Sosiaalisen median käytön vaikutukset yläkouluikäisten nuorten itsetuntoon : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Stenholm, Saara (2023)
Stenholm, Saara
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302082184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302082184
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tarkastella, millaisia vaikutuksia sosiaalisen median käytöllä on havaittu olevan yläkouluikäisten nuorten itsetuntoon. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, sillä näin analyysia ohjasi aineisto eikä niinkään teoria, ja pystyttiin koota yhteen aineiston oleellisimmat tutkimustulokset sekä pohtia jatkotutkimusideoita.
Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joiden tutkimukset on kaikki toteutettu kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja joissa on tarkasteltu sosiaalisen median käytön vaikutuksia nuorten itsetuntoon. Aineistonhaku suoritettiin joulukuussa 2022 kahdesta tietokannasta. Kaikissa aineiston tutkimuksissa tutkittavina ovat toimineet länsimaalaiset nuoret. Aineiston nuoret ovat 10–17-vuotiaita, sillä tutkimuksen niukkuudesta johtuen aineistoa ei voitu rajata juuri suomalaisen yläkouluiän mukaisesti eli vain 12–16-vuotiaisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkimustulokset sosiaalisen median käytön vaikutuksista yläkouluikäisten nuorten itsetuntoon ovat ristiriitaisia, sillä vaikutusten on havaittu olevan niin negatiivisia, positiivisia, kuin neutraalejakin. Kuitenkin tarkastelemieni tutkimusten tulokset painottuvat negatiivisiin vaikutuksiin, joita oli havaittu kahdeksassa tutkimuksessa kymmenestä. Positiivisia ja neutraaleja vaikutuksia taas havaittiin kumpaakin neljässä tutkimuksessa, joiden lisäksi yhden tutkimuksen mukaan positiivisilla kokemuksilla sosiaalisessa mediassa on itsetunnon heikentymiseltä suojaavia vaikutuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että myös sillä, kuinka paljon ja miten sosiaalista mediaa käyttää on vaikutusta siihen, millaisia vaikutuksia sen käytöllä on itsetuntoon. Myös sukupuolella havaittiin olevan merkitystä, sillä useissa tutkimuksissa tyttöjen huomattiin olevan poikia alttiimpia itsetunnon laskulle sosiaalisen median käytön johdosta.
Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joiden tutkimukset on kaikki toteutettu kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja joissa on tarkasteltu sosiaalisen median käytön vaikutuksia nuorten itsetuntoon. Aineistonhaku suoritettiin joulukuussa 2022 kahdesta tietokannasta. Kaikissa aineiston tutkimuksissa tutkittavina ovat toimineet länsimaalaiset nuoret. Aineiston nuoret ovat 10–17-vuotiaita, sillä tutkimuksen niukkuudesta johtuen aineistoa ei voitu rajata juuri suomalaisen yläkouluiän mukaisesti eli vain 12–16-vuotiaisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkimustulokset sosiaalisen median käytön vaikutuksista yläkouluikäisten nuorten itsetuntoon ovat ristiriitaisia, sillä vaikutusten on havaittu olevan niin negatiivisia, positiivisia, kuin neutraalejakin. Kuitenkin tarkastelemieni tutkimusten tulokset painottuvat negatiivisiin vaikutuksiin, joita oli havaittu kahdeksassa tutkimuksessa kymmenestä. Positiivisia ja neutraaleja vaikutuksia taas havaittiin kumpaakin neljässä tutkimuksessa, joiden lisäksi yhden tutkimuksen mukaan positiivisilla kokemuksilla sosiaalisessa mediassa on itsetunnon heikentymiseltä suojaavia vaikutuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että myös sillä, kuinka paljon ja miten sosiaalista mediaa käyttää on vaikutusta siihen, millaisia vaikutuksia sen käytöllä on itsetuntoon. Myös sukupuolella havaittiin olevan merkitystä, sillä useissa tutkimuksissa tyttöjen huomattiin olevan poikia alttiimpia itsetunnon laskulle sosiaalisen median käytön johdosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]