Suru lastenkirjallisuudessa
Niemi, Elina (2023)
Niemi, Elina
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302242612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302242612
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin surun ulottuvuuksia lastenkirjallisuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät aiheuttavat surua lastenkirjallisuudessa, millaisia surureaktioita kirjallisuudessa esiintyy ja millaisia keinoja kirjat esittävät surun ratkaisemiseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eri julkaisuajankohtina julkaistujen teosten sisältöjen samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Teoriaosuudessa keskityttiin surun, lastenkirjallisuuden, kuvakirjojen ja tunnekasvatuksen käsitteisiin, jotka olivat tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistona oli 15 suomenkielistä lapsille suunnattua kuvakirjaa, jotka oli julkaistu vuosina 2001–2007 ja 2018–2022. Osa kirjoista oli käännöskirjallisuutta, jotka oli käännetty alkuperäiskieleltä suomeksi.
Tutkimustuloksista laadittiin luokat surun aiheuttajille, surureaktioille sekä surun ratkaisukeinoille. Surun aiheuttajat jaettiin neljään yläluokkaan: konfliktitilanne, menetys, yksinäisyys ja muut. Näistä yleisin surun aiheuttaja oli konfliktitilanne. Surureaktiot jaettiin kolmeen yläluokkaan: psykologisiin, sosiaalisiin ja fyysisiin surureaktioihin. Näistä sosiaaliset surureaktiot olivat yleisin reaktiotapa suruun. Vastaavasti surun ratkaisukeinot jaettiin kolmeen yläluokkaan: muiden hahmojen tuki, muistelu ja muut. Surun ratkaisukeinoista korostui erityisesti muiden hahmojen tuki. Tulokset osoittivat, että surua aiheuttavat tekijät, surureaktiot sekä surun ratkaisukeinot olivat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta hyvin samankaltaisia julkaisuajankohdasta riippumatta. Tutkimustulosten pohjalta todettiin myös, että lastenkirjallisuuden esittämät surun aiheuttajat, surureaktiot ja surun ratkaisukeinot peilaavat lapsen maailmaa, ja että aineiston kirjallisuus soveltuu tunnekasvatuksen tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistona oli 15 suomenkielistä lapsille suunnattua kuvakirjaa, jotka oli julkaistu vuosina 2001–2007 ja 2018–2022. Osa kirjoista oli käännöskirjallisuutta, jotka oli käännetty alkuperäiskieleltä suomeksi.
Tutkimustuloksista laadittiin luokat surun aiheuttajille, surureaktioille sekä surun ratkaisukeinoille. Surun aiheuttajat jaettiin neljään yläluokkaan: konfliktitilanne, menetys, yksinäisyys ja muut. Näistä yleisin surun aiheuttaja oli konfliktitilanne. Surureaktiot jaettiin kolmeen yläluokkaan: psykologisiin, sosiaalisiin ja fyysisiin surureaktioihin. Näistä sosiaaliset surureaktiot olivat yleisin reaktiotapa suruun. Vastaavasti surun ratkaisukeinot jaettiin kolmeen yläluokkaan: muiden hahmojen tuki, muistelu ja muut. Surun ratkaisukeinoista korostui erityisesti muiden hahmojen tuki. Tulokset osoittivat, että surua aiheuttavat tekijät, surureaktiot sekä surun ratkaisukeinot olivat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta hyvin samankaltaisia julkaisuajankohdasta riippumatta. Tutkimustulosten pohjalta todettiin myös, että lastenkirjallisuuden esittämät surun aiheuttajat, surureaktiot ja surun ratkaisukeinot peilaavat lapsen maailmaa, ja että aineiston kirjallisuus soveltuu tunnekasvatuksen tueksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]