Vasemmalla kädellä tehty: vasenkätisten oppilaiden kokemuksia kouluympäristössä
Vakkari, Anne-Mari (2023)
Vakkari, Anne-Mari
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102289
Tiivistelmä
Kätisyydellä tarkoitetaan ihmisen taipumusta suosia oikean tai vasemman käden käyttöä tarkkuutta vaativissa tehtävissä. Vasenkätisiä on arviolta 10,6 % väestöstä eli noin joka kymmenes oppilas on vasenkätinen. Vielä 1950-luvulla vasenkätisiä oppilaita rangaistiin vasemman käden käytöstä. 2000-luvulle siirryttäessä vasenkätisyys on länsimaisissa kouluissa yleisesti hyväksyttyä, mutta usein sivuutettua.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vasenkätisten autenttisia kokemuksia kätisyyden roolista ja erityislaatuisuudesta kouluympäristössä. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vasenkätisyyden tuomista ulottuvuuksista koulussa. Tässä tutkimuksessa vasenkätisyys määriteltiin karkeasti yksilön kirjoituskäden ja mieltymyksen avulla, sillä tutkimuksen kohteena olivat sosiaalisen paineen ja opitun kätisyyden havainnointi yksilön kokemusten kautta.
Tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Lomake sisälsi yhteensä kahdeksan avointa kysymystä. Aineisto muodostui Tampereen yliopiston kasvatustieteen opiskelijoiden kokemuksista. Mahdollisimman tiiviin kuvauksen saamiseksi kerätty 18 vastauksen tutkimusaineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja kvantifiointia hyödyntäen. Analyysissa muodostettiin ryhmittelyn ja abstrahoinnin avulla neljä vasenkätisten kokemuksia kuvaavaa pääteemaa. Nämä pääteemat olivat voimavara, epäkäytännöllinen oikeiden maailma, opettajien asenne ja ammattitaito sekä neutraalius.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa voidaan todeta, että vasenkätisten kokemusten kuvailuissa oli ristiriitaisuuksia, sillä huolimatta vasenkätisyyden tuomista haasteita kouluympäristössä, oli tutkittavien yleinen kokemus vasenkätisyydestä usein positiivinen. Myös niissä vastauksissa, joissa muuten oli neutraali tai positiivinen kokemus kätisyydestä kouluympäristössä, tunnistivat vastaajat haasteet sopivien välineiden saatavuudessa. Tämän tutkimuksen valossa näyttää siltä, että vasenkätisten sopeutumisen edellytyksenä korostuu itsenäinen adaptaatio, sillä moni vasenkätinen kuvaili opettajien ymmärryksen ja tietämyksen vasenkätisyydestä hauraaksi ja asenteet kielteiseksi. Kätisyys on tutkimuksen aineiston pohjalta aihe, jota pitäisi huomioida enemmän jo opettajakoulutuksen aikana, jotta muutkin kuin vasen- tai molempikätiset opettajat tunnistaisivat, ymmärtäisivät ja osaisivat ottaa huomioon kätisyyden monimuotoisuuden opetuksessaan.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vasenkätisten autenttisia kokemuksia kätisyyden roolista ja erityislaatuisuudesta kouluympäristössä. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vasenkätisyyden tuomista ulottuvuuksista koulussa. Tässä tutkimuksessa vasenkätisyys määriteltiin karkeasti yksilön kirjoituskäden ja mieltymyksen avulla, sillä tutkimuksen kohteena olivat sosiaalisen paineen ja opitun kätisyyden havainnointi yksilön kokemusten kautta.
Tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Lomake sisälsi yhteensä kahdeksan avointa kysymystä. Aineisto muodostui Tampereen yliopiston kasvatustieteen opiskelijoiden kokemuksista. Mahdollisimman tiiviin kuvauksen saamiseksi kerätty 18 vastauksen tutkimusaineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja kvantifiointia hyödyntäen. Analyysissa muodostettiin ryhmittelyn ja abstrahoinnin avulla neljä vasenkätisten kokemuksia kuvaavaa pääteemaa. Nämä pääteemat olivat voimavara, epäkäytännöllinen oikeiden maailma, opettajien asenne ja ammattitaito sekä neutraalius.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa voidaan todeta, että vasenkätisten kokemusten kuvailuissa oli ristiriitaisuuksia, sillä huolimatta vasenkätisyyden tuomista haasteita kouluympäristössä, oli tutkittavien yleinen kokemus vasenkätisyydestä usein positiivinen. Myös niissä vastauksissa, joissa muuten oli neutraali tai positiivinen kokemus kätisyydestä kouluympäristössä, tunnistivat vastaajat haasteet sopivien välineiden saatavuudessa. Tämän tutkimuksen valossa näyttää siltä, että vasenkätisten sopeutumisen edellytyksenä korostuu itsenäinen adaptaatio, sillä moni vasenkätinen kuvaili opettajien ymmärryksen ja tietämyksen vasenkätisyydestä hauraaksi ja asenteet kielteiseksi. Kätisyys on tutkimuksen aineiston pohjalta aihe, jota pitäisi huomioida enemmän jo opettajakoulutuksen aikana, jotta muutkin kuin vasen- tai molempikätiset opettajat tunnistaisivat, ymmärtäisivät ja osaisivat ottaa huomioon kätisyyden monimuotoisuuden opetuksessaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]