Ohjelmoinnin opetus suomalaisissa peruskouluissa
Eerola, Milla (2023)
Eerola, Milla
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302092208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302092208
Tiivistelmä
Tämän tutkielma tarkoituksena on selvittää ohjelmoinnin opetuksen sisältöä ja tämänhetkistä oppilaiden taitotasoa ohjelmointiosaamisen suhteen suomalaisissa peruskouluissa. Tutkielmassa perehdytään siihen mitä tarkoittaa ohjelmointi opeteltavana taitona ja miten sitä tulisi opettaa peruskouluissa opetussuunnitelman mukaisesti.
Ohjelmoinnin opetus on liitetty osaksi suomalaisten peruskoulujen opetussuunnitelmaa vuonna 2014 ja kyseinen opetussuunnitelma on otettu käyttöön portaittain vuosina 2016–2019. Ohjelmoinnin opetus ei tapahdu omana oppiaineenaan, vaan se on integroitu osaksi muiden oppiaineiden opetusta. Pääasiassa sitä opetetaan matematiikan opetuksen yhteydessä. Opetussuunnitelma ei määrittele erityisen tarkkoja tai konkreettisia oppimistavoitteita ohjelmoinnin opetuksen suhteen. Ainoa konkreettinen tavoite ohjelmointiosaamisen suhteen on että yhdeksännen luokan käytyään opiskelijan tulisi osata suunnitella ja toteuttaa ohjelma käyttäen jotakin graafista ohjelmointiympäristöä.
Suomalaisissa peruskouluissa opetuksen sisältö ohjelmoinnin suhteen voi vaihdella koulusta toiseen melko paljon. Tämä johtuu siitä että opetuksen muodot ovat päätettävissä paikallisesti opetussuunnitelman ollessa ainut velvoittava tekijä sen suhteen. Tämä tarkoittaa sitä että opetukseen vaikuttaa opettajien asenteet ja oma osaaminen ohjelmoinnin suhteen. Suomalaisessa Digiajan peruskoulu -hankkeessa on tehty tutkimustyötä peruskouluikäisten lapsien, sekä peruskoulujen opettajien ICT-taitojen kartoittamiseksi. Tutkimuksen myötä on selvinnyt etteivät opettajien taidot ole tällä hetkellä riittävät ohjelmoinnin opettamiseen ja oppilaiden taitotaso ICT-taitojen suhteen on jopa laskenut uuden opetussuunnitelman julkaisemisen jälkeen.
Ohjelmoinnin opetus on liitetty osaksi suomalaisten peruskoulujen opetussuunnitelmaa vuonna 2014 ja kyseinen opetussuunnitelma on otettu käyttöön portaittain vuosina 2016–2019. Ohjelmoinnin opetus ei tapahdu omana oppiaineenaan, vaan se on integroitu osaksi muiden oppiaineiden opetusta. Pääasiassa sitä opetetaan matematiikan opetuksen yhteydessä. Opetussuunnitelma ei määrittele erityisen tarkkoja tai konkreettisia oppimistavoitteita ohjelmoinnin opetuksen suhteen. Ainoa konkreettinen tavoite ohjelmointiosaamisen suhteen on että yhdeksännen luokan käytyään opiskelijan tulisi osata suunnitella ja toteuttaa ohjelma käyttäen jotakin graafista ohjelmointiympäristöä.
Suomalaisissa peruskouluissa opetuksen sisältö ohjelmoinnin suhteen voi vaihdella koulusta toiseen melko paljon. Tämä johtuu siitä että opetuksen muodot ovat päätettävissä paikallisesti opetussuunnitelman ollessa ainut velvoittava tekijä sen suhteen. Tämä tarkoittaa sitä että opetukseen vaikuttaa opettajien asenteet ja oma osaaminen ohjelmoinnin suhteen. Suomalaisessa Digiajan peruskoulu -hankkeessa on tehty tutkimustyötä peruskouluikäisten lapsien, sekä peruskoulujen opettajien ICT-taitojen kartoittamiseksi. Tutkimuksen myötä on selvinnyt etteivät opettajien taidot ole tällä hetkellä riittävät ohjelmoinnin opettamiseen ja oppilaiden taitotaso ICT-taitojen suhteen on jopa laskenut uuden opetussuunnitelman julkaisemisen jälkeen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]