Venäjän, Kiinan ja Intian historian opetus alakoulun historian oppikirjoissa 1970– 2010-luvuilla
Lähteenmäki, Niko (2023)
Lähteenmäki, Niko
2023
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102290
Tiivistelmä
Tämän historian kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia alakoulun historian oppikirjojen oppisisältöjä Venäjän, Kiinan ja Intian osalta 1970-luvulta 2010-luvulle saakka. Tutkimus selvittää, ovatko oppisisällöt muuttuneet eri vuosikymmeninä. Tutkimusaihetta lähestyin toiseuden taustateorian avulla. Olin jo omana kouluaikanani miettinyt, pidetäänkö tutkimukseni kohdemaiden historiaa jollain tapaa vähäpätöisinä tai kyseenalaisina, koska niitä käsiteltiin niin vähän historian oppikirjojen sivuilla. Halusin myös selvittää, mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet sisältöjen laajuuteen ja luonteeseen.
Tutkimus suoritettiin valitsemalla lähdeaineistoksi 12 eri alakoulun historian oppikirjaa. Kirjasarjat olivat neljältä eri kirjakustantajalta. Vanhin kirja oli vuodelta 1973 ja uusin vuodelta 2015. Kirjasarjoista valittiin ne lukukappaleet, jotka käsittelivät Venäjän, Kiinan ja Intian historiaa. Näistä kappaleista laskettiin sanamäärät ja vertailtiin eri kirjasarjojen kesken eri vuosikymmeninä.
Tämän tutkimuksen valossa voidaan todeta, että alakoulun oppikirjojen oppisisältöjen laajuus on vaihdellut eri vuosikymmeninä koskien Venäjän, Kiinan ja Intian historioita. Tieto herättää ajatuksen siitä, että Suomen poliittinen ilmasto on vaikuttanut haluun jakaa informaatiota tutkimuksen kohdemaista. Esimerkiksi 1970-luvulla Suomessa elettiin vasemmistoaatteen kannalta suotuisaa aikaa ja juuri samalla vuosikymmenellä Venäjän (Neuvostoliiton) historiasta kerrottiin oppikirjoissa laajasti. Oppikirjojen sisältöjen muuttumiseen voidaan ajatella vaikuttaneen todennäköisesti myös oppimiskäsityksen muuttuminen. Vuosikymmenten varrella lukukappaleiden sanamäärät vähenivät selvästi myös siitä syystä, että oppikirjat muuttuivat yhä visuaalisemmiksi eli kirjoihin lisättiin kuvia ja kaavioita ja se vei palstatilaa pelkältä leipätekstiltä. Oppikirjat ja niiden sisällöt ovat siis ajankuvaa monessa eri mielessä.
Tutkimus suoritettiin valitsemalla lähdeaineistoksi 12 eri alakoulun historian oppikirjaa. Kirjasarjat olivat neljältä eri kirjakustantajalta. Vanhin kirja oli vuodelta 1973 ja uusin vuodelta 2015. Kirjasarjoista valittiin ne lukukappaleet, jotka käsittelivät Venäjän, Kiinan ja Intian historiaa. Näistä kappaleista laskettiin sanamäärät ja vertailtiin eri kirjasarjojen kesken eri vuosikymmeninä.
Tämän tutkimuksen valossa voidaan todeta, että alakoulun oppikirjojen oppisisältöjen laajuus on vaihdellut eri vuosikymmeninä koskien Venäjän, Kiinan ja Intian historioita. Tieto herättää ajatuksen siitä, että Suomen poliittinen ilmasto on vaikuttanut haluun jakaa informaatiota tutkimuksen kohdemaista. Esimerkiksi 1970-luvulla Suomessa elettiin vasemmistoaatteen kannalta suotuisaa aikaa ja juuri samalla vuosikymmenellä Venäjän (Neuvostoliiton) historiasta kerrottiin oppikirjoissa laajasti. Oppikirjojen sisältöjen muuttumiseen voidaan ajatella vaikuttaneen todennäköisesti myös oppimiskäsityksen muuttuminen. Vuosikymmenten varrella lukukappaleiden sanamäärät vähenivät selvästi myös siitä syystä, että oppikirjat muuttuivat yhä visuaalisemmiksi eli kirjoihin lisättiin kuvia ja kaavioita ja se vei palstatilaa pelkältä leipätekstiltä. Oppikirjat ja niiden sisällöt ovat siis ajankuvaa monessa eri mielessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7042]