Ilmapiirin, viihtyvyyden ja alueen identiteetin esiintyminen kuntastrategioissa
Kiuru, Enni (2023)
Kiuru, Enni
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302202526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302202526
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee pienten kuntien tapoja hahmottaa hankalasti määriteltäviä pehmeän pitovoiman osa-alueita. Pitovoima viittaa kunnan kykyyn saada kuntalaiset pysymään ja viihtymään alueella. Pehmeät tekijät puolestaan viittaavat konkreettisten tekijöiden, kuten sijainnin tai infrastruktuurin, ulkopuolelle jääviin tekijöihin. Tutkimus kohdistuu pitovoimaan pienissä kunnissa erityisesti siitä syystä, että ne kärsivät isoja kaupunkeja enemmän muuttotappiosta. Alueen ilmapiiri, viihtyvyys ja identiteetti voidaan laskea osaksi pehmeää pitovoimaa. Näille käsitteille on kuitenkin vaikea löytää selkeää ja yhdenmukaista määritelmää, minkä vuoksi tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan, minkälaisia kuvauksia ja tavoitteita kuntastrategioissa esitetään kyseisiin käsitteisiin ja niiden aihepiireihin liittyen. Tätä kautta tutkimus pyrkii laajentamaan käsitystä pehmeistä pitovoimatekijöistä ja luomaan käsitystä siitä, miten kunnat käsittävät ilmapiirin, viihtyvyyden ja alueen identiteetin kuntastrategioissaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu niin kansainvälisestä kuin suomalaisesta elinvoimatutkimuksesta sekä veto- ja pitovoimatutkimuksesta.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla 23 kuntastrategiaa Suomen 4 000–5 000 asukkaan kunnista laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Strategioista poimittiin ilmapiiriä, viihtyvyyttä ja alueen identiteettiä luovia tekijöitä, jotka luokiteltiin kyseisten teemojen alaluokiksi. Ilmapiiriin liittyvistä tekijöistä muodostui seuraava luokittelu: yritysmyönteisyys, yhteisöllisyys ja me-henki, osallistavuus, rohkeus ja luovuus, oikeudenmukaisuus ja suvaitsevaisuus, kodikkuus ja lämminhenkisyys, hyvä työilmapiiri, vastuullisuus ja avoimuus, turvallisuus, elävyys ja aktiivisuus sekä palvelevuus ja sujuvuus. Ilmapiiriä kuvailtiin kuntastrategioissa selvästi muita teemoja monisanaisemmin, ja ilmapiiriin liitettävät tekijät heijastuivat laajalti kunnan arvoissa. Viihtyvyyttä rakentavat tekijät voidaan luokitella asuin- ja elinympäristön laatuun sekä aluekehittämiseen, virikkeellisyyteen, luonnon puhtauteen sekä osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Alueen identiteetti esiintyi kuntastrategioissa niukimmin. Identiteettiin liitettiin alueen historia ja kulttuuriperintö, luonnon ja elinkeinoelämän ainutlaatuisuus, itsenäisyys sekä markkinointi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei pitovoiman käsite riitä kuvaamaan strategioissa esiintyviä tekijöitä. Vaikka tarkastelun kohteena ovat pienet, muuttotappiosta kärsivät kunnat, ei kuntastrategioiden painotus kohdistu selvästi alueen nykyisiin asukkaisiin tai toimijoihin ja näiden pitämiseen alueella. Sen sijaan kunnissa pyritään panostamaan sekä nykyisiin että potentiaalisiin kuntalaisiin. Tästä syystä tutkimuksen tulosten kannalta on mielekkäämpää puhua pehmeistä elinvoimatekijöistä. Löydökset heijastavat aiemman tutkimuskirjallisuuden havaintoja elinvoimaa rakentavista tekijöistä, joista mainittakoon esimerkiksi eri toimijoiden osallistaminen, yhteisöllisyys, miellyttävä ja eloisa ympäristö sekä paikallisten vahvuuksien hyödyntäminen.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla 23 kuntastrategiaa Suomen 4 000–5 000 asukkaan kunnista laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Strategioista poimittiin ilmapiiriä, viihtyvyyttä ja alueen identiteettiä luovia tekijöitä, jotka luokiteltiin kyseisten teemojen alaluokiksi. Ilmapiiriin liittyvistä tekijöistä muodostui seuraava luokittelu: yritysmyönteisyys, yhteisöllisyys ja me-henki, osallistavuus, rohkeus ja luovuus, oikeudenmukaisuus ja suvaitsevaisuus, kodikkuus ja lämminhenkisyys, hyvä työilmapiiri, vastuullisuus ja avoimuus, turvallisuus, elävyys ja aktiivisuus sekä palvelevuus ja sujuvuus. Ilmapiiriä kuvailtiin kuntastrategioissa selvästi muita teemoja monisanaisemmin, ja ilmapiiriin liitettävät tekijät heijastuivat laajalti kunnan arvoissa. Viihtyvyyttä rakentavat tekijät voidaan luokitella asuin- ja elinympäristön laatuun sekä aluekehittämiseen, virikkeellisyyteen, luonnon puhtauteen sekä osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Alueen identiteetti esiintyi kuntastrategioissa niukimmin. Identiteettiin liitettiin alueen historia ja kulttuuriperintö, luonnon ja elinkeinoelämän ainutlaatuisuus, itsenäisyys sekä markkinointi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei pitovoiman käsite riitä kuvaamaan strategioissa esiintyviä tekijöitä. Vaikka tarkastelun kohteena ovat pienet, muuttotappiosta kärsivät kunnat, ei kuntastrategioiden painotus kohdistu selvästi alueen nykyisiin asukkaisiin tai toimijoihin ja näiden pitämiseen alueella. Sen sijaan kunnissa pyritään panostamaan sekä nykyisiin että potentiaalisiin kuntalaisiin. Tästä syystä tutkimuksen tulosten kannalta on mielekkäämpää puhua pehmeistä elinvoimatekijöistä. Löydökset heijastavat aiemman tutkimuskirjallisuuden havaintoja elinvoimaa rakentavista tekijöistä, joista mainittakoon esimerkiksi eri toimijoiden osallistaminen, yhteisöllisyys, miellyttävä ja eloisa ympäristö sekä paikallisten vahvuuksien hyödyntäminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]