Peruskoulun opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä
Kasurinen, Johanna (2023)
Kasurinen, Johanna
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222577
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia perusopetuksen opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytänteistä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toimivista ja hyvistä tuen järjestelyistä sekä järjestelyistä, jotka kaipaavat muutosta kouluissa. Tavoitteena oli myös vertailla sitä, että onko pienten, keskisuurten ja suurten koulujen opettajien kokemusten välillä eroja tuen järjestämisessä.
Tutkimusaineistona tutkielmassani käytin syksyllä 2020 kerätty sekundaariainestoa. Tutkimusaineisto on peruskouluasteen opettajille syksyllä 2020 tehty verkkokysely, joka on alun perin kerätty Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelyt ja niiden alueelliset erot – jatkoselvitystä varten. Jatkoselvitys opetus- ja kulttuuriministeriölle tuotettu julkaisematon raportti, jossa on kartoitettu valtakunnallisesti koulujen oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytänteitä (Lintuvuori ym., 2020). Alkuperäiseen verkkokyselyyn vastasi 670 opetushenkilöstöön kuuluvaa vastaajaa, joista 273 vastaajan vastaukset muodostivat tämän tutkielman aineiston. Aineiston analyysiä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä ja sitä täydennettiin määrällisen tutkimuksen sisällön erittelyllä.
Saadut tutkimustulokset vahvistavat ajatusta opettamisesta ennen kaikkea asiantuntija- ja ihmissuhdetyönä. Vastuksissa toistuu hyvin paljon koulujen henkilökuntaan ja työyhteisöön liittyviä teemoja. Tutkimuksen keskeinen havainto on, että koulun henkilöstö on luonnollisesti keskeisimmässä osassa oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisessä. Vastauksissa korostui niin hyvissä ja toimivissa käytänteissä kuin muutospaineen alla olevissa käytänteissä riittävät opetus- ja ohjausresurssit, henkilöstön korkea ammattitaito sekä eri ammattilaisten välinen yhteistyö. Tutkimuksen tulosten perusteella pienten, keskisuurten ja suurten koulujen tuen käytänteissä voi olla eroja. Havainnot viittaavat siihen, että suuremmissa kouluissa on monipuolisemmat opetusresurssit, joka mahdollistaa esimerkiksi paremman yhteistyön eri ammattilaisten välillä, mutta suoria johtopäätöksiä tehtyjen vertailujen perusteella ei kuitenkaan voida tehdä, vaan aihe vaatisi tarkempia tutkimuksia.
Tutkimusaineistona tutkielmassani käytin syksyllä 2020 kerätty sekundaariainestoa. Tutkimusaineisto on peruskouluasteen opettajille syksyllä 2020 tehty verkkokysely, joka on alun perin kerätty Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelyt ja niiden alueelliset erot – jatkoselvitystä varten. Jatkoselvitys opetus- ja kulttuuriministeriölle tuotettu julkaisematon raportti, jossa on kartoitettu valtakunnallisesti koulujen oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytänteitä (Lintuvuori ym., 2020). Alkuperäiseen verkkokyselyyn vastasi 670 opetushenkilöstöön kuuluvaa vastaajaa, joista 273 vastaajan vastaukset muodostivat tämän tutkielman aineiston. Aineiston analyysiä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä ja sitä täydennettiin määrällisen tutkimuksen sisällön erittelyllä.
Saadut tutkimustulokset vahvistavat ajatusta opettamisesta ennen kaikkea asiantuntija- ja ihmissuhdetyönä. Vastuksissa toistuu hyvin paljon koulujen henkilökuntaan ja työyhteisöön liittyviä teemoja. Tutkimuksen keskeinen havainto on, että koulun henkilöstö on luonnollisesti keskeisimmässä osassa oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisessä. Vastauksissa korostui niin hyvissä ja toimivissa käytänteissä kuin muutospaineen alla olevissa käytänteissä riittävät opetus- ja ohjausresurssit, henkilöstön korkea ammattitaito sekä eri ammattilaisten välinen yhteistyö. Tutkimuksen tulosten perusteella pienten, keskisuurten ja suurten koulujen tuen käytänteissä voi olla eroja. Havainnot viittaavat siihen, että suuremmissa kouluissa on monipuolisemmat opetusresurssit, joka mahdollistaa esimerkiksi paremman yhteistyön eri ammattilaisten välillä, mutta suoria johtopäätöksiä tehtyjen vertailujen perusteella ei kuitenkaan voida tehdä, vaan aihe vaatisi tarkempia tutkimuksia.