Sosiaalisten suhteiden yhteys koulu-uupumukseen ja oppimismotivaatioon ammattikoulussa
Honkaniemi, Niina (2023)
Honkaniemi, Niina
2023
Psykologian maisteriohjelma - Master's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302192512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302192512
Tiivistelmä
Ammattikouluopiskelijoiden sosiaaliset suhteet eli ystävyyssuhteet, niiden puute tai kiusaaminen voi vaikuttaa nuoren koulunkäyntiin monella tavalla. Erityisesti nuoruudessa ystävillä on suuri merkitys ja kiusaamisella on useissa tutkimuksissa havaittu olevan pitkäaikaisia vaikutuksia erityisesti mielenterveyteen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisten suhteiden yhteyttä ammattikouluopiskelijoiden koulu-uupumukseen ja oppimismotivaatioon. Tarkoituksena oli selvittää: 1a) onko opiskelijoilla, joilla on ystäviä, vähemmän koulu-uupumusta ja 1b) lisäävätkö kiusaamiskokemukset koulu-uupumusta ammattikoulun ensimmäisen vuoden aikana sekä 2a) onko opiskelijoilla, joilla on ystäviä, parempi oppimismotivaatio ja 2b) vähentävätkö kiusaamiskokemukset oppimismotivaatiota ammattikoulun ensimmäisen vuoden aikana. Aikaisempien tutkimusten mukaan ystävät ja heiltä saatu sosiaalinen tuki suojaavat opiskelijoita koulu-uupumukselta. Kiusaamisen on havaittu olevan yhteydessä uupumukseen, erityisesti työympäristöissä tehdyissä tutkimuksissa. Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että hyvät ystävyyssuhteet voivat edistää oppimismotivaatiota, kun taas kiusaaminen voi vähentää sitä.
Tutkimusaineisto on osa Niilo Mäki Instituutin vuosina 2009–2012 toteutettua Motivoimaa-hanketta. Tässä tutkimuksessa kuvailevien tulosten otoskoko oli 2472 ja lopullisten analyysien 1017. Tutkimukseen osallistujat olivat 15–29-vuotiaita (ka = 17.11). Aineistossa tyttöjä oli 50.4 % ja poikia 49.6 %. Ystäviä mitattiin pyytämällä opiskelijoita nimeämään kolme henkilöä, joiden kanssa mieluiten viettäisi aikaa. Kiusaamiskokemuksia mitattiin kysymällä ’Onko sinua kiusattu?’. Koulu-uupumusta mitattiin nuorten koulu-uupumusmittarilla (BBI-10) ja oppimismotivaatiota itsemääräämisteoriaan pohjautuvalla mittarilla (SRQ-L). Ystävien ja kiusaamisen yhteyksiä koulu-uupumukseen ja oppimismotivaatioon tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä. Lopulliset analyysin tehtiin lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulosten perusteella aikaisemmat kiusaamiskokemukset lisäävät koulu-uupumusta ammattikoulun ensimmäisen vuoden aikana, kun sukupuoli ja ensimmäisen vuoden koulu-uupumus on kontrolloitu. Tulos oli samansuuntainen aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijoiden, joilla oli ystäviä, ja joilla ei ollut, välillä ei ollut eroja koulu-uupumuksen tai oppimismotivaation osalta. Kiusatut ja ei-kiusatut eivät eronneet oppimismotivaatiossa. Tulokset osoittavat, että kiusaamisen vaikutukset jatkuvat vielä ammattikoulussa. Olisi erittäin tärkeää puuttua kiusaamiseen ajoissa sekä tarjota kiusatuille tukea kokemusten jälkeen.
Tutkimusaineisto on osa Niilo Mäki Instituutin vuosina 2009–2012 toteutettua Motivoimaa-hanketta. Tässä tutkimuksessa kuvailevien tulosten otoskoko oli 2472 ja lopullisten analyysien 1017. Tutkimukseen osallistujat olivat 15–29-vuotiaita (ka = 17.11). Aineistossa tyttöjä oli 50.4 % ja poikia 49.6 %. Ystäviä mitattiin pyytämällä opiskelijoita nimeämään kolme henkilöä, joiden kanssa mieluiten viettäisi aikaa. Kiusaamiskokemuksia mitattiin kysymällä ’Onko sinua kiusattu?’. Koulu-uupumusta mitattiin nuorten koulu-uupumusmittarilla (BBI-10) ja oppimismotivaatiota itsemääräämisteoriaan pohjautuvalla mittarilla (SRQ-L). Ystävien ja kiusaamisen yhteyksiä koulu-uupumukseen ja oppimismotivaatioon tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä. Lopulliset analyysin tehtiin lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulosten perusteella aikaisemmat kiusaamiskokemukset lisäävät koulu-uupumusta ammattikoulun ensimmäisen vuoden aikana, kun sukupuoli ja ensimmäisen vuoden koulu-uupumus on kontrolloitu. Tulos oli samansuuntainen aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijoiden, joilla oli ystäviä, ja joilla ei ollut, välillä ei ollut eroja koulu-uupumuksen tai oppimismotivaation osalta. Kiusatut ja ei-kiusatut eivät eronneet oppimismotivaatiossa. Tulokset osoittavat, että kiusaamisen vaikutukset jatkuvat vielä ammattikoulussa. Olisi erittäin tärkeää puuttua kiusaamiseen ajoissa sekä tarjota kiusatuille tukea kokemusten jälkeen.