"Kahta en vaihtaisi, opettajuus ja äitiys": Opettajien kokemuksia äitiyden yhteydestä ammatilliseen identiteettiin
Niemi-Korpi, Annaliina (2023)
Niemi-Korpi, Annaliina
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302102257
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia äitiyden yhteydestä ammatilliseen identiteettiin. Ammatillinen identiteetti voi muuttua uran aikana ja siihen vaikuttavat vahvasti muut elämänkokemukset. Äitiys on suuri muutos ihmisen elämässä, joka vaikuttaa henkilön identiteettiin ja voi näkyä sen kautta myös opettajan ammatillisessa identiteetissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli käytössä fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimukseen valikoitui narratiivinen tutkimusote, jossa lähtökohtana ovat kertomukset. Aineisto koostui 15 opettajan vapaamuotoisesta kirjoituksesta, joissa he käsittelivät omia kokemuksiaan äitiyden ja ammatillisen identiteetin yhteydestä. Tutkimukseen osallistujat ilmoittautuivat Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä julkaistun kirjoittajakutsun kautta. Osallistujat olivat joukko eri ikäisiä ja eri verran alalla työskennelleitä opettajia, jotka olivat myös äitejä.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin narratiivien analyysiä, jossa narratiiveista etsitään yhteneviä teemoja ja tyypittelyjä. Analyysissä muodostui 6 ryhmää, jotka sisälsivät saman teeman alle nostetut aineistokatkelmat osallistuneiden tarinoista. Ryhmien teemat olivat yhteys oppilaiden kotiväen kanssa, oppilaiden kohtaaminen, roolit, ennakkoluulot ja asenteet, äitiys opettajan arjessa sekä muuttunut opettajuus.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että opettajat kokivat äitiyden olevan yhteydessä heidän ammatilliseen identiteettiinsä usealla eri osa-alueella. Äitiyden myötä tutkittavat kokivat ymmärtävänsä paremmin oppilaiden vanhempia ja perheiden tilanteita, sekä helpompana kohdata oppilaita, kun heillä itselläänkin oli lapsia. Vastauksissa koettiin sekä haastavana että helppona erottaa äidin ja opettajan roolit toisistaan. Aineistosta nousi myös useita kokemuksia niin ulkoa kuin sisältä tulevista ennakkoluuloista koskien äitiyttä ja opettajuutta. Äitiyden yhteys opettajan ammatilliseen identiteettiin näkyi opettajien arjessa monien konkreettisten esimerkkien kautta sekä syvemmin perspektiivin laajentumisena opettajan työssä.
Tutkimus toi kasvatuksen kentälle uutta kokemusperäistä tietoa opettajien kokemuksista koskien äitiyden yhteyttä ammatilliseen identiteettiin. Tulokset ilmensivät myös sitä, miten äitiys nähdään kulttuurisessa viitekehyksessä sekä yhteiskunnan moninaisissa tilanteissa. The purpose of the study was to explore teachers' experiences of motherhood in relation to their professional identity. Professional identity can change over the course of a career and is strongly influenced by other life experiences. Motherhood is a major change in a person's life that affects their identity and can be reflected in their professional identity as a teacher.
The research was conducted as a qualitative study using a phenomenological approach. A narrative research approach was chosen, using narratives as a starting point. The data consisted of 15 teachers' free-form writings about their own experiences of the link between motherhood and professional identity. Participants signed up for the study through a call for writers in the Facebook group "Treasure Trove of Primary School". The participants were a group of teachers of different ages and with varying degrees of experience in the field who were also mothers.
The data analysis method used was narrative analysis, which looks for common themes and typologies in the narratives. The analysis resulted in 6 groups of data extracts from the participants' narratives under the same theme. The themes of the groups were: connection with students' homes, student encounters, roles, prejudices and attitudes, motherhood in the teacher's everyday life, and transformed teaching.
