Sukupuolittuneet sosiaaliset käytänteet yläkoulun liikunnanopetuksessa
Kivi, Juliaana (2023)
Kivi, Juliaana
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302242621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302242621
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa selvitettiin sukupuolittuneita sosiaalisia käytänteitä yläkoulun liikunnanopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia sukupuolittuneita käytänteitä opettajat ja oppilaat ajattelevat liikunnanopetuksen sisältävän. Tutkimukseen osallistui yläkoulun liikunnanopettajia sekä 9. luokkalaisia oppilaita.
Aineisto kerättiin haastattelujen ja eläytymismenetelmän avulla. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivisen analyysin avulla, jossa on tarkoituksena kiinnittää huomio siihen, miten yksilöiden tietoisuus ja ymmärrys on rakentunut sukupuolittuneisuuteen liittyen. Narratiivisessa analyysissä tutkija luo aineiston eri osista kokonaan uuden kertomuksen.
Yläkoulun liikunnanopetuksessa oppilaat liikkuvat pääosin erillisryhmissä, pois lukien valinnaisen liikunnan ryhmät, jotka ovat sekaryhmiä. Tutkimustulokset osoittavat, että sukupuolittuneisuutta voidaan havaita oppilaiden ja opettajien vuorovaikutuksessa sekä opettajien pedagogisissa ratkaisuissa, kuten harjoite- ja lajivalinnoissa. Sekaryhmissä pojat ja tytöt eivät kommunikoi keskenään, vuorovaikutusta tapahtuu käytännössä vain oman erillisryhmän oppilaiden kesken. Liikuntatuntien liikuntamuodot ovat sukupuolittuneita; pojilla on enemmän palloilua ja kilpailullisia lajeja kuin tytöillä. Liikunnanopettajien mukaan tytöt ja pojat ovat kiinnostuneita eri liikuntamuodoista. Tyttöjen on helpompi osallistua liikuntatuntien toimintaan erillisryhmän tunneilla, jossa he eivät joudu kokea paineita osallistumisesta. Sekaryhmien tunneilla tytöt jäävät usein poikien jalkoihin. Mikäli tyttö ilmaisee tarpeeksi maskuliinisuuden piirteitä, hän saattaa nousta valta-asetelmassa poikien tasolle.
Opettajien mukaan liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuutta purkaisi sekaryhmien lisääminen, jolloin liikunnanopetukseen tarvittaisiin järjestelmätason muutoksia. Yksittäisellä opettajalla ei ole resursseja vaikuttaa liikunnanopetuksen rakenteisiin, mutta he pystyvät vaikuttamaan omaan toimintaansa. Tämän tukemiseksi opettajille tulisi tarjota riittävästi koulutuksia sukupuolittuneisuudesta ja sen purkamisesta. In this master’s thesis, there are explored the gendered social practices in middle school physical education. The study found out what gendered practices teachers and students think physical education includes. In this study, there were participating middle school physical education teachers and 9th grade students.
The study data was collected through interviews and empathy-based stories. The analysis of the data was carried out with narrative analysis, where the purpose is to draw attention to how the awareness and understanding of individuals has been constructed in relation to gendered practices. In narrative analysis, the researcher creates a completely new story from different parts of the data.
In middle school physical education, students mainly exercise in separate groups, excluding the groups of optional physical education, which are mixed groups. The research results show that gendered practices can be observed in the interaction between students and teachers and in teachers' pedagogical solutions, such as exercise and sport choices. In mixed groups, boys and girls do not communicate with each other, interaction takes place in practice only between students in their own separate group. The forms of exercise in physical education classes are gendered; boys have more ball games and competitive sports than girls. According to the physical education teachers, girls and boys are interested in different forms of exercise. It is easier for girls to participate in the activities of physical education classes in separate group classes, where they do not have to experience pressure to participate. In mixed groups, girls get often left behind by boys. If a girl expresses enough masculinity traits, she may rise to the level of boys in the power structure.
According to the teachers, the gendered physical education would be dismantled by increasing the number of mixed groups, in which case system-level changes would be needed for physical education. Individual teachers do not have the resources to influence the structures of physical education, but they are able to influence their own actions. To support this, teachers should be offered sufficient training on gender identity and its dismantling.
Aineisto kerättiin haastattelujen ja eläytymismenetelmän avulla. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivisen analyysin avulla, jossa on tarkoituksena kiinnittää huomio siihen, miten yksilöiden tietoisuus ja ymmärrys on rakentunut sukupuolittuneisuuteen liittyen. Narratiivisessa analyysissä tutkija luo aineiston eri osista kokonaan uuden kertomuksen.
Yläkoulun liikunnanopetuksessa oppilaat liikkuvat pääosin erillisryhmissä, pois lukien valinnaisen liikunnan ryhmät, jotka ovat sekaryhmiä. Tutkimustulokset osoittavat, että sukupuolittuneisuutta voidaan havaita oppilaiden ja opettajien vuorovaikutuksessa sekä opettajien pedagogisissa ratkaisuissa, kuten harjoite- ja lajivalinnoissa. Sekaryhmissä pojat ja tytöt eivät kommunikoi keskenään, vuorovaikutusta tapahtuu käytännössä vain oman erillisryhmän oppilaiden kesken. Liikuntatuntien liikuntamuodot ovat sukupuolittuneita; pojilla on enemmän palloilua ja kilpailullisia lajeja kuin tytöillä. Liikunnanopettajien mukaan tytöt ja pojat ovat kiinnostuneita eri liikuntamuodoista. Tyttöjen on helpompi osallistua liikuntatuntien toimintaan erillisryhmän tunneilla, jossa he eivät joudu kokea paineita osallistumisesta. Sekaryhmien tunneilla tytöt jäävät usein poikien jalkoihin. Mikäli tyttö ilmaisee tarpeeksi maskuliinisuuden piirteitä, hän saattaa nousta valta-asetelmassa poikien tasolle.
Opettajien mukaan liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuutta purkaisi sekaryhmien lisääminen, jolloin liikunnanopetukseen tarvittaisiin järjestelmätason muutoksia. Yksittäisellä opettajalla ei ole resursseja vaikuttaa liikunnanopetuksen rakenteisiin, mutta he pystyvät vaikuttamaan omaan toimintaansa. Tämän tukemiseksi opettajille tulisi tarjota riittävästi koulutuksia sukupuolittuneisuudesta ja sen purkamisesta.
The study data was collected through interviews and empathy-based stories. The analysis of the data was carried out with narrative analysis, where the purpose is to draw attention to how the awareness and understanding of individuals has been constructed in relation to gendered practices. In narrative analysis, the researcher creates a completely new story from different parts of the data.
In middle school physical education, students mainly exercise in separate groups, excluding the groups of optional physical education, which are mixed groups. The research results show that gendered practices can be observed in the interaction between students and teachers and in teachers' pedagogical solutions, such as exercise and sport choices. In mixed groups, boys and girls do not communicate with each other, interaction takes place in practice only between students in their own separate group. The forms of exercise in physical education classes are gendered; boys have more ball games and competitive sports than girls. According to the physical education teachers, girls and boys are interested in different forms of exercise. It is easier for girls to participate in the activities of physical education classes in separate group classes, where they do not have to experience pressure to participate. In mixed groups, girls get often left behind by boys. If a girl expresses enough masculinity traits, she may rise to the level of boys in the power structure.
According to the teachers, the gendered physical education would be dismantled by increasing the number of mixed groups, in which case system-level changes would be needed for physical education. Individual teachers do not have the resources to influence the structures of physical education, but they are able to influence their own actions. To support this, teachers should be offered sufficient training on gender identity and its dismantling.