Uusien opiskelijoiden kokemuksia opintoihin kiinnittymisestä etäopiskelun aikana
Virta, Veera (2023)
Virta, Veera
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302232592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302232592
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien opiskelijoiden kokemuksia opintoihin ja opiskelijayhteisöön kiinnittymisestä etäopiskelun aikana. Kiinnittyminen on dynaaminen prosessi, jolla kuvataan esimerkiksi sitä, millä tavoin ja kuinka aktiivisesti opiskelija on tekemisissä opiskelu- ja yliopistoyhteisön kanssa. Korkeakoulun ensimmäisen vuoden nähdään olevan erityisen tärkeä opintojen aloituksen ja opintoihin kiinnittymisen kannalta. Ensimmäisen vuoden opiskelijat tarvitsevat enemmän tukea ja ohjausta opinnoissaan. Koska koronapandemia on rajoituksillaan vaikuttanut korkeakoulujen opetuksen toteuttamiseen ja opiskelijayhteisöjen toimintaan, on ajankohtaista tarkastella etäopiskelun aikana aloittaneiden uusien opiskelijoiden kokemuksia opintoihin ja opiskelijayhteisöön kiinnittymisestä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin opintoihin kiinnittymisen eri näkökulmia.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia uusilla opiskelijoilla on opintoihin ja opiskelijayhteisöön kiinnittymisestä etäopiskelun aikana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi opiskelijat kokevat oman kiinnittymisensä ja mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet kiinnittymiseen. Tutkimuksella haluttiin saada selville, miten opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen on onnistunut koronapandemian aiheuttaman etäopiskelun aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto koostuu 12 Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijan kirjoitelmista, jotka kerättiin kirjoituskutsulla Microsoft Forms -lomakkeella loka-marraskuussa 2022. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia analyysin tukena. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen mukaan opiskelijoilla oli enemmän pääosin positiivisia kokemuksia kiinnittymisestä etäopiskelun aikana. Positiivisten kiinnittymisen kokemusten nähtiin olevan lähitapaamisten, ainejärjestön toiminnan ja orientaatioviikon ansiota. Erityisesti ainejärjestöjen toiminnalla ja tuutoroinnilla oli suuri merkitys positiivisten kiinnittymisen kokemusten syntymisessä. Opiskelijoilla oli myös negatiivisia kokemuksia kiinnittymisestä, joiden nähtiin johtuvan etäopiskelusta, kavereiden puutteesta tai heikosta tuesta ja ohjauksesta yliopiston palveluiden puolesta. Lisäksi opiskelijan henkilökohtaisten syiden nähtiin vaikuttavan niin negatiivisesti kuin positiivisesti kiinnittymisen onnistumiseen. Esimerkiksi opiskelijan elämäntilanteella, aiemmilla opinnoilla ja omalla toiminnalla nähtiin olevan vaikutusta kiinnittymisen kokemuksiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia uusilla opiskelijoilla on opintoihin ja opiskelijayhteisöön kiinnittymisestä etäopiskelun aikana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi opiskelijat kokevat oman kiinnittymisensä ja mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet kiinnittymiseen. Tutkimuksella haluttiin saada selville, miten opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen on onnistunut koronapandemian aiheuttaman etäopiskelun aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto koostuu 12 Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijan kirjoitelmista, jotka kerättiin kirjoituskutsulla Microsoft Forms -lomakkeella loka-marraskuussa 2022. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia analyysin tukena. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen mukaan opiskelijoilla oli enemmän pääosin positiivisia kokemuksia kiinnittymisestä etäopiskelun aikana. Positiivisten kiinnittymisen kokemusten nähtiin olevan lähitapaamisten, ainejärjestön toiminnan ja orientaatioviikon ansiota. Erityisesti ainejärjestöjen toiminnalla ja tuutoroinnilla oli suuri merkitys positiivisten kiinnittymisen kokemusten syntymisessä. Opiskelijoilla oli myös negatiivisia kokemuksia kiinnittymisestä, joiden nähtiin johtuvan etäopiskelusta, kavereiden puutteesta tai heikosta tuesta ja ohjauksesta yliopiston palveluiden puolesta. Lisäksi opiskelijan henkilökohtaisten syiden nähtiin vaikuttavan niin negatiivisesti kuin positiivisesti kiinnittymisen onnistumiseen. Esimerkiksi opiskelijan elämäntilanteella, aiemmilla opinnoilla ja omalla toiminnalla nähtiin olevan vaikutusta kiinnittymisen kokemuksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]