken varhaiskasvatuksen käsitystä siitä, että jokaisessa päiväkotipäivän tilanteessa vuorovaikutuksella on paikkansa lapsen hyvän kasvun kehityksen ja oppimisen näkökulmasta ja siitä, että sensitiivinen vuorovaikutus on yksi laadukkaan varhaiskasvatuksen tekijä.
Aineistomme koostui sarjan kahdesta uusimmasta kirjasta Isabella ja tuikkiva tyttö (2018) ja Hung ja pantteripako (2020). Kirjat lainattiin syystalvella 2022 omien kotikuntiemme kirjastoista. Tutkimus toteutettiin laadullisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia molempien tutkimuskysymyksiemme kohdalla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan kirjoissa kuvattiin lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta tasaisesti päiväkotipäivän aikana eri tilanteissa, joita olivat siirtymät, arjen perustoiminnot, ohjattu toiminta. Näiden lisäksi vuorovaikutusta oli kahdessa lapsen hätään liittyvässä tilanteessa. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla jokainen tilanne pilkottiin vuorovaikutusyksityiskohtiin, joissa määriteltiin vuorovaikutuksen merkitystä.
Lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta kuvataan kirjoissa paljon ja se on luonteeltaan ammatillista, sensitiivistä ja lämmintä. Aikuiset sanoittivat lapsille paljon tilanteita, kohtaamiset sisälsivät leikillisyyttä, määräävä puhe muotoiltiin lämpimin sävyin ja ei-toivottuun käyttäytymiseen puututtiin sensitiivisesti. Nonverbaalia vuorovaikutusta esiintyi eleiden, kosketuksen, äännähdysten ja ilmeiden muodossa ja niiden avulla viestittiin monia merkityksiä. Kirjojen kuvitus tuki tarinan kulkua ja toi esiin monia nonverbaaleja viestejä. Kirjoissa kuvattu lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus heijastaa tämän hetken varhaiskasvatuksen käsitystä siitä, että jokaisessa päiväkotipäivän tilanteessa vuorovaikutuksella on paikkansa lapsen hyvän kasvun kehityksen ja oppimisen näkökulmasta ja siitä, että sensitiivinen vuorovaikutus on yksi laadukkaan varhaiskasvatuksen tekijä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]