The main conclusion of the study is that teachers perceived motherhood to be related to their professional identity in several areas. As a result of motherhood, the respondents felt that they had a better understanding of their students' parents and family situations, and that it was easier to deal with students when they themselves had children. Respondents found it both challenging and easy to distinguish between the roles of mother and teacher. The data also revealed a number of experiences of both internal and external prejudices about motherhood and teaching. The link between motherhood and the teacher's professional identity was evident in the teachers' everyday lives through a number of concrete examples and a deeper broadening of their perspective on their work.
The study provided the field of education with new empirical insights into teachers' experiences of the connection between motherhood and professional identity. The results also revealed how motherhood is perceived in a cultural context and in a variety of social situations.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli käytössä fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimukseen valikoitui narratiivinen tutkimusote, jossa lähtökohtana ovat kertomukset. Aineisto koostui 15 opettajan vapaamuotoisesta kirjoituksesta, joissa he käsittelivät omia kokemuksiaan äitiyden ja ammatillisen identiteetin yhteydestä. Tutkimukseen osallistujat ilmoittautuivat Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä julkaistun kirjoittajakutsun kautta. Osallistujat olivat joukko eri ikäisiä ja eri verran alalla työskennelleitä opettajia, jotka olivat myös äitejä.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin narratiivien analyysiä, jossa narratiiveista etsitään yhteneviä teemoja ja tyypittelyjä. Analyysissä muodostui 6 ryhmää, jotka sisälsivät saman teeman alle nostetut aineistokatkelmat osallistuneiden tarinoista. Ryhmien teemat olivat yhteys oppilaiden kotiväen kanssa, oppilaiden kohtaaminen, roolit, ennakkoluulot ja asenteet, äitiys opettajan arjessa sekä muuttunut opettajuus.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että opettajat kokivat äitiyden olevan yhteydessä heidän ammatilliseen identiteettiinsä usealla eri osa-alueella. Äitiyden myötä tutkittavat kokivat ymmärtävänsä paremmin oppilaiden vanhempia ja perheiden tilanteita, sekä helpompana kohdata oppilaita, kun heillä itselläänkin oli lapsia. Vastauksissa koettiin sekä haastavana että helppona erottaa äidin ja opettajan roolit toisistaan. Aineistosta nousi myös useita kokemuksia niin ulkoa kuin sisältä tulevista ennakkoluuloista koskien äitiyttä ja opettajuutta. Äitiyden yhteys opettajan ammatilliseen identiteettiin näkyi opettajien arjessa monien konkreettisten esimerkkien kautta sekä syvemmin perspektiivin laajentumisena opettajan työssä.
Tutkimus toi kasvatuksen kentälle uutta kokemusperäistä tietoa opettajien kokemuksista koskien äitiyden yhteyttä ammatilliseen identiteettiin. Tulokset ilmensivät myös sitä, miten äitiys nähdään kulttuurisessa viitekehyksessä sekä yhteiskunnan moninaisissa tilanteissa.
The research was conducted as a qualitative study using a phenomenological approach. A narrative research approach was chosen, using narratives as a starting point. The data consisted of 15 teachers' free-form writings about their own experiences of the link between motherhood and professional identity. Participants signed up for the study through a call for writers in the Facebook group "Treasure Trove of Primary School". The participants were a group of teachers of different ages and with varying degrees of experience in the field who were also mothers.
The data analysis method used was narrative analysis, which looks for common themes and typologies in the narratives. The analysis resulted in 6 groups of data extracts from the participants' narratives under the same theme. The themes of the groups were: connection with students' homes, student encounters, roles, prejudices and attitudes, motherhood in the teacher's everyday life, and transformed teaching.
The main conclusion of the study is that teachers perceived motherhood to be related to their professional identity in several areas. As a result of motherhood, the respondents felt that they had a better understanding of their students' parents and family situations, and that it was easier to deal with students when they themselves had children. Respondents found it both challenging and easy to distinguish between the roles of mother and teacher. The data also revealed a number of experiences of both internal and external prejudices about motherhood and teaching. The link between motherhood and the teacher's professional identity was evident in the teachers' everyday lives through a number of concrete examples and a deeper broadening of their perspective on their work.
The study provided the field of education with new empirical insights into teachers' experiences of the connection between motherhood and professional identity. The results also revealed how motherhood is perceived in a cultural context and in a variety of social situations.