Osallistuva budjetointi yhteiskehittämisen näkökulmasta: Tapaustutkimus Tuusulan kunnan osallistuvasta budjetoinnista
Kirmanen, Jenni (2023)
Kirmanen, Jenni
2023
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302212538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302212538
Tiivistelmä
Kuntien rooli asukkaiden erilaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien tarjoajana on merkittävä. Muuttuva julkisen hallinnon toimintaympäristö sekä asukkaiden erilaiset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet haastavat julkisten toimijoiden roolia ja toimintatapoja. Tutkimus käsittelee osallistuvaa budjetointia yhteiskehittämisen näkökulmasta suomalaisessa kuntakontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää henkilöstön ajatuksia siitä, miten yhteiskehittäminen ilmenee osallistuvassa budjetoinnissa sekä millaisia haasteita ja positiivisia mahdollisuuksia osallistuvaan budjetointiin voidaan nähdä liittyvän yhteiskehittämisen näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda esille osallistuvan budjetoinnin prosessin parissa työskentelevien hallinnon toimijoiden näkökulmia ja uuden tiedon avulla rikastuttaa olemassa olevaa tutkimuskirjallisuutta aiheesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena toimi Tuusulan kunnan osallistuva budjetointi. Tutkimusaineisto on kerätty osallistuvan budjetoinnin prosessin parissa työskenteleviltä Tuusulan kunnan työntekijöiltä teemahaastatteluin ja aineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen teoreettinen osuus muodostuu osallistuvan budjetoinnin historian ja teoreettisten määritelmien esittelystä, yhteiskehittämisen käsitteen hyödyntämisen erilaisista näkökulmista sekä katsauksesta aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen.
Tutkimusaineiston perusteella osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen näkyy moniulotteisesti eri toimijoiden ja prosessin vaiheiden välillä. Yhteiskehittämisen näkökulmasta osallistuvan budjetoinnin haasteet liittyivät osaamisen kehittämiseen, henkilöstön ja asukkaiden motivointiin, ajattelu- ja toimintatapojen muutokseen sekä resurssi- ja tulevaisuusnäkökulmien huomioimiseen. Osallistuvassa budjetoinnissa ja yhteiskehittämisessä on paljon samankaltaisia elementtejä, jotka väistämättä muuttavat toimijoiden totuttuja rooleja. Yhteiskehittämisen positiivisina mahdollisuuksina osallistuvassa budjetoinnissa nähtiin organisaationäkökulmasta tarkastellen asukas- ja asiakasymmärryksen sekä sisäisen yhteistyön kasvu. Asukasnäkökulmasta tarkasteltaessa painottuivat esimerkiksi vaikuttaminen ja yhteisöllisyys. Osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen lisää eri toimijoiden välistä vuoropuhelua ja sen avulla voidaan havaita alueen asukkaiden tarpeita. Osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen näyttäytyy oppimisen ja tiedon välittämisen prosessina, joka tarjoaa väylän asiakaslähtöisemmän toiminnan kehittämiseen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena toimi Tuusulan kunnan osallistuva budjetointi. Tutkimusaineisto on kerätty osallistuvan budjetoinnin prosessin parissa työskenteleviltä Tuusulan kunnan työntekijöiltä teemahaastatteluin ja aineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen teoreettinen osuus muodostuu osallistuvan budjetoinnin historian ja teoreettisten määritelmien esittelystä, yhteiskehittämisen käsitteen hyödyntämisen erilaisista näkökulmista sekä katsauksesta aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen.
Tutkimusaineiston perusteella osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen näkyy moniulotteisesti eri toimijoiden ja prosessin vaiheiden välillä. Yhteiskehittämisen näkökulmasta osallistuvan budjetoinnin haasteet liittyivät osaamisen kehittämiseen, henkilöstön ja asukkaiden motivointiin, ajattelu- ja toimintatapojen muutokseen sekä resurssi- ja tulevaisuusnäkökulmien huomioimiseen. Osallistuvassa budjetoinnissa ja yhteiskehittämisessä on paljon samankaltaisia elementtejä, jotka väistämättä muuttavat toimijoiden totuttuja rooleja. Yhteiskehittämisen positiivisina mahdollisuuksina osallistuvassa budjetoinnissa nähtiin organisaationäkökulmasta tarkastellen asukas- ja asiakasymmärryksen sekä sisäisen yhteistyön kasvu. Asukasnäkökulmasta tarkasteltaessa painottuivat esimerkiksi vaikuttaminen ja yhteisöllisyys. Osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen lisää eri toimijoiden välistä vuoropuhelua ja sen avulla voidaan havaita alueen asukkaiden tarpeita. Osallistuvassa budjetoinnissa yhteiskehittäminen näyttäytyy oppimisen ja tiedon välittämisen prosessina, joka tarjoaa väylän asiakaslähtöisemmän toiminnan kehittämiseen